۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۸۰
رئیس ‌ کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه هشدار داد در صورتیکه واشنگتن، پایگاههای نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند، آماده پاسخگویی به آنها هستیم.

به گزارش پایداری ملی،‌ «لنوئید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه هشدار داد که اگر آمریکا پایگاههای نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند، روسیه نیز آمادگی پاسخگویی به آنها را دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، اسلاتسکی در این خصوص تصریح کرد: «بیایید به یادآوریم که برخی از افراد بااستعداد واشنگتن به نوعی در دوران ریاست‌جمهوری پروشنکو (رئیس‌جمهور سابق اوکراین) چنین ایده‌ای را در ذهن خود می‌پروراندند. با اینحال، چنین ایده‌هایی عملی نشد. اگر نظر مرا می‌خواهید، بعید است (آمریکا پایگاههای نظامی در اوکراین مستقر کند) اما ممکن است تلاش‌های این چنینی به وقوع بپیوندد».

اسلاتسکی سپس ادامه داد:« در هر صورت، روسیه آمادگی پاسخگویی به چنین تحولاتی را دارد. امروز، نیروهای مسلح ما بیش از هر زمانی توانمند هستند بنابراین حتی یک نفر از شهروندان (روسیه) نیز آسیب نخواهند دید».

این سؤال از این نماینده روس در ارتباط با لایحه تعلیق مشارکت روسیه در پیمان منع موشک‌های میانبرد (INF) پرسیده شد که روز گذشته (سه‌شنبه) در دوما روسیه به تصویب رسید.

این پیمان  بین  آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  جهت حذف موشک‌های میان‌برد  در سال 1987 میلادی و بین «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهور وقت دو کشور امضاء شد.

پیمان مزبور آمریکا و اتحاد شوروی را از داشتن، آزمایش کردن و مستقر کردن موشک‌های کروز و بالستیک زمین‌پایه با بُرد بین 500 تا 5500 کیلومتر (300 تا 3400 مایل) منع می‌کند. پیش از این دونالد ترامپ روسیه را به نقض INF متهم و تهدید کرد که آمریکا را از آن خارج خواهد کرد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اول فوریه (11 اسفند 97) اعلام کرد کشورش از  دوم فوریه به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

کاخ سفید نیز همان روز در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ایالات متحده از فردا فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن در تاریخ 2 فوریه اعلام کرد که مسکو نیز مشارکت در این معاهده را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر