۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۶۱
در اولین جلسه قرار گاه پدافند سایبری استان کرمان در سال 98 عنوان شد
مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری کرمان: وظیفه قرارگاه سایبری صیانت از فضای سایبر در حوزه غیرنظامی به ویژه در حوزه ایمن سازی زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم واقع شده در فضای سایبر است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی از کرمان، اولین جلسه قرار گاه پدافند سایبری استان کرمان در سال 1398 روز دوشنبه مورخ 27/03/1398 به ریاست دهقان سرپرست معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری و جانشین رئیس قرارگاه پدافند سایبری استان با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید برگزار شد.

ابتدا سلاجقه مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری، با اشاره به ماموریت ها و اهداف قرارگاه پدافند سایبری استان، به نقش موثر این تشکیلات در صیانت از فضای سایبر استان تاکید کرد.

وی یادآورشد: قرارگاه دفاع سایبری با هدف تمرکز بر دفاع بر زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم استان در مقابل تهدیدات و حملات سایبری ایجاد شده است و وظیفه قرارگاه سایبری صیانت از فضای سایبر در حوزه غیرنظامی به ویژه در حوزه ایمن سازی زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم واقع شده در فضای سایبر می باشد و سپس به ماموریت های قرارگاه سایبری از جمله پایش و تشخیص تهدیدات و استخراج آسیب پذیری ها و امن سازی سایبری پرداخت.

در ادامه الهامی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان شبکه ملی اطلاعات را زیرساخت اصلی فضای سایبر کشور دانست.

وی بیان داشت: پروژه امنیت شبکه ملی اطلاعات در لایه زیرساخت تعریف شده که از سطح ملی تا سطح استان ها و دستگاه های اجرایی و مردم طرح ریزی و اجرایی شده و مراکز ماهر و آپا در سال های اخیر علیرغم مشکلات و چالش های سال های نخست رشد زیادی پیدا کرده اند و مرکز ماهر کرمان در حال حاضر جزو برترین های کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به پروژه "دژفا" که با همکاری مرکز آپا و پلیس فتای استان اجرا و از یک ماه پیش رسما مورد بهره برداری قرار گرفت است، افزود: در فاز نخست توانستیم بیش از 33 میلیون آسیب پذیری را احصاء نماییم. این در حالیست که قبلا میزان سالانه احصاء آسیب پذیری ها حداکثر یک میلیون مورد بوده است.

وی یادآورشد: در سال 96 و 97 با همکاری پلیس فتای استان شاهد کاهش 60 درصدی حملات به آی پی های استان بوده ایم. همچنین با محوریت پلیس فتای استان، رزمایش سایبری با عنوان "تست نفوذ به دستگاه های اجرایی به صورت آنلاین اجرا و آسیب پذیری های برخی دستگاه ها به صورت عینی به رویت مدیران مربوطه رسید.

سپس حامدی مدیر افتای استان گزارشی از آسیب پذیری های دستگاه های اجرایی استان و میزان پویش آی پی های دستگاه ها از خارج کشور ارائه کرد.

در ادامه اعضاء قرارگاه با توجه به دستور کار پیشنهادی به بیان مسائل، مشکلات، چالش ها ، دیدگاه ها و راه حل ها پرداختند.

سپس دهقان معاون استاندار و جانشین قرارگاه پدافند سایبری استان ضمن جمع بندی نظرات و پیشنهادات، خواستار راه اندازی و فعال شدن کمیته های ذیل قرارگاه شد و برگزاری منظم جلسات به شکل ماهیانه را از ضرورت های برهه حساس کنونی دانست.

وی فضای سایبر را بستر توسعه کشور و رشد متوازن این حوزه را ضامن شکوفایی علمی، اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن تقویت پایداری ملی دانست و امنیت فضای سایبری را لازمه امنیت و اقتدار کشور خواند.

او به نقش موثر آموزش مدیران و کارشناسان در ارتقاء امنیت سایبری استان اشاره و ضرورت اجرایی نمودن بخشنامه ها و اسناد الزامات امنیتی در حوزه امنیت فضای سایبر را یادآور شد.

همچنین تاکید کرد: که در قدم اول مدیران دستگاه های اجرایی مسئولیت امنیت سایبری دستگاه تحت مدیریت خود را بر عهده دارند و مدیریت افتا، مرکز ماهر و آپا و قرارگاه سایبری نیز در کنار آن ها خواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت تیم های واکنش سریع و امداد و نجات رایانه ای خواستار توجه ویژه به این موضوع در دستگاه های اجرایی شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر