۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۰۸
معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره تحریکات جنگ افروزانه آمریکا در برخورد با ایران، یادآور شد که انگیزه تصمیم مقامات تهران برای افزایش تولید اورانیوم قابل درک است و دورنمای اوضاع اکنون به مواضع اروپایی‌ها بستگی دارد.
به گزارش پایداری ملی، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، اقدامات آمریکا در برخورد با ایران طی مدت زمان طولانی صرفاً در جهت تحریکات جنگ افروزانه است.

وی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: «ما برای مدت زمان زیادی است که شاهد هستیم آمریکا چه تلاش بی وقفه‌ای، تلاشی سیاسی، روانی، اقتصادی و حتی نظامی را برای اعمال فشار بر ایران انجام می‌دهد. به عقیده من، این اقدامات کاملاً تحریک آمیز هستند و آنها را چیزی به جز تحریکات جنگ افروزانه نمی‌توان ارزیابی کرد.»

ریابکوف افزود: «همه اینها حلقه‌های یک زنجیر است. همتایان آمریکایی ما فقط از زبان تهدید مستقیم استفاده می‌کنند که تهدید به استفاده از زور، حتی اگر بطور رسمی نبوده و از طریق درز اطلاعات یا دیگر روش‌ها صورت بگیرد، نقض آشکار و مستقیم اصول حقوق بین الملل است.» ریابکوف یادآور شد: «ما این اواخر بارها گفته‌ایم که انگیزه‌ای که ایران را به سمت چنین اقداماتی، از جمله تصمیم گیری درباره افزایش تولید اورانیوم غنی سازی شده در سطح کم سوق می‌دهد را به خوبی درک می‌کنیم. این تصمیمات در شرایطی اتخاذ می شود که تهران هیچ منفعتی از اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام نبرده است و این کشور چاره زیادی برای تاثیر گذاری بر روند اوضاع، بغیر از کاهش اجرای تعهداتش نمی بینند.»  

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «البته این بدان معنا نیست که ما از آنچه در حال رخ دادن است حمایت می‌کنیم. چنین نیست، بلکه ما نگران روند اوضاع بوده و معتقدیم که دورنمای اجرای برجام بیش از پیش مبهم شده است. اکنون حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در بسیاری از موارد بستگی به خط مشی دارد که شرکت کنندگان اروپایی در توافق هسته‌ای با ایران (یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه) در پیش خواهند گرفت.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «ما شاهد هستیم که دورنمای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار می گیرد. در این رابطه ضروری است تا فوراً تلاش‌های مضاعفی از جمله در چارچوب کمیسیون مشترک اجرای برجام صورت بگیرد تا طرحی واقع بینانه برای انجام اقدامات لازم در جهت ازسر گیری صاردات نفتی ایران در نظر گرفته شود.»  

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز در صفحه تویئتر خود نوشته است: «در ارزیابی از اقدام مقامات تهران برای افزایش آهنگ تولید اورانیوم کم غنی سازی شده، باید بگویم که در واقع این تصمیم گیری ارسال علامت سیاسی برای شرکت کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران است، بدین معنا که ایران در انتظار تلاش‌های با انرژی تری از سوی شرکای خود برای برقراری توازن بین مفاد اقتصادی و هسته‌ای این توافقنامه است که در نتیجه اعمال تحریم‌های آمریکا بهم خورده است.»  

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر