۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۵۸۵
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جانشین شورای پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی:
اولین جلسه قرارگاه پدافند شیمیایی استان آذربایجان شرقی در سال جاری به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و با حضور اعضای قرارگاه در استانداری آذربایجان شرقی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی از تبریز؛ آقایی سرپرست اداره کل پدافند غیر عامل استان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های علمی در حوزه های مختلف شیمیایی، بیولوژیکی، هسته ای، زیستی و ... ناگزیر به همگامی با پیشرفت های جهانی هستیم و غفلت از این حوزه ها و تهدیدات و آسیب های آنها می تواند سلامت جان و مال مردم را به خطر بیاندازد و نوعی استقبال از خطر است.

دبیر قرارگاه پدافند شیمیایی استان افزود: آذربایجان شرقی، یک استان صنعتی است و تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی شیمیایی در این استان مستقر هستند و از طرفی این استان در چهار راه مواصلاتی ریلی و جاده‌ای شمالغرب کشور قرار دارد و هر روز شاهد تردد تعداد زیادی از محموله‌های شیمیایی و سوختی پُرخطر در جاده‌ها و خطوط ریلی هستیم، بنابراین رعایت اصول و الزامات پدافند غیرعامل در حوزه شیمیایی یک امر مهم و حساس به شمار می آید که امیدواریم با پویایی قرارگاه پدافند شیمیایی شاهد به حداقل رسیدن آسیب ها باشیم.

سرپرست اداره کل پدافند غیر عامل در انتها بیان داشت: برای انتقال مراکز و زیرساخت‌های شیمیایی از داخل شهرها به خارج از مناطق مسکونی برنامه ریزی و مکاتباتی انجام شده و به دلیل اهمیت موضوع پیگیر تسریع در اجرای آن هستیم. ایشان همچنین خواستار ارتقاء آمادگی در سطح استان در برابر حوادث و تهدیدات احتمالی شیمیایی شدند و از برگزاری رزمایش ترکیبی با محوریت و موضوع شیمیایی در استان خبر دادند.

در این جلسه علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم تأسیس اورژانس شیمیایی در استان گفت: باید کاری عملی، جامع و قابل دفاع در این حوزه داشته باشیم. وی خواستار مساعدت سازمان پدافند غیرعامل کشور و نیروهای مسلح در راه اندازی اورژانس شیمیایی در استان شد.

جانشین شورای پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: قرارگاه پدافند شیمیایی در جهت ساماندهی سیستم دفاعی منطقه با رویکرد مهندسی کاهش خطر و مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی استان باید فعال تر شود. وی همچنین خواستار مشخص شدن وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی در قرارگاه پدافند شیمیایی شد و بیان داشت: نگاه به پدافند غیرعامل یک نگاه تخصصی است و باید نوع تهدیدات و ابعاد و جنس تهدیدات شناسایی شود تا راهکارهای مقابله با آن تهدیدات تدوین و اجرایی گردد.

ایشان با اشاره به این که مخاطرات ناشی از مواد خطرزا در سه بخش مواد شیمیایی، بیولوژیکی و رادیو اکتیو باید بصورت مستمر بررسی و در این زمینه آسیب شناسی شود، آموزش های لازم به جامعه هدف در زمینه خطرات و مضرات ناشی از این مواد را از ضروریات برشمردند. راستگو افزود: در وضعیت کنونی مشکلاتی در مدیریت حوادث از جمله نبود اطلاع رسانی متمرکز، ازدحام مردم در محل وقوع حادثه مشاهده می شود که لازم است پدافند غیرعامل با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله صدا و سیما در جهت آموزش و آگاه سازی مردم اقدامات لازم را انجام دهد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر