۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۵۷۶
سفیر ایران در انگلیس در مصاحبه‌ای گفت که اگر آمریکا خواهان مذاکره با ایران است باید همانند یک کشور عادی رفتار کرده و در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها مداخله نکند.
به گزارش پایداری ملی، «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس روز دوشنبه گفت که اگر آمریکا خواهان مذاکره با ایران است چیزی که ما از این کشور می‌خواهیم این است که همانند یک کشور عادی رفتار کرده و در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها مداخله نکند.

وی که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت: آمریکا خواهان مذاکره با ایران است، اما مذاکره باید از طریق عزم داوطلبانه تمامی طرف‌ها برای مذاکره انجام شود. شما نمی‌توانید هیچ کشوری را مجبور کنید که وارد مذاکره شود. 

سفیر ایران در انگلیس اضافه کرد: آمریکا کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای را تهدید کرده که وارد تعامل با ایران نشوند. در واقع ما این اقدام را تروریسم اقتصادی می‌دانیم و واشنگتن نباید ایران را برای مذاکره تحت فشار قرار دهد.

بعیدی نژاد در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره روند تحولات در منطقه گفت: متاسفانه ما در حال حرکت به سوی تقابل هستیم که برای همه در منطقه بسیار جدی است و این سناریویی است که برخی با قدرت در حال کار بر روی آن هستند تا آمریکا را به یک تقابل بکشانند. امیدوارم  کسانی که در واشنگتن هستند درباره این موضوع بسیار با احتیاط رفتا کرده و عزم ایران را دست کم نگیرند و اگر اشتباه کرده و وارد درگیری شوند بابت آن بسیار تاسف خواهند خورد چون دولت و مردم  در کنار نیروهای مسلحمان کاملا آماده هستند.

سفیر ایران در انگلیس در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره عامل حادثه برای نفتکش‌ها در دریای عمان گفت: باید ببینیم که چه کسی از ایجاد اختلال در امنیت منطقه منفعت می‌برد. برخی کشورها در منطقه و فرا منطقه هستند که سرمایه‌گذاری سنگین میلیارد دلاری انجام داده‌اند تا آمریکا را در تله درگیری با ایران گرفتار کنند.

وی افزود: مقامات عالی ایران تاکید کرده اند که اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند اجازه نخواهد داد سایرین هم نفت شان را صادر کنند، اما اطلاق این موضع به وضعیت فعلی یک سوء استفاده از اظهارات مقامات ایرانی است. روشن است که ما هنوز به ان مرحله نرسیده ایم و صادرات نفت ایران ادامه دارد. البته اگر زمانی برسد که ما نتوانیم نفت مان را از طریق منطقه صادر کنیم شرایط جدیدی رخ خواهد داد و ایران شهامت آنرا دارد که خیلی روشن اعلام کند که به دیگران اجازه نمی دهد که آنها هم از منطقه نفت صادر کنند وای ما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.

بعیدی نژاد در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: آمریکا ادعا کرده است که بر اساس ارزیابی آنها ایران عامل این حادثه آسیب رساندن به تانکرهای نفتی است. خب این ارزیابی باید مبتنی بر شواهد و مدارک باشد. ما میخواهیم که شواهد و مدارک و مستندات خود را ارائه کنند، اگر فیلمی دارند تمام فیلم را ارائه کنند نه یک فیلم مغشوش و منقطع و دستکاری شده. این هنر نیست که فقط ارزیابی داشته باشیم خب هر کس میتواند یک ارزیابی داشته باشد. افکار عمومی هم ارزیابی خودشان از این حادثه را دارند. دیگر کشورها هم ارزیابی خودشان را دارند. اما وقتی از ارزیابی صحبت می کنیم که میخواهد مبنای اقدام بین المللی باشد، این ارزیابی فقط زمانی قابل اتکا است که متکی به شواهد و واقعیت ها باشد. به این تعبیر تابحال هیچ مستندی ارائه نشده است. سوال ما و کشورها و تحلیلگران و نخبگان بین المللی از آمریکا اینست که اگر فیلمی دارد فیلم کامل حادثه را منتشر کند، نه فیلمی که منقطع و دستکاری شده و وضوح ندارد.

سفیر ایران در انگلیس گفت: اگر کسی ادعا می کند اطلاعاتی در باره این حادثه دارد باید حتما آنرا در اختیار ایران قرار دهد. این منطقه بخشی از ایران است، امنیت آن از منافع حیاتی ایران است و تامین امنیت آن هم بر عهده ماست. کشتی های زیادی روزانه از این منطقه عبور می کنند و ما بیشترین سواحل را در خلیج فارس داریم. اینجا منطقه ماست و به امنیت آن بیش از همه حساس هستیم.

 رسانه‌ها پنجشنبه گذشته از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. در جریان این حادثه نفتکش «فرانت آلتر»  با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ  با محموله «اتانول»‌ و نفتکش«کوکوکاکوریجس» با پرچم پاناما  با محموله «متانول» با حمله مواجه شدند.

بعد از این ماجرا مقام‌های ارشد آمریکا و برخی شرکای این کشور تلاش بسیاری کرده‌اند که ایران را به دست داشتن در انفجار این دو نفتکش متهم کنند، اما بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های خارجی اذعان داشته‌اند که آمریکا هیچ سند و مدرکی دال بر دخالت ایران در این ماجرا ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر