۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۰۵۶۳
کارگروه فرهنگ اجتماعی شورای پیشگیری از وقوع جرم در خراسان جنوبی در حالی برگزار ‌شد که رئیس پلیس فتای استان از عدم وجود شعبه مختص جرائم سایبری و اینترنتی در مجامع قضایی استان خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام  یدالله وحدانی‌‌نیا پیش از ظهر امروز در کارگروه فرهنگی اجتماعی شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی اظهار داشت: غفلت از فضای مجازی آسیب‌های جبران ناپذیری فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند و حذف و مسدود کردن فضای مجازی جواب نمی‌دهد و باید در این زمینه آگاهی‌های عمومی جامعه ارتقا یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: باید برای تولید و عرضه محتوا از بستر فضای مجازی برای هدایت جوانان استفاده کنیم تا تهدیدات و آسیب‌ها را کاهش دهیم و در روستاها برای این مهم تدابیری اتخاذ و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

ظرفیت بسیج و روحانیت برای آموزش سواد رسانه‌ای به کارگیری شود

وحدانی‌نیا افزود: باید با هماهنگی از ظرفیت بسیج، روحانیون مستقر و دهیاری‌ها برای آموزش سواد رسانه‌ای بیشتر در روستاها استفاده شود و با توجه به فرا رسیدن اوقات فراغت تابستان باید به این مهم برای آگاه سازی نسل جوان بیشتر توجه شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جوبی نیز اظهار داشت: سؤال جدی این است که آیا توانسته‌ایم در بستر سایبر محتوای علمی مناسب برای جوانان و پژوهشگران ارائه دهیم که پاسخ منفی است.

شیبانی افزود: واقعیت این است که مردم طالب فضای مجازی هستند و نمی‌توان به دلایل مختلف رابطه آنان با فضای مجازی را قطع کرد و وقتی دانشجویی این نکته را بیان می‌کند که برای منابع مورد نیاز پایان نامه ارشد خود نتوانسته چند سایت معتبر با محتوای دقیق علمی بیابد نشان از بی توجهی به موضوع محتوا در فضای مجازی دارد.

وی اظهار داشت: اینکه فضایی بدون آسیب اجتماعی داشته باشیم هیچگاه رخ نخواهد داد بلکه باید با راهکارهای مناسب و منطقی راهی برای پیشگیری از افزایش میزان آسیب‌ها و در نهایت کاهش آن بیابیم.

88 عنوان مجرمانه برای فضای مجازی

رئیس پلیس فتای خراسان جنبوی نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته 319 میلیون تومان از مردم استان خراسان جنوبی در فضای سایبری کلاهبرداری شده اما در سه ماهه امسال این میزان یک میلیارد تومان شده و سه برابر رشد کرده است اظهار داشت: در حال حاضر 88 عنوان مجرمانه برای فضای مجازی تعریف شده است.

سرهنگ محمدپور افزود: جرم سوم استان خراسان جنوبی در حوزه فضای مجازی انتشار اخبار کذب است و این اثرات سوء خود را در روستاها می‌گذارد و در سه ماهه ابتدای امسال وقوع جرم در فضای مجازی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 163 درصد افزایش یافته است.

فضای سایبری خراسان جنوبی مناسب نیست

وی با بیان اینکه در فضای سایبری خراسان جنوبی اوضاع مناسب نیست و متاسفانه با اوضاع حقیقی دینی و فرهنگی مردم استان بسیار فاصله دارد افزود: در بحث انتشار فیلم و عکس‌های مبتذل و مستهجن و مزاحمت‌ها مجرمان ما داخلی استانی هستند در حالی که در حوزه مالی و کلاهبرداری بیشتر مجرمان خارج از استانی هستند.

محمدپور بیان کرد: باید قبل از اینکه پهنای باند اینترنت پرسرعت به روستاها برود برای استفاده درست از فضای مجازی فرهنگ سازی شود و امروزه تحت تاثیر فضای مجازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی دچار تغییر شده و شکاف عمیق بین نسلی جدید و والدین ایجاد شده که با ورود اینترنت به روستاها این تغییر سبک زندگی ایجاد خواهد شد.

نوجوانان و جوانان در بحث بهره‌برداری از اینترنت به مرحله اعتیاد اینترنتی رسیده‌اند

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: بسیاری از آمار جرائم فضای مجازی در زمینه هتک حیثیت و مزاحمت‌ها به پلیس فتا گزارش و مراجعه نمی‌شود اما هنگامی که کارشناسان پلیس فتا در مدارس و دانشگاه ها حضور می‌یابند اکثر سوال و ابهامات نشان می‌دهد که جوانان تحت تاثیر مستقیم فضای مجازی قرار دارند.

وی افزود: هر چند توسعه اینترنت پرسرعت در روستاها بسیار مطلوب است اماباید با آگاهی بخشی به روستائیان به آنان بیاموزیم که از همین بستر چگونه می‌توان در توسعه مشاغل روستایی چون کشاورزی استفاده کرد و متأسفانه نوجوانان و جوانان در بحث بهره‌برداری از اینترنت به مرحله اعتیاد اینترنتی رسیده‌اند و بیش از یک سوم زمان خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند.

محمدپور اظهار داشت: پلیس فتا در بیرحند و طبس فعال است اما متاسفانه در سایر شهرستان‌های استان خراسان جنوبی پلیس فتا نداریم و شعبه مختص به جرائم فضای مجازی در مجموعه قضایی استان وجود نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر