۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۰۵۵۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اعلام اینکه بیش از ۹۶ درصد محصولات کشاورزی تولید داخلی است، گفت: کشاورزی در استان تهران مکانیزه بوده و در حالی که رقم تولید در هکتار کشور زیر ده تن است این عدد در تهران ۳۲ تن در هکتار است
به گزارش پایداری ملی، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مراسم افتتاح اولین گلخانه روستای عماد آور بخش مرکزی شهرستان ری با بیان اینکه در استان تهران رکورددار اجرای گلخانه در کشور است، اظهار داشت: از حدود ۱۴ هزار هکتار فضای گلخانه در کشور بالغ بر ۳۰ درصد یعنی ۳ هزار و ۵۸۰ هکتار گلخانه در استان تهران وجود دارد.

وی ایجاد گلخانه را افتخاری بزرگ و بسیار با ارزش تلقی کرد و ادامه داد: در فضای باز یک هکتاری محصولی مثل خیار یا گوجه فرنگی بین ۳۰ تا ۵۰ تن برداشت می‌شود که این عدد در همان فضای گلخانه به بیش از ۵۰ تن می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه تولید گوجه فرنگی و خیار در فضای باز هیچ ارز آوری نداشته و قابلیت صادرات ندارد، تصریح کرد: ما اگر هزاران تن از این محصولات تولید شده در فضای باز را دپو کنیم هیچ کشوری از ما نمی‌خرد ولی برای محصولات گلخانه‌ای علاوه بر توجیه بسیار بالا بازار صادرات خوبی وجود دارد.

ذوالفقاری با یادآوری اینکه هزینه گلخانه بالاست، اضافه کرد: برای ایجاد یک گلخانه از ۸۰۰ میلیون تا ۳/۵ میلیارد تومان هزینه برآورد می‌شود که با مدیریت و برنامه‌ریزی لازم سودآور است.

وی با اشاره به هزینه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی احداث این گلخانه ۵ هزار متر مربعی و کارآفرینی مستقیم برای ۳۰ نفر و غیر مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر، خاطرنشان کرد: برای تولید یک کیلو خیار گلخانه‌ای با تمام هزینه‌ها حتی سود تسهیلات بانکی ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود و بین ۳ تا ۴ هزارتومان به دست مصرف کننده و خانوار می‌رسد و هیچ جایی در جامعه چنین سود شرعی و حلال ۳۰۰ درصدی وجود ندارد و قطعا مدیر این گلخانه با مدیریت صحیح می‌تواند در مدت ۲ سال هزینه اجرایی خود را صفر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی معضل شدیدی برای شهرستان ری، استان تهران و حتی کشور است، عنوان کرد: در شهرستان ری شهرداری، فرمانداری، بخشداران و دهیاران تعامل خوبی دارند و تا حد زیادی این موضوع مهار و کنترل شده است.

ذوالفقاری راه حل مشکل تغییر کاربری اراضی کشاورزی را اجرای طرح‌های این چنینی احداث گلخانه برشمرد و گفت: تخریب راه حل این مشکل و معضل نیست و مسکنی بیش نخواهد بود و ما با اجرای این طرح‌ها مادام العمر تغییر کاربری در اراضی داده نخواهد شد چرا که علاوه بر تولید سودآور و اشتغال‌زایی با چنین هزینه‌ای که برای زیرساخت آن اختصاص داده به موضوع تغییر کاربری ورود نمی‌کند.

وی محصولات استان تهران را بر خلاف تصور و باور خیلی‌ها بیشتر یا برابر با آذربایجان شرقی دانست و اضافه کرد: در استان تهران چیزی بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۰ تن محصول تولید می‌شود که این رقم در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و حتی کرمانشاه که به عنوان استان‌های مطرح شناخته می‌شوند به ترتیب ۵/۵۰۰، ۴/۵۰۰، ۳/۸۰۰ و سه میلیون و ۵۰۰ تن است که نشانگر این است استان تهران فقط صنعتی و خدماتی نیست و به شدت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی زیاد شده است و روزانه حدود ۲۰ مجوز در بخش‌های مختلف صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پایان با اعلام اینکه بیش از ۹۶ درصد آن چه می‌خوریم تولید داخلی است، ابراز داشت:کشاورزی در استان تهران مکانیزه بوده و در حالی که رقم تولید در هکتار کشور زیر ده تن است این عدد در تهران ۳۲ تن در هکتار است و از طرف دیگر ۵۷ درصد آن چه در تهران تولید می‌شود یعنی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تن فرآوری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر