۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۰۵۰۵
رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی استان قم گفت: براساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، قم به عنوان یکی از دهکده لجستیکی کشور انتخاب شده است.
به گزارش پایداری ملی، محمدرضا فرج ضمن تعریف لجستیک به عنوان فرآیند برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تامین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون سو (مدیریت تامین) و برون سو (مدیریت توزیع) انجام می گیرد، اظهار داشت: برمبنای ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکده های لجستیکی معرفی شده است.

وی با بیان این که مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیند ها و کاهش هزینه ها ایجاد می شود افزود: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی(ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه 13 استان دیگر به عنوان دهکده های لجستیکی کشور معرفی شده اند.

فرج توضیح داد: حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی صرفاً بین المللی است اما در دهکده های لجستیکی، فعالیت ها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی خواهد بود و عموماً به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی در خصوص اهداف تدوین این سند توضیح داد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جاده ای، کاهش ضایعات بار و.... از مهمترین اهداف سند آمایش لجستیک کشور است.

رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطي 17 استان کشور توضیح داد: روزانه 100 هزار خودرو، 3800هزار دستگاه اتوبوس، 16500 کامیون و تریلر و 54 رام قطار در محورهای مواصلاتی استان تردد و 160 پرواز داخلی و خارجی از فضا و پهنه استان قم عبور می کنند که این موارد، اهمیت  راه و نقش حمل و نقل در استان قم را یادآور می شود.

وی در خصوص جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور توضیح داد: براساس این سند، 54 درصد بار استان قم بین المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت می شود و 46 درصد آن هم در سهم مبادلات داخلی خواهد بود.

وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه موادغذایی، کشاورزی و دامی با 23 درصد و پس از کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با 14 درصد می باشد.

فرج در پایان گفت: براساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی می بایست مسائلی مانند پدافند غیرعامل، حمل و نقل ترکیبی و ...مورد توجه ویژه قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر