۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۹۸
آمریکا مجوز ساخت یک فرودگاه نظامی در یکی جزایر گالاپاگوس را از کشور اکوادور دریافت کرد.
به گزارش پایداری ملی، اخذ مجوز ساخت فرودگاه نظامی توسط آمریکا در یکی از جزایر «گالاپاگوس» اکوادور، خشم منتقدین را برانگیخته است. منتقدان چنین اقدامی را مغایر قانون اساسی این کشور دانستند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «اسوالدو جرین» وزیر دفاع اکوادور روز شنبه اعلام کرد طبق توافق انجام‌شده میان دولت راست‌گرای اکوادور و «پنتاگون»، به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر، آمریکا فرودگاهی نظامی را در جزیره «سن کریستوبال» که بخشی از جزایر گالاپاگوس محسوب می‌شود خواهد ساخت.

قرار است یک هواپیمای «بوئینگ ۷۰۷» نیروی هوایی آمریکا حامل تجهیزات جاسوسی، از این فرودگاه به عنوان پایگاهی برای گشت‌زنی استفاده کند. این در حالی است که طبق قانون تصویب شده سال ۲۰۰۸ اکوادور «ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی با مقاصد نظامی مجاز نخواهد بود. واگذاری پایگاه‌های نظامی ملی به نیروهای خارجی یا نیروهای امنیتی ممنوع است».

جرین در پاسخ به منتقدین گفت تمام هزینه‌های این پایگاه را واشنگتن پرداخت می‌کند و این محل، پایگاهی دائمی برای آمریکایی‌ها نخواهد بود.

با این حال «رافائل کوریا» رئیس‌جمهور سابق اکوادور معتقد است گالاپاگوس نمی‌تواند پایگاهی هوایی برای استفاده خارجی‌ها باشد.

جزایر گالاپاگوس به‌عنوان میراث جهانی در «یونسکو» ثبت شده است و به‌خاطر طبیعت و حیات‌وحش منحصر به ‌فردش مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به علوم طبیعی است.

آمریکا در تلاش است در جزایر متعددی واقع در اقیانوس آرام پایگاه‌های نظامی راهبردی ایجاد کند و از این طریق تسلط خود بر بزرگترین اقیانوس جهان را افزایش دهد.

همچنین این کشور سال‌هاست جزیره‌ای را در اقیانوس هند تصاحب کرده و از آن به‌عنوان پایگاه نظامی محرمانه استفاده می‌کند که تنها یکی از حدود ۸۰۰ پایگاه نظامی ریز و درشت آمریکا در نقاط مختلف جهان است.


موقعیت جغرافیایی جزایر گالاپاگوس

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر