۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۰۴۸۹
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تشریح ابعاد مدیریت بحران سیل در شبکه انتقال گاز ایران از انتقال بیش از دو میلیارد مترمکعب آب توسط لوله گاز در مناطق سیل زده کشور خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، سعید توکلی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در «نشست هم اندیشی مناطق عملیاتی موثر در بحران سیل» در تشریح مهمترین اقدامات شرکت انتقال گاز برای مدیریت بحران سیل در سطح شبکه انتقال گاز ایران، گفت: اقدامات خوبی در قالب استراتژی و درس آموزی از سیل که مورد نظر و جزو جهت گیری های سال جاری معاون وزیر نفت به شمار می آید، انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران افزود: در جریان سیل اخیر در منطقه یک عملیات انتقال گاز، 48 شیر به صورت کامل غرق آب شده بود.

وی با قدردانی از مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران، تاکید کرد: در راستای مدیریت بحران سیل، لوله هایی که با دستور مدیرعامل شرکت گاز در منطقه یک عملیات انتقال گاز واگذار شد، سبب انتقال 2 میلیارد مترمکعب آب شد که این مقدار انتقال به مشکلات سیلاب در منطقه کمک کرد.

به گفته این مقام مسئول، در منطقه یک عملیات انتقال گاز بیش از 32 خط لوله (470 کیلومتر) درگیر سیل و غرق آب شده بود.

وی تاکید کرد: همزمان با سیل، دستور صادرات از مرز شلمچه نیز صادر شد که با وجود محدودیت های دسترسی و مشکلات پیرامون سیل، خط لوله تزریق گاز و عملیاتی شد، همچنین این اتفاق با مشکلات کمبود شکر در کشور همزمان شد و کشت و صنعت دهخدا نیز تزریق گاز شد.

توکلی گفت: تعداد زیادی از ترانس‌ها، عملگرها، شیرها، بلودان ها غرق آب شده بود که در قالب ستانداردهایی به صورت کاملا تکنیکی نسبت به رفع مشکل اقدام شد.

وی در ادامه با بیان اینکه شمال کشور، 250 تقاطع با رودخانه وجود دارد و این در حالی است که در غرب کشور4 هزار و 261 نقطه تقاطع با رودخانه وجود دارد که کار را با محدودیت روبرو کرد، با اشاره به ارائه اطلاعات از سوی منطقه 5 عملیات انتقال گاز، بیان کرد: سیل یکی از بحران هاست و در زمینه سیویل استاندارد بسیار به روزی (PMF) در ارتباط با سیل در ایران نوشته شده و در سازمان برنامه و بودجه موجود است.

توکلی با اشاره به پرسشی که از سوی همکاران منطقه 2 عملیات انتقال گاز مطرح شده است، تاکید کرد: با وجود اینکه اولویت نخست شرکت ملی گاز و شرکت انتقال گاز ایران ایمنی است ولی شبکه در جریان سیل اخیر پایداری خوبی داشت، با این وجود آیا می توانیم اطمینان حاصل کنیم که در تمام بحران ها مثل رانش زمین، زلزله، سیل، صاعقه، طوفان و سونامی می تواند پایدار باشد؟

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: براین اساس بررسی این موارد در دستور کار همکاران قرار گرفت که شبکه ای که در جریان سیل اخیر نمره خوبی گرفت، برای بقیه بحران ها نیز به صورت مجدد بررسی شود.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی همکاران منطقه 7 عملیات انتقال گاز، گفت: اگر تمام اقدامات مرتبط با طراحی نیز درست انجام و اجرا شود، موضوع خستگی پدیده که به علت رزونانس (تشدید) در IGS دیده نشده باید بررسی شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ساعت 7 صبح روز حادثه جلسه اولیه در رشت برگزار شد و تا ظهر نیروهای منطقه هشت عملیات انتقال گاز در حال اعزام به رشت بودند و این نشان می دهد که پاسخگویی و واکنش همکاران ما در شرایط اضطراری بسیار عالی است، یادآور شد: ولی این قسمت پس از حادثه است و مهم این است که قبل از حادثه چه اتفاقاتی باید رخ دهد که دچار این تنش ها و استرس ها نشویم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تصریح کرد: مدیریت منابع آب یکی دیگر از موارد مهم است چراکه بخش زیادی از کنترل جریان آب در اختیار شرکت انتقال گاز ایران نیست، براین اساس طرح آزادسازی برای حریم های رودخانه ها و قوانین یکپارچه مطرح شده و قرار بر این شده که نه تنها سیل و زلزله بلکه پهنه بندی مخاطرات را در سیستم GIS پیاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از مشکلات منطقه 4 عملیات انتقال گاز گفت: در جریان سیل اخیر، 15 روز 38 تیر برقی که قرار بود برق مطمئن را به ایستگاه برساند شکسته بود و همکاران با ژنراتور، برق مورد نیاز را تامین کردند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: همه مواردی که در جلسه صبح مطرح شد، ثبت و ضبط شده و در قالب یکی از محورهای همایش علمی کاربردی و مطرح شدن در طرح استاندارد دیده می شود.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین عملکردها، عملکرد لاین بریک ولوها بود، گفت: 2 هزار و 200 لاین بریک ولو وجود دارد که کمتر نیم درصد آن ها در سرویس قرار دارند.

توکلی ادامه داد: اگر دی ماه سال گذشته قابلیت اطمینان شرکت انتقال گاز ایران 100 درصد می شود به دلیل دیده شدن بهره بردار در اقصی نقاط کشور است.

وی با اشاره به سخنرانی یکی از همکاران عملیاتی گفت: بعضی ها در خیابان ها کار می کنند و دیده می شوند و بعضی ها در بیابان ها کار می کنند ولی دیده نمی شوند؛ البته شرکت انتقال گاز ایران از شرکت گمنام به شرکتی خوشنام تبدیل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر