۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۸۳
پنج روز بعد از اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اینکه آمریکا در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی خارجی است، یک روزنامه خبر داده که واشنگتن به شبکه برق روسیه نفوذ کرده است.

به گزارش پایداری ملی، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از تشدید حملات سایبری این کشور علیه روسیه و نفوذ آمریکایی‌ها به شبکه برق روسیه خبر داده است؛ گزارشی که انتشار آن با عصبانیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور و واکنش تند او را در پی داشته است.

«نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داد: «ایالات متحده در حال شدت بخشیدن به تهاجم‌های دیجیتالی علیه شبکه برق روسیه است، اقدامی که هشداری به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است و نشان می‌دهد که دولت ترامپ در حال استفاده از اختیارهای جدید به منظور بکارگیری از ابزارهای سایبری تهاجمی‌تر است».

این مقام‌ها طی مصاحبه‌های سه ماه اخیر با نیویورک تایمز، درباره حملات سایبری آمریکا به روسیه توضیحاتی ارائه دادند. به گفته آنها، آمریکا یک کد رایانه‌ای در درون شبکه برق و دیگر اهداف روسیه وارد کرده و از آن برای تشدید حملات سایبری استفاده کرده است.

طبق ادعای این گزارش، روسیه که پیش از این یک بدافزار را وارد آمریکا کرده بود که می‌تواند با استفاده از آن در صورت بروز درگیری بین دو کشور در آینده، روی نیروگاه‌های برق، خطوط نفت و گاز یا تجهیزات انتقال آب آمریکا اقدامات خرابکارانه انجام دهد.

نیویورک تایمز معتقد است که با استفاده از اختیارات تازه‌ای که سال گذشته کاخ سفید و کنگره آمریکا به «فرماندهی سایبری ایالات متحده» داده شده است، اقدامات این مرکز فرماندهی که بازوی عملیات تهاجمی و تدافعی آنلاین پنتاگون در جهان است،  گسترش یافته است.

مقام‌های سابق و کنونی آمریکایی به این روزنامه گفتند، واشنگتن طی سال‌های گذشته در حال ارزیابی و بررسی امکان نفوذ به شبکه برق روسیه بوده و حداقل از سال ۲۰۱۲ تحقیقات شناسایی درباره سیستم‌های کنترل شبکه برق روسیه انجام داده است.

به گفته آنها، حالا اما استراتژی آمریکا به سمت تهاجم بیشتر تغییر جهت داده و این کشور با توجه به قرار دادن یک بدافزار بالقوه فلج‌کننده در درون سیستم‌های کنترل روسیه، به درجه‌ای رسیده که هرگز تاکنون آن را امتحان نکرده بود.

این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند: «هدف (از قرار دادن این بدافزار در روسیه) تا حد زیادی، دادن هشدار (به روسیه) است و البته تا حدی هم بدین منظور بوده که در صورت بروز یک درگیری بزرگ بین واشنگتن و مسکو از آن برای انجام حملات سایبری استفاده شود».

ترامپ تابستان سال گذشته در یک سند که همچنان محرمانه است، به مرکز فرماندهی سایبری ایالات متحده برای انجام عملیات‌های تهاجمی بدون دریافت مجوز رئیس‌جمهور آمریکا، اختیارات تازه‌ای داد و قانون مصوب کنگره آمریکا در خصوص بودجه نظامی هم به این مرکز فرماندهی برای انجام «فعالیت نظامی مخفی» در فضای مجازی به منظور بازدارندگی، تامین امنیت یا دفاع در برابر فعالیت‌های سایبری بدافزارها علیه ایالات متحده اختیاراتی داده است.

طبق قانون مصوب کنگره آمریکا، با مجوز وزیر دفاع آمریکا و بدون تایید رئیس‌جمهور این کشور، «پل ام ناکاسون» فرمانده مرکز فرماندهی سایبری می‌تواند اقدامات تهاجمی سایبری انجام دهد.


«پل ام ناکاسون» فرمانده مرکز فرماندهی سایبری آمریکا

 

نیویورک تایمز نوشت: «سوال حیاتی که رسیدن به جواب آن بدون دسترسی یافتن به جزئیات عملیات‌های سایبری (علیه روسیه) غیرممکن است، این است که ایالات متحده چقدر توانسته در شبکه برق روسیه نفوذ کند. تنها با رسیدن به این پاسخ است که مشخص خواهد شد که آیا امکان به تاریکی کشاندن روسیه یا فلج کردن ارتش آن وجود دارد یا خیر؟»

این روزنامه آمریکایی از رجوع به سخنگویان ناکاسون فرمانده مرکز فرماندهی سایبری آمریکا و جان بولتون به منظور اظهارنظر آنها درباره تشدید حملات سایبری این کشور علیه روسیه و نفوذ به شبکه برق آن خبر داد اما آنها از اظهارنظر درباره این موضوع امتناع کردند.

نیویورک تایمز نوشت: «مقام‌های شورای امنیت ملی (آمریکا) هم از اظهارنظر امتناع کردند اما گفتند که آنها هیچ نگرانی امنیت ملی در خصوص جزئیات گزارش نیویورک تایمز درباره هدف قرار دادن شبکه برق روسیه ندارند موضوعی که شاید حاکی از آن است که هدف برخی از این حملات سایبری آن باشد که توجه روس‌ها به این موضوع جلب شود».

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمریکایی ادعا شده که روسیه هم در سال‌های گذشته اقدام به قرار دادن یک بدافزار در آمریکا و حملات سایبری به اهداف مختلف در این کشور کرده است و اقدام‌های اخیر واشنگتن به منظور مقابله با تحرکات مسکو انجام شده است.

نیویورک تایمز مدعی شده که دولت «باراک اوباما» حملات سایبری روسیه در آمریکا را رصد کرده بود اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا تمایلی به انجام عملیات تهاجمی علیه روسیه نداشت و اقدامات تدافعی را در پیش گرفته بود اما در دولت ترامپ این روند تغییر یافت.

عصبانیت ترامپ از افشای عملیات خرابکارانه آمریکا

انتشار گزارش نیویورک تایمز درباره تشدید حملات سایبری آمریکا علیه روسیه و نفوذ به شبکه برق آن با واکنش تند ترامپ مواجه شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا که بارها نیویورک تایمز را که به همسویی با دموکرات‌ها معروف است، «رسانه اخبار جعلی» خوانده است، این بار در رد گزارش تازه این روزنامه، نیویورک تایمز را «دشمن مردم» خواند.

ترامپ در توئیتی در این باره نوشت: «آیا شما باورتان می‌شود که نیویورک تایمز ورشکسته گزارشی منتشر و در آن اعلام کرده که ایالات متحده به طرز قابل توجهی در حال افزایش دادن به حملات سایبری علیه روسیه است؟ این عملا یک اقدام خیانت‌آمیز توسط روزنامه‌ای است که زمانی یک روزنامه بزرگ بود و الان این چنین برای انتشار یک داستان دچار درماندگی شده است، حتی داستانی که انتشار آن برای کشور ما هم مضر است.. و البته این داستان، صحت هم ندارد».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «امروز در رسانه‌های خبری فاسد ما هر اتفاقی دارد می‌افتد. آنها بدون کوچک‌ترین فکر و توجه به عواقب اقداماتشان، هر کاری می‌کنند و هر چیزی می‌گویند. اینها بزدلان واقعی هستند و بدون تردید دشمن مردم هستند».

حملات تند ترامپ به گزارش نیویورک تایمز درباره تشدید حملات سایبری آمریکا به روسیه  به ویژه نفوذ آن در شبکه برق این کشور در حالی انجام شده که پیش از این جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید تشدید به این حملات علیه روسیه اذعان کرده بود.

او در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی خارجی است تا به روسیه و دیگران نشان دهد که  آنها بهای مداخله‌های خود در امور آمریکا را خواهند پرداخت.

آمریکا و متحدانش بارها مدعی شده‌اند که روسیه در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی ضد دیگر کشورها است اما مسکو ضمن رد این اتهامات، خواستار همکاری بین‌المللی در زمینه امنیت سایبری شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر