۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۰۴۵۰
یک کارشناس محیط زیست ضمن یادآوری درس‌هایی که باید از سیل اخیر کسب کنیم، نسبت به عواقب خطرناک فراموش‌کاری تاریخی و جمعی ما ایرانی‌ها نسبت به بحران‎ها، هشدار داد.

به گزارش پایداری ملی، محمدحسین بازگیر، کارشناس و فعال محیط زیست با تأکید بر اینکه سیل ابتدای سال به مردم و زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده خسارت‌های جدی وارد کرد و اتفاقات تلخی برای زندگی مردم افتاد، گفت: نباید این مسئله را فراموش کرده و نسبت به آن بی‌تفاوت شویم. فراموش کاری و اشکالی که در حافظه تاریخی و جمعی جامعه ما هست نه تنها برای این سیل بلکه برای بسیاری از آسیب‌های دیگر پیامدهای بدی دارد؛ ما یادمان می‌رود که چنین اتفاقاتی رخ داده و دوباره همان اشتباهات گذشته که منجر به آسیب‌ها شده است را تکرار می‌کنیم.

وی پیشنهاد کرد: موزه‌ای برای سیل داشته باشیم تا آنچه رخ داده را فراموش نکرده و دوباره از روز بعد از سیل به دستکاری حاشیه رودخانه‌ها، تسخیر حریم‌های رودخانه‌ها، ریختن زباله در مسیر آب‌ها و ... اقدام نکنیم.

بازگیر در ادامه بر لزوم به کارگیری پدافند غیر عامل و مسئله پیشگیری از سیل اشاره کرد و گفت: باید اتفاقاتی که موجب جاری شدن سیل و دلایل افزایش آسیب‌های آن شد را مرور کنیم. عواملی مانند تصرف عرصه‌های جنگلی و مرتعی، کاهش پوشش گیاهی و ... موجب شده قدرت زمین برای جذب روان آب‌ها کاهش پیدا کند و در نهایت با یک بارش طولانی، سیل به راه بیفتد. پدافند غیر عامل را باید برای جلوگیری از سیل جدی گرفت.

این فعال محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر در برخی از مناطق با تخریب یک پل یک منطقه دچار آسیب شد؛ مکان‌هایی را داشتیم که فقط یک پل تخریب شده بود اما زندگی مردم در ۱۰ روستا تحت تأثیر همین تخریب قرار گرفته بود چون جایگزینی برای آن پل و راه دسترسی دیگری برای آن روستاها در نظر گرفته نشده بود. باید به این جنبه از مسائل از دیدگاه پیشگیرانه و پدافند غیرعاملی فکر کنیم. در سیل اخیر به خاطر تخریب یک جاده مردم یک شهر روزهای متمادی دچار مشکل تأمین مایحتاج خود شدند. حتی مکان‌هایی داشتیم که سیل به آنها صدمه نزده بود اما چون جاده و پل دسترسی به آنها خراب شده بود روزها دچار کمبود و مشکل بودند.

بازگیر نسبت به ناآگاهی مردم و آموزش ندیدن آنها در مواجهه با بحران‌ها هشدار داد و گفت: سیل نشان داد که مردم برای مقابله با بحران‌ها آموزش ندیده‌اند. هیجان ناشی از سیل طی روزهای اول مواجهه با سیل در رفتار مردم مشهود بود. اما فقط مردم نبودند، مسئولان و حتی رسانه‌ها هم شوکه بودند و هر رسانه‌ای با دیدن یک بخش و یک صحنه همان بخش را برجسته می‌کرد. نبود مدیریت موجب شده بود امدادگران هم دچار سردرگمی باشند به نحوی که به یک نقطه تمامی امکانات ارسال می‌شد اما به چند نکته هیچ امکانی ارسال نمی‌شد.

وی در پایان تصریح کرد: آموزش مسائل مدیریت بحران در کشور ما یک ضرورت غیر قابل انکار در همه مقاطع و سطوح و در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر