۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۰۴۴۹
سیستان و بلوچستان با حدود یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که حدود ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف دارویی و صنعتی دارند دومین استان کشور به لحاظ تنوع گیاهی محسوب می‌شود؛ همچنین از لحاظ سطح زیر کشت و تولید برخی از گیاهان دارویی مانند حنا، نیل، چای ترش و کُنار دارای رتبه نخست کشوری است.
به گزارش پایداری ملی، استان سیستان و بلوچستان، پهناورترین استان کشور است؛ استانی که از شمال تا جنوب، مملو از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی و تفریحی بی‌نظیری است.

کوه خواجه، دهانه غلامان و شهرسوخته در شمال، کوه آتشفشان نیمه خاموش تفتان در مرکز و دریای عمان که کشور اسلامی ایران را به آب‌های آزاد متصل می‌کند در جنوب این استان، تنها بخشی از جاذبه‌های استان پهناور سیستان و بلوچستان است.
اما جاذبه‌های گردشگری تنها قسمتی از ظرفیت‌های عظیم این استان پهناور است. یکی دیگر از ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان که به عقیده کارشناسان می‌تواند در شرایط تحریم، مشکل‌گشا باشد و برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد، گیاهان دارویی کمیابی است که از خاک این استان می‌روید.
سیستان و بلوچستان با حدود یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که حدود ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف دارویی و صنعتی دارند دومین استان کشور به لحاظ تنوع گیاهی محسوب می‌شود. همچنین از لحاظ سطح زیر کشت و تولید برخی از گیاهان دارویی مانند حنا، نیل، چای ترش و کُنار دارای رتبه نخست کشوری است.
این ظرفیت، در صورت ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه کشت و ایجاد صنایع تبدیلی و بدست آوردن بازار منسجم فروش و صادرات می‌تواند فرصتی بی بدیل برای تولید ثروت باشد.

گیاهان دارویی؛ مصداق بارز پدافند غیر عامل ‌

عبدالباسط پاکزاد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه این استان رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب است، افزود: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مصداق بارز پدافند غیرعامل در کشور است؛ در شرایط تحریم، بهترین گزینه بجای واردات این گیاهان، این است که تولید داخل را تقویت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: وسعت و تنوع آب و هوایی استان موجب تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده شده است.

وی ادامه داد: ارتفاعات قله تفتان در خاش، ارتفاعات کوه بی رک در سراوان و ارتفاعات بزمان در شهرستان ایرانشهر مهمترین کانون‌های رویش گیاهان دارویی در این استان است.

پاکزاد اظهار کرد: وجود گیاهان متنوع دارویی و زینتی سیستان و بلوچستان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است به طوری که شرکت‌های دانش بنیان با اقدامات تخصصی خود می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی افزود: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده است؛ به همین سبب انتظار می‌رود بخش خصوصی حضوری فعال در این زمینه داشته باشد تا بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی منطقه باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد از هزینه شدن ذخایر ارزی کشور برای واردات گیاهان دارویی گفت: ارزی که با این سختی به دست می‌آوریم را نباید به این راحتی از دست بدهیم، در صورتی که امکان عدم هزینه آن و در عین حال بهره گیری از توان داخلی و تقویت تولید ملی را داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر