۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۰۳۷
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آستانه انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انرژی هسته‌ای کشورمان به این نهاد توصیه کرد که در گزارشاتش فقط به ابعاد فنی بپردازد و وارد مباحث سیاسی نشود.
سید عباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان که قرار است اواخر هفته صورت گیرد، با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده و هیچ گاه فراتر از مقررات بین‌المللی شامل NPT و موافقتنامه‌های پادمانی آژانس که به آن متعهد هستیم، نرفتیم اظهار داشت: آنچه در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌شود چه به لحاظ ایجاد تاسیسات جدید یا نصب دستگاه‌های جدید چه به لحاظ‌ تولید و تبدیل مواد، در چارچوب نیازهای جمهوری اسلامی به انرژی و تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما در عرصه تولید برق و سوخت برای نیروگاه و رآکتورهای هسته‌ای هم در عرصه‌های تحقیق و توسعه و هم در زمینه بهداشتی و پزشکی و تولید رادیوداروها و هم در عرصه کشاورزی به تولید مواد هسته‌ای در چارچوب مقررات احتیاج داریم. هم درچارچوب نیازهایمان و هم سیاست‌ها و برنامه‌هایمان صورت می‌گیرد و ربطی به ابعاد سیاسی موضوع ندارد.

عراقچی افزود: از آژانس انتظار داریم که در گزارشاتش فقط به ابعاد فنی بپردازد و وظیفه خود را به عنوان نهاد بین‌المللی مربوط و موظف به بررسی ابعاد فنی برنامه هسته‌ای کشورها انجام دهد و وارد مباحث سیاسی نشود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره افرادی که جرایمی را مرتکب و به خارج از کشور رفته‌اند، این را یک معضل برشمرد و افزود: پیگیری این موضوع از طریق اینترپل است که در مواردی منجر به دستگیری این افراد شده و در مواردی نیز کشور مربوطه همکاری نکرده و یا موافقتنامه‌ای بین دو کشور وجود نداشته است.

عراقچی ادامه داد: اگر سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور بتواند به اینترپل کمک کند که افراد مجرم به کشور بازگردانده شوند،‌حتما دریغ نخواهند کرد.

خبرنگاری درباره تشکیل کارگروه مربوط به سوریه در مجلس شورای اسلامی سوال کرد که عراقچی با بیان اینکه از این موضوع خبر ندارم، خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس در کلیت خود همواره موضوعات سیاست خارجی را مدنظر داشته و به بحث گذاشته و از مقامات وزارت امور خارجه از جمله وزیر، معاونان و کارشناسان دعوت به عمل آورده و موضوعات را مورد بررسی قرار داده است.

عراقچی اضافه کرد: اگر مجلس شورای اسلامی می‌توانسته از دیپلماسی پارلمانی استفاده کند کار را انجام داده و حضور اخیر من در مجلس نیز در همین رابطه انجام شد و درباره چند موضوع به بحث پرداختیم و من مواضع وزارت خارجه را به اطلاع اعضای کمیسیون رساندم و برای پیگیری مسائل راهکارهایی ارائه شد و در خصوص نظرات مجلس شورای اسلامی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر جابجایی کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی افزود: امیدواریم این جابجایی برای مرمت زیباتر و بهتر شدن کتیبه‌ها انجام شده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با دوستان در آذربایجان برای روشن شدن این قضیه در تماس هستیم، نظامی را شاعر بزرگ فارسی‌گو و متعلق به کل مردم منطقه، مردم ایران، آذربایجان و میراث مشترک بشریت و میراث ماندگار همه جهانیان برشمرد که باید به آن ارج گذاشته شود و حفظ شان آن را احترام به فرهنگ جهانی دانست.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان بار دیگر ابراز امیدواری کرد که جابجایی این کتیبه‌ها برای مرمت باشد و افزود: اگر اقدامی برای مرمت و تبدیل به احسن این کتیبه‌ها لازم است هنرمندان ما آماده کمک هستند.

وی بار دیگر عنوان کرد:‌ اطلاعات مشخصی از تصمیم دولت آذربایجان در این زمینه در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه سحر گفت: این شبکه می‌تواند نقش بسیار مهمی در روابط فرهنگی و نزدیکی دو ملت داشته باشد.

عراقچی سفیر ایران در باکو را از جمله سفرای رسانه‌ای که ارتباط خوب و موثری با رسانه‌ها داشته و در یک سال اخیر نقشی خوب و سازنده در روابط دو کشور انجام داده برشمرد.

یک از خبرنگاران درباره احکام صادره برای دو تبعه ایرانی در تایلند سؤال کرد که عراقچی یادآور شد: اتهام مطرح شده برای این دو نفر که در خبرگزاری‌های خارجی منتشر شد، درست  نیست و دولت تایلند و دادگاه آنها را متهم به حمل غیرقانونی مواد منفجره و استفاده غیرقانونی از این مواد علیه پلیس و وارد کردن خسارت به اماکن عمومی کرده است و اتهام دیگری از جمله اتهام مطرح شده در رسانه‌‌های خارجی نیست.

وی با بیان اینکه این دو نفر هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی ندارند، خاطرنشان کرد: هنوز از انگیزه‌های آنها مطلع نیستیم که چرا اقدام به حمل مواد منفجره در بانکوک کردند. اینکه این دو تبعه ایرانی در یک کشور خارجی دستگیر و مراحل دادگاهی آنها طی می‌شود نمایندگی ما در بانکوک وظیفه قانونی خود می‌داند که خدمات کنسولی را به آنان ارائه دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در مراحل دادگاه سعی شد که به آنها کمک شود تا اجرای عدالت رعایت و نیازهایشان در زندان تامین شود.

وی با بیان اینکه احکام صادره برای این دو نفر حبس ابد و 15 سال زندان است، یادآور شد: فرصت تجدیدنظر وجود دارد و اگر خودشان، خانواده و وکیل‌شان تصمیم به تجدید نظر بگیرند، وزارت خارجه برای ادامه روند عادلانه دادگاه آماده کمک به آنهاست.

عراقچی ادامه داد: ‌اگر حکم زندان برای آنها قطعی شود بین ما و تایلند توافقنامه تبادل زندانیان وجود دارد که با شرایط خاص و بعد از مدتی می‌توانند به کشور منتقل و ادامه زندان را در داخل سپری کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال که گفته موضوع استفاده لیگ امارات از واژه مجعول به جای واژه خلیج فارس باید از طریق وزارت خارجه صورت گیرد و فدراسیون فوتبال نمی‌تواند در این زمینه نقشی داشته باشد،‌گفت: من اظهارات ایشان را ندیدم و اگر صحت داشته باشد دوستان در فدراسیون فوتبال با پاسکاری، شوت‌زدن و انتقال توپ به زمین دیگران آشنا هستند.

وی افزود: تا آنجا که به ما مربوط می‌شود اقدام لیگ امارات خلاف اساسنامه فیفا است و اگر شکایتی صورت گیرد، باید به فیفا شکایت شود.

عراقچی اضافه کرد: بخش حقوقی وزارت خارجه در مکاتبه‌ای با فدراسیون فوتبال برای کمک در این زمینه و اینکه توان حقوقی و دیپلماتیک خود را اگر لازم باشد پشت سر فدراسیون قرار دهد، اعلام آمادگی کرد.

وی اضافه کرد: اگر دوستان در فدراسیون نظر دیگری دارند با بخش حقوقی وزارت خارجه تماس بگیرند و ما آماده‌ایم تمام توان دیپلماتیک و سیاسی خود را در اختیار این فدراسیون قرار دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر