۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۹۳
روابط اقتصادی ایران و ژاپن از آغاز روابط دو کشور تا به امروز همواره بر جنبه‌های اقتصادی متکی بوده است. از یک طرف ژاپن به نفت و بازار ایران نیازمند بوده و از طرف دیگر ایران نیز ژاپن را همواره بازار عمده‌ای برای فروش نفت و تأمین کالاهای صنعتی و تکنولوژی قلمداد نموده است.
به گزارش پایداری ملی، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن ۲۲-۲۴ خرداد 98 ( ۱۲-۱۴ ژوئن 2019) برای نخستین بار بعد از ۴۰ سال یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر خواهد کرد. وی اولین نخست‌وزیر ژاپن است که وارد تهران خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی اولیه انتظار می‌رود نخست وزیر ژاپن روز ۲۳ خرداد با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و روز ۲۴ خرداد با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد. تعمیق روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی از قدمت طولانی برخوردار است.

ژاپن به انرژی ایران وابستگی راهبردی دارد و همواره موضوع خرید نفت از ایران یکی از مهمترین عناصر تبادلات اقتصادی دو کشور بوده است. تا پیش از تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، ژاپنی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد نفت خام خود را از ایران خریداری می‌کردند. با توجه به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در این نوشتار نگاه اجمالی به پیشینه روابط تاریخی، سیاسی و اقتصادی دو کشور خواهد شد.

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر