کد خبر: ۵۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب در بندر خلیج فارس خبر داد.
به گزاش پایداری ملی، اله مراد عفیفی پور با اشاره به دستاورد بزرگ مهندسان ایرانی در بومی سازی یک فناوری نوین ساخت مخازن نفتی گفت: عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) به عنوان روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار می رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

بومی سازی فناوری مهندسی «ایررایزینگ» در بندر خلیج فارس

وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقف های مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می شود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.

عفیفی پور اضافه کرد: این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترل ها و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی می باشد که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شده است.

عفیفی پور اظهار داشت: در مرحله نخست، سقف فوق سنگین چندین مخزن با تناژ ۴۰ هزارتن بدین روش، نصب شده و در زمان انجام عملیات ایررایزینگ، ۴۰ استادکار ماهر به صورت همزمان به جوشکاری اقدام کرده اند.

وی اضافه کرد: این روش جدید مهندسی، همچنین برای تمامی مخازن بزرگ در حال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بهره مندی از ۹ پست اسکله نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن، و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۱ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰ هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌نماید.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه های آتی بندر خلیج فارس برشمرد.

محمد راستاد از یک فروند اسکله ویژه پهلوگیری کشتی های نفتکش در پایانه صادرات نفتی بندر خلیج فارس و یک پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی و سوخت ویژه بانکرینگ دیدن کرد و با هیات مدیره شرکت سرمایه گذار آن به گفتگو پرداخت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت طرح مهم و راهبردی ایجاد پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس اظهار داشت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های جدید کشور، در حال انجام است.

وی افزود: این پایانه با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز خواهد داشت.

این مقام مسئول، رشد و توسعه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها)، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران برشمرد.

راستاد افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال به منظور تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، می توان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: