۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۰۱۵۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آماده‌باش کشاورزی آذربایجان شرقی برای مقابله با آفت شدید سن گندم و هجوم ملخ‌ها از سمت ‌اردبیل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری پایداری ملی، اکبر فتحی ‌در جلسه شورای مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به حجم بالای خسارات سیل و سرما زدگی در آذربایجان شرقی اظهار داشت: در سال زراعی 97-96 این استان، سرمازدگی و سیل رخ داد که بر اساس مصوبه دولت، 2 هزار میلیارد بابت امهال 3 ساله تسهیلات خسارت دیدگان حوادث قهری با بخشودگی سود و جرائم ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه 120 میلیارد تومان سهم استان آذربایجان شرقی از این بخشودگی بود افزود: بانک کشاورزی پرداخت 108 میلیارد از این مبلغ را بر عهده گرفت که 93 میلیارد تومان جذب شد و عملکرد خوبی را ثبت کرد. در مرحله دوم هم 1000 میلیارد ابلاغ شد که 50 میلیارد سهم استان بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیاز به مصوبه شورای مدیریت بحران استان داریم تا بانک کشاورزی پرداخت‌ها را آغاز کند تاکید کرد: در صورت تصویب، بانک کشاورزی می‌تواند اعمال استمهال خود را از طریق این بخشنامه دولت خود را آغاز کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سرمازدگی اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت سال جاری، دمای منفی 5 درجه را تجربه کردیم تصریح کرد: علاوه بر بخش باغی، در زراعت هم سرمازدگی خسارات فراوانی زد، 70 هزار هکتار گندم دیم خسارت دید و به محصول دیگری تبدیل شد.

فتحی رقم خسارت سرمازدگی سال زراعی جاری را 1200 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه این خسارت را بیش از 247000 بهره بردار متحمل شده، باید در استان با امضای استاندار به سازمان مدیریت بحران ابلاغ شود تا در تأمین اعتبار برای خسارت دیدگان قدمی برداریم.

وی علاوه بر خسارات سرمازدگی، خسارات سیل را مورد اشاره قرار داد و افزود: برای این حوزه هم تأمین اعتبار شد که 32 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد و 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض به استان تخصیص یافته است. اگر این 30 میلیارد بین خسارت دیدگان پخش شود، کار خاصی پیش نمی‌رود، باید این مبلغ به صورت جمعی به کار گرفته و مشکلی از مشکلات کشاورزان سیل زده را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه بارندگی نداریم و با افزایش دما مواجه هستیم، اضافه کرد: علاوه بر این مسائل، در کشاورزی استان با آفت شدید سن گندم و هجوم ملخ‌ها از سمت استان اردبیل مواجه هستیم، همکاران ما در حال آماده باش در مرز استان اردبیل هستند اما باید منابعی برای مبارزه با آفات و تأمین سموم باشد تا همکاران ما با موفقیت به مبارزه با آفات بروند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر