۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۹۴
رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت فلات قاره ضمن ارائه گزارشی از اقدام‌های این شرکت در حوزه اچ‌اس‌یی از ثبت ۷۰ میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در این شرکت خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، ایمان شیریان‌پور از ثبت رکوردی بی‌سابقه در شرکت نفت فلات قاره پیرامون شاخص مبتنی بر کارکرد بدون حادثه خبر داد و با بیان اینکه در چهار سال گذشته، ۷۰ میلیون نفرساعت کارکرد بدون حادثه عملیاتی و فرآیندی منجر به فوت در این شرکت ثبت شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم این رکورد را به ۱۰۰ میلیون نفر ساعت برسانیم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی اجمالی از انجام طرح‌ها و پروژه‌های محیط‌زیستی شرکت نفت فلات قاره ایران پرداخت و تصریح کرد: طرح زیست‌محیطی جمع‌آوری پیت‌های نفتی که با هدف مدیریت پساب‌های صنعتی در منطقه خارک و لاوان در حال انجام است از جمله مهم‌ترین طرح‌های حوزه زیست‌محیطی شرکت نفت فلات قاره است که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت دنبال می‌شود.

رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در توضیح پروژه بازیافت لجن‌های نفتی و پاک‌سازی خاک‌های آلوده در مناطق عملیاتی گفت: پیت‌های بزرگ نفتی مانند لکه‌های بزرگ سیاه رنگی هستند که در بعضی مکان‌ها در مناطق عملیاتی دیده می‌شوند. بر اساس پروژه‌های تعریف شده که در حال اجراست پس از جمع‌آوری و تخلیه نفت موجود در چاله‌ها، خاک‌های آلوده آن زیست‌پالایی و گیاه‌پالایی می‌شود و سلج‌های نفتی (Sludge) باقی‌مانده مطابق دستورعمل جامع ابلاغی مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل (HSE) شرکت ملی نفت ایران، برای فروش به مزایده گذاشته می‌شود.

استقرار سامانه تصفیه پساب صنعتی در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران

شیریان‌پور بر لزوم هماهنگی فعالیت‌های این شرکت با الزام‌ها و قوانین زیست‌محیطی تاکید کرد و از ارتقا، استقرار و بهینه‌سازی سامانه تصفیه پساب صنعتی (CFU) در همه مناطق عملیاتی تحت مدیریت این شرکت خبر داد و گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران از ۱۰ سال گذشته تا امروز به عنوان شرکت پیشرو در زمینه ارتقای تصفیه پساب صنعتی فعال بوده است.

وی هدف از استقرار و راه‌اندازی سامانه CFU یا خروجی تصفیه پساب صنعتی را استانداردسازی ارسال آب‌های خروجی به دریا یا چاه‌های دفعی دانست و افزود: سامانه‌های CFU پساب با توجه به تغییر شرایط مخازن نفتی و سختگیرانه‌تر شدن قوانین سازمان محیط‌زیست، نیازمند ارتقا و بهینه‌سازی تصفیه تکمیلی هم به لحاظ فیزیکی و هم شیمیایی است تا این سامانه‌ها به حداقل استاندارد لازم برای تخلیه به دریا دست یابند.

به گفته رئیس اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره ایران، طرح جمع‌آوری گازهای همراه در جزایر خارک و سیری از سال‌های گذشته اجرا شده که با توجه به محدودیت‌های موجود، امید است تا دو سال آینده کارخانه ان‌جی‌ال خارک نیز راه‌اندازی شود که در آن زمان دیگر گازهای سوزانده شده در میدان‌های خارک و بهرگان نخواهیم داشت.

شیریان‌پور انجام پروژه‌های تعمیراتی و نوسازی برخی خطوط لوله دریایی در میدان‌های مناطق عملیاتی، انجام پروژه تقویت مدیریت زیست‌محیطی صنایع نفتی در خلیج فارس و نواحی ساحلی همکاری اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) در منطقه خارک، بازسازی و نوسازی تعدادی از سیستم‌های فرسوده خطوط لوله انتقال گاز ظروف کارخانجات بهره‌برداری خشکی منطقه خارک به مشعل و نصب مخزن قطره‌گیر و انجام خوداظهاری زیست‌محیطی طی قرارداد با آزمایشگاه معتمد محیط زیست و ارائه گزارش به اداره کل محیط زیست استان‌های بوشهر و هرمزگان به‌صورت فصلی را از دیگر اقدام‌های شرکت نفت فلات قاره ایران پیرامون مقوله محیط زیست برشمرد.

مدیریت ریزش‌های منابع هیدروکربوری

در ادامه علیرضا کاظمی‌صادقی، رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره ایران به دیگر طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی این شرکت اشاره کرد و گفت: موضوع مدیریت ریزش‌های منابع هیدروکربوری از جمله اهداف زیست محیطی این شرکت است که مقابله با سوانح زیست محیطی و گزارش‌دهی درخصوص حوادث زیست‌محیطی از محورهای اصلی مدیریت ریزش‌های نفتی را تشکیل می‌دهد.

وی به‌کارگیری و راهبری دو فروند شناور OSRV چندمنظوره برای آمادگی در شرایط اضطراری مقابله با آلودگی‌های نفتی در مناطق عملیاتی، تامین تجهیزات و ادوات مقابله با آلودگی‌های نفتی و همچنین پروژه جامع استقرار سیستم‌های پایش از راه دور در سکوهای دریایی برای گزارش‌دهی حوادث زیست‌ محیطی را از جمله برنامه‌های عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران پیرامون موضوع مدیریت ریزش‌های منابع هیدروکربوری برشمرد.

وی به احداث و بهره‌برداری از کارخانه NGL در منطقه خارک و سیری اشاره و از آن به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی شرکت نفت فلات قاره ایران یاد کرد و افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های مهمی نظیر ساخت و بهره‌برداری از کارخانه ان‌جی‌ال سیری و خارک برای جمع‌آوری بخش عمده‌ای از گازهای همراه اجرا شده که افزون بر صرفه اقتصادی، نقش مهمی در کاهش آلودگی محیط زیست این مناطق داشته است.

کاظمی‌صادقی تصریح کرد: نظارت بر ملاحظات زیست‌محیطی و ارزیابی اثرات آن از جمله محورهای اصلی موضوع مدیریت مخاطرات محیط زیستی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت فلات قاره ایران است که بازدید دوره‌ای از مناطق عملیاتی این شرکت و ممیزی زیست‌محیطی سالانه آن هم به‌صورت هر سه ماه یک بار از برنامه‌های عملیاتی این امور است که در این حوزه دنبال می‌شود.

راه‌اندازی سامانه‌های پایش برخط (آنلاین) از مردادماه ۹۸

رئیس محیط زیست شرکت نفت فلات قاره ایران از راه‌اندازی سامانه‌های پایش برخط (آنلاین) خروجی دودکش‌ها و پساب‌های صنعتی از مردادماه امسال خبر داد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، مطالعات اولیه طرح پایش آنلاین سامانه آلودگی و مانیتورینگ پساب‌ها با توجه به شرایط مناطق انجام شده است که به‌زودی به صورت پایلوت عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، کنترل آلودگی خاک و مدیریت پسماند از طریق پاکسازی خاک‌های آلوده به ترکیبات نفتی در بستر حوضچه‌های پساب کارخانجات ابوذر، فروزان، درود ۱ و ۲ در منطقه خارک، پروژه مدیریت و لجن‌زدایی، لایروبی و پاکسازی حوضچه‌های اسکیمر در جزیره لاوان و جمع‌آوری، انتقال و بازیافت آنها، برنامه جامع پاکسازی سطح جزایر لاوان و سیری از نخاله‌های ساختمانی و برقراری مدیریت پسماند از طریق تفکیک در مبدأ و جمع‌آوری، انتقال، بازیافت و امحای آنها نیز از سوی این واحد تاکنون انجام شده است.

ضرورت ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) در شرکت‌ها

در ادامه شیریان‌پور بر ضرورت ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه (IMS)، ممیزی و نگهداشت آن در همه مناطق عملیاتی تاکید و اظهار کرد: نزدیک به ۱۵ سال است که سیستم مدیریت یکپارچه در شرکت نفت فلات قاره ایران عملیاتی است، هرچند شناخت کامل و لزوما مثبتی به این مقوله وجود ندارد، اما به اعتقاد بنده کارایی و اثر بخشی آن حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اگر ما به دنبال استقرار سیستم مدیریت اچ‌اس‌یی در شرکت‌ها هستیم باید گفت پایه و مبنای اصلی آن می‌تواند از سیستم (IMS) نشات ‌گیرد و اگر شرکتی موفق به دریافت گواهینامه (IMS) نشود، قطعا در موضوع استقرار سیستم مدیریت اچ‌اس‌یی با چالش‌ روبه‌رو است.

وی نبود فناوری و تجهیزات سخت‌افزاری پیشرفته را از جمله تنگناهای موجود به منظور عدم کارایی و اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) دانست و اذعان کرد: اگر فرآیندها اصلاح نشود و تجهیزات لازم نیز روزآمد نشوند آنگاه می‌توان ادعا کرد سیستم مدیریت یکپارچه اثربخش نبوده، اما این موضوع به معنای نفی الزام استقرار این‌گونه سیستم‌ها در شرکت‌های نفت ‌و گاز نیست.  

عزم شرکت نفت فلات قاره ایران برای برنامه‌ریزی و تطابق با استانداردهای بین‌المللی

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره ایران ضعف در انجام عملیات تست و بازرسی، عدم کفایت تعمیرات دوره‌ای و نگهداری‌های لازم و کمبود نیروی انسانی در بخش اچ‌اس‌یی را از جمله معضلاتی دانست که بیشترین موانع را در مسیر تحقق و استانداردسازی تاسیسات شرکت نفت فلات قاره ایران ایجاد می‌کنند.

شیریان‌پور افزود: طبق بازرسی‌های ایمنی و برآوردهای انجام شده از سوی مشاوران صاحب سبک و معتبر داخلی و بین‌المللی، وضع سیستم‌های ایمنی ۴۵ درصد از تاسیسات این شرکت رضایت‌بخش است و با مفاد استانداردهای جهانی هم‌خوانی لازم را دارد و اصطلاحا در وضعیت سبز قرار دارد، این در حالی است که ۱۵ درصد تاسیسات این شرکت از نظر سیستم‌های ایمنی با آخرین ویرایش استانداردهای بین‌المللی تطابق نداشته و در وضعیت قرمز است و به پیگیری فوری نیاز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سایر تاسیسات در شرکت نفت فلات قاره ایران (۴۰ درصد) از نظر سیستم‌های ایمنی مورد نظر در طراحی‌های اولیه با استانداردهای جهانی هم‌خوانی داشته‌اند، افزود: این سیستم‌ها در حال حاضر اصطلاحا در وضعیت زرد هستند و در صورت عدم توجه به حفظ، نگهداشت و تعمیرات پیشگیرانه، از شرایط استاندارد فاصله می‌گیرند و وارد وضعیت قرمز می‌شوند.

استقرار سامانه مدیریت بحران در منطقه سیری دنبال می‌شود

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه به اقدام‌های این شرکت در حوزه ایمنی و پیشگیری اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت‌ DNV  نروژ، ۶ شاخص مهم اچ‌اس‌یی در شرکت نفت فلات قاره ایران که نیازمند ارتقا و بهبود هستند استخراج شد که شامل مدیریت ریسک، طرح واکنش در شرایط اضطراری(ERP) ، مدیریت اچ‌اس‌یی پیمانکاران، بازخوانی و درس‌آموزی از حوادث (LEARNINIG FROM EVENTS)، سیستم‌های تعمیرات پیشگیرانه (PM) و تعهد و رهبری مدیران ارشد سازمان است.

شیریان‌پور با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت بحران در شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: سامانه جامع مدیریت بحران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه سیری در حال پیاده‌سازی است که این سامانه نرم‌افزاری قابلیت‌های بالایی دارد.

 وی پروژه طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه پمپ آتش‌نشانی با ظرفیت بالای ۵۰.۰۰۰ LPM برای مناطق سیری و لاوان را از دیگر اقدام‌های شاخص در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی برشمرد و اظهار کرد: این پروژه مطابق با آخرین استاندارد و تکنولوژی‌های روز به منظور صیانت از مخازن ذخیره نفت خام دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه شناسنامه و پیگیری خرید یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی تاسیساتی برای استقرار در پالایشگاه گاز هنگام در منطقه قشم و خرید قطعات یدکی ضروری خودروهای آتش‌نشانی فرودگاهی و تاسیساتی مناطق عملیاتی انجام شده است، گفت: پیگیری و بررسی اسناد و مدارک فنی درباره خرید دو دستگاه پمپ آتش‌نشانی اسکله خارک، تهیه شناسنامه و پیگیری خرید یک دستگاه تریلر پمپ برای منطقه سیری، خرید هفت دستگاه خودروی آتش‌نشانی برای مناطق عملیاتی، پروژه‌های F&G  قشم، اسکله بوشهر، اسکله نخیلو، سکوی رسالت، سکوی رشادت، پروژه F&G و ارتقای ایمنی ساختمان ستاد، ارتقای سامانه‌های F&G و ESD  سکوی سلمان، خرید تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی هلی‌دک سکوهای عملیاتی و ... از دیگر پروژه‌های در دست اجرا و اقدام  اچ‌اس‌یی است.

به گفته وی، ارتقای ایمنی مخازن راهبردی ذخیره نفت‌خام در مناطق عملیاتی شامل نصب سامانه همبندسازی RBC و سامانه ارت مخازن، پیگیری خرید و نصب سامانه فوم‌ساز مخازن (فوم‌دوزینگ) در مناطق عملیاتی، انجام دو مرحله مانور مهار آتش و تخلیه اضطراری نفرات ساختمان مرکزی ستاد با همکاری نفرات سازمان ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری تهران از اقدام‌های این واحد در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی بوده است.

شیریان‌پور همچنین از ساخت چند انیمیشن با بهره‌گیری از الگوی تحلیل حوادث و بازخوانی حادثه گروه ایمنی CSB و مشاوران معتبر داخلی برای نخستین‌بار در حوزه نفت خبر داد و افزود: با بازخوانی برخی حوادث در شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدام به ساخت مستندها کردیم، هرچند شرکت‌های پتروشیمی این کار را پیش از ما انجام داده‌اند، اما در همه شرکت‌های تابع حوزه نفت این اقدام برای نخستین‌بار آن هم از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شد.

اقدام‌های شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه پدافند غیرعامل

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نیز اقدام‌های ارزشمندی از سوی این واحد انجام شده است، گفت: به‌کارگیری خدمات سرویس مقابله با گاز H₂S به صورت اجاره‌ای در سکوهای نفتی، گازی و دکل‌ها، همچنین تاسیسات خشکی نفتی و گازی که در مواجهه با میزان مخاطره‌آمیز گاز هیدروژن سولفوره هستند، پیگیری اجرای پروژه خرید اقلام و تجهیزات سرویس ویژه مقابله با گاز H₂S از طریق مدیریت مهندسی ساختمان برای جایگزینی با سامانه‌های اجاره‌ای، پروژه نصب و استقرار سامانه مدیریت بحران (سامان) در ساختمان خاکزاد و تاسیسات تقویت فشار گاز و صادرات گاز سیری از جمله اقدام‌های راهبردی در این حوزه است.

وی یادآور شد: تهیه سند بالادستی CMP، تهیه طرح واکنش در شرایط اضطراری ERP و پروژه انجام مطالعات جامع و مفهومی در حوزه پدافند غیرعامل در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران از دیگر اقدام‌های انجام شده است.

شیریان‌پور ادامه داد: در همین زمینه، اقدام‌های دیگری از جمله تهیه اسناد و مدارک مهندسی پروژه به‌کارگیری سامانه‌های مهار آتش Mega Flow برای مخازن ذخیره نفت‌خام در حالتFull Surface Fire، پیگیری تغییر کاربری یکی از شناورهای Crew Boat به شناور آمبولانس برای انتقال مصدوم از طریق مدیریت امور تولید و پزشک مشاور و اعمال نظرات فنی و عالیه اچ‌اس‌یی طرح‌های توسعه‌ای از جمله در پروژه‌های حفاری و تکمیل چاه‌های میدان‌های سیوند، دنا و اسفند (پروژه EPDF سیری) در این زمینه در دستور کار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر