۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۸۶
۷ واقعیت تکان‌دهنده درباره بحرانِ جهانیِ آلودگی اقیانوسی
پرندگان دریایی مرده، نهنگ‌هایی که همراه با حجمی از پلاستیک به ساحل می‌زنند، قلاب‌های ماهیگیری رها شده در آب‌ها، کیسه‌های پلاستیکی و دیگر زباله‌های تجمع یافته در اقیانوس‌ها و میکروپلاستیک‌هایی که بی آن که دیده شوند، حیات دریایی را به نابودی می‌کشانند، بخشی از بحرانی است که اقیانوس‌های کره زمین با آن‌ها مواجه‌اند.
به گزارش پایداری ملی، میزان پلاستیک‌هایی که روانه آب‌های اقیانوسی می‌شوند همچنان رو به افزایش است و این معضل احتملا فقط رو به وخامت خواهد رفت.

در ادامه به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان برخی از واقعیت‌های تکان‌دهنده در مورد بحران آلودگی اقیانوسی در کره زمین  آورده شده است:

۱) سالانه حدود هشت میلیون متریک تُن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود. این میزان، وزنی معادل نزدیک به ۹۰ ناو هواپیمابر دارد.

۲) میزان یاد شده هم‌چنین معادل این است که در هر دقیقه یک کامیون زباله روانه اقیانوس‌ها شود.

۳) گاهی اوقات پلاستیک‌ها و سایر زباله‌های سرازیر شده به اقیانوس‌ها، در یک نقطه تجمع یافته و یک بستر اقیانوسی زباله‌ای را تشکیل می‌دهند.

بستر زباله‌ای عظیم اقیانوس آرام واقع میان هاوایی و کالیفرنیا، بزرگ‌ترین بستر اقیانوسی زباله‌ای جهان است که برآورد می‌شود از ۱.۸ تریلیون تکه زباله تشکیل شده است. این بستر به اندازه دو برابر وسعت ایالت "تگزاس" در آمریکا یا سه برابر اندازه کشور فرانسه است.

۴) سالانه بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی قربانی‌ آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها می‌شوند.

۵) منشا ۸۰ درصد از آلودگی محیط دریایی، خشکی‌ها هستند. این آلودگی‌ها شامل رواناب‌های مخازن عفونی، کامیون‌ها، مزارع، مراتع احشام و هم‌چنین نفت‌های نشت شده از موتورهای وسایل نقلیه است.

۶) پلاستیک‌ها در نقاطی به عمق ۱۱ کیلومتر یا ۷ مایلی اقیانوس‌ها کشف شده‌اند، این بدان معناست که این آلودگی‌ها به برخی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان رسیده‌اند.

۷) تا سال ۲۰۵۰ میلادی از لحاظ وزنی، پلاستیک بیشتری نسبت به جمعیت ماهی‌ها در اقیانوس‌ها وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر