۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۰۰۷۹
آتش سوزی ناشی از سوزاندن بقایای مزارع روشی مرسوم اما اشتباهی است که گویا قرار نیست این فرهنگ اصلاح شود.

به گزارش پایداری ملی، سوزاندن بقایای مزارع روشی مرسوم اما اشتباهی است که هر ساله با پایان یافتن کار برداشت غلات در مزارع کشاورزی انجام می‌شود.

دلیل اصلی کشاورزان برای روی آوردن به آتش زدن کلش و کاه گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز و پاک شدن سریع زمین از بقایای قبلی و آماده شدن برای کشت محصولات جدید است اما عوارض ناشی از این کار خطری است که متوجه کشاورزان و همه مردم است.

به گفته کارشناسان کشاورزی آتش زدن بقایای مزارع باعث از بین رفتن مواد مغذی خاک و تخریب بافت آن می‌شود مشکل جدی زیست محیطی و آلودگی هوا و نیز سرایت آتش به مزارع همجوار و خسارت مالی و روحی جبران ناپذیر از دیگر عوارض آتش زدن بقایای گندم است؛ فرهنگی که گویا قرار نیست هیچ گاه اصلاح شود.

با شروع فصل گرما زنگ خطر آتش سوزی به خودی خود به صدا در امده است اما آتش‌سوزی‌های عمدی در بقایای مزارع اشتباه بزرگی است که با مدیریت دستگاه‌های زیربط و در صورت نیاز برخورد قهری می‌توان مانع شد اما به نظر می‌رسد در این زمینه سهل‌انگاری مسؤولان و متولیان در ارائه هشدارهای بازدارنده باعث شده است کشاورزان بدون توجه به عواقب کار همچنان بر اشتباه خود پافشاری دارند.

سید عمران تقوی دراین باره می‌گوید: به موجب بارندگی‌های گسترده در سال جاری پوشش مرتعی و نیز کاه و کلش مزارع و به تبع آن خطر آتش‌سوزی بالا است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: به استناد ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغات مجاور جنگل‌ها ممنوع بوده و مرتکب به حبس دو ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

وی از کشاورزان، دامداران، روستائیان و عشایر خواست ضمن پرهیز از چنین کاری در صورت مشاهده آتش در بقایای مزارع و پوشش مرتعی سریعا مراتب را به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گزارش دهند.

هدایت‌الله آویزش سوزاندن بقایای گیاهی به جا مانده در مزارع را یکی از عوامل وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده می‌داند و می‌گوید: به دلیل همجواری مزارع و مراتع ملی آتش‌سوزی‌ها باعث می‌شوند که عرصه‌های بسیاری دچار حریق شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی کهگیلویه افزود: به رغم ارائه تذکرات لازم به کشاورزان اما باز شاهد بی‌توجهی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به کمبود امکانات اطفای حریق در شهرستان گفت: انتظار می‌رود دهیاران در مواقع بروز آتش‌سوزی همکاری لازم را در مهار آتش‌سوزی داشته باشند.

با توجه به مشکلات بسیار زیاد به وجود امده ناشی از آتش زدن بقایای محصولات و خسارات وارده از مسؤولان تقاضا می‌شود ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش را مورد توجه جدی قرار دهند و کشاورزانی که توصیه‌های لازم را نادیده می‌گیرند به مراجع قضایی معرفی  با آنها برخورد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر