۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۰۰۳۲
بنا بر یافته‌های اطلاعاتی واشنگتن، عربستان سعودی در حال توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود است و دولت آمریکا این اطلاعات را از دموکرات‌های کنگره مخفی نگاه داشته است.
به گزارش پایداری ملی، دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد عربستان سعودی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای برنامه موشک‌های بالستیک خود را تسریع کرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی اختصاصی به نقل از سه مقام مطلع ضمن فاش کردن این یافته اطلاعاتی افزود، البته هدف نهایی سعودی‌ها از این توسعه برنامه موشکی مشخص نیست اما این اقدامات ممکن است تلاش بالقوه ریاض برای تجهیز موشک‌هایش به کلاهک‌های هسته‌ای باشد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود گزارش داد، دولت آمریکا یافته‌های سری خود درباره این اقدام عربستان سعودی را به اعضای شاخص دموکرات کنگره اطلاع نداده و همین مسئله باعث خشم دموکرات‌ها شده است چراکه آنها این موضوع را از کانال‌های خارج از دولت دریافت کرده‌اند. دموکرات‌ها معتقدند به عمد از این اطلاعات دور نگه داشته شده‌اند.

تحولات جدید در سایه اختلافات دنباله‌دار کنگره و ترامپ بر سر موضوعات مختلف از جمله عربستان سعودی به وقوع پیوسته است. برخلاف انتقادهای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره درباره نقش عربستان سعودی در جنگ علیه یمن و همچنین ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی، واشنگتن روابط خود را با ریاض نزدیک‌تر کرده است. ترامپ حتی قطعنامه کنگره برای پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ علیه یمن را وتو کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، اطلاعات جدید سوال‌های جدیدی را درباره تعهد دولت آمریکا به سیاست عدم اشاعه در غرب آسیا و همچنین میزان آگاهی کنگره نسبت به تحولات در این منطقه پرتلاطم، مطرح می‌کند.

اطلاعات سری گزارش‌نشده پیشین نیز فاش می‌کرد عربستان سعودی زیرساخت‌های موردنیاز و همچنین فناوری موشکی را که از چین کسب کرده، توسعه داده که این مسئله باعث نگرانی اعضای کنگره درباره به‌راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا شده است.

چین طی سال‌های گذشته به عربستان سعودی موشک‌های میان‌بُرد «دانگ‌فنگ- DF-3A» فروخته است. این موشک‌ها برای اولین بار در جریان رژه نظامی سال ۲۰۱۴ میلادی توسط عربستان سعودی به نمایش درآمد.

 


موشک چینی «دانگ فِنگ DF-3A»

 

نمایش موشکی چینی «دانگ فِنگ DF-3A » در رژه نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴

 

با  این‌حال، یافته‌های واشنگتن نشانگر این است عربستان سعودی توانایی شلیک موشک‌های پیشرفته با سوخت مایع را ندارد. همچنین سعودی‌ها بعید است قادر به ساخت نسخه بومی این موشک‌ها باشند. 

منابع سی‌ان‌ان گفته‌اند یافته‌های جدید آمریکا در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) به صورت محرمانه به کمیته روابط خارجی سنا ارائه شد. این یافته‌ها شواهد متقنی را به سنا ارئه کرد مبنی بر اینکه عربستان سعودی تا نقطه‌ای برنامه موشکی خود را توسعه داده که با سیاست آمریکا برای محدود کردن اشاعه موشکی در منطقه در تضاد مستقیم است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است عربستان سعودی به عضویت در «پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» ادامه می‌دهد و این تعهد را پذیرفته است که هرگز به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای گام برندارد.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این یافته اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که پکن و ریاض «شرکای استراتژیک» هستند و دو طرف «همکاری دوستانه» در همه زمینه‌ها از جمله قراردادهای تسلیحاتی را حفظ می‌کنند. چین همچنین اعلام کرد این همکاری‌ها «هیچ قانون بین‌المللی» را نقض نمی‌کند و در حوزه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی نیز نیستند.

فروش فناوری موشک‌های بالستیک به عربستان سعودی توسط آمریکا ممنوع است. برنامه آمریکا فروش سلاح‌های پیشرفته متعارف و جنگنده به عربستان سعودی است. استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند انتقال فناوری‌های ساخت موشک‌های بالستیک به ریاض این کشور را احتمالا در معرض دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی قرار می‌دهد.

روزنامه واشنگتن‌پست چندی پیش و بر اساس یافته‌های مشترک محققان و مرکز «مطالعات بین‌المللی موسسه میدل‌بری» گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای که تاریخ آن به نوامبر سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد، احتمالا اولین کارخانه تولید موشک‌های بالستیک عربستان سعودی را که در یک پایگاه موشکی در نزدیکی منطقه «الوطاح» بود، نمایان کرده است.

 

 

این تصاویر کارخانه تولید موشک‌هایی با سوخت جامد را نشان می‌داد که این نوع از موشک‌ها در مقایسه با موشک‌های دارای سوخت مایع قابلیت پرتاب سریع‌تری دارد. کارشناسان همچنین گفته‌اند این تصاویر مطابق با فناوری چین در ساخت موشک است.

واشنگتن‌پست به نقل از دو کارشناس موشکی دیگر هم تایید کرد تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از این منطقه، وجود یک کارخانه ساخت موتور موشک و تست‌های موشکی را تایید می‌کند. با این وجود، این تصاویر مشخص نمی‌کند که آیا این کارخانه که احتمالا در سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری شده، اکنون تکمیل و عملیاتی شده است یا نه.

عربستان سعودی یکی از عمده خریداران تسلیحات آمریکایی است. ریاض در سال ۲۰۱۷ و تنها یک‌سال پس از روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ»، قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با واشنگتن منعقد کرد به‌علاوه یک قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر