۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۹۸
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۰ رأی مخالف و هفت رأی موافق کلیات لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه پرخطر شهر تهران را رد کردند.

به گزارش پایداری ملی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در بررسی لایحه ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه نسبت به نبود نحوه استحکام بخشی به ساختمان‌ها در این لایحه اعتراض کردند. در همین راستا علی اعطا گفت: در ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۹۶ مصوبه‌ای در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد که برابر آن شهرداری تهران مکلف بود ظرف مدت شش ماه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های بلند مرتبه را ارائه کند اما با وجود تصویب دو فوریت این طرح در شورای اسلامی شهر تهران شهرداری با تأخیر یک ساله این طرح را به شورا ارائه کرد.

وی افزود: در راستای تحقق وظایف ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به منظور پایش مستمر ساختمان‌ها به ویژه در محور ایمن سازی و استحکام بخشی سازه‌ای برنامه‌ای عملیاتی را ارائه می‌کرد که متأسفانه علی رغم اینکه این دو محور در ماده واحده طرح شورا مصوب شده بود اما در لایحه شهرداری تهران هیچ اشاره‌ای به استحکام بخشی سازه‌ای نشده است.

وی ادامه داد: در لایحه شهرداری بر خلاف آنچه که در طرح شورا مصوب شده بود در رابطه با ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه صحبت شود اما شهرداری واژه جدیدی به نام ساختمان‌های پرخطر را اضافه کرده است که قطعاً این مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. چرا که بعدها در تعریف ساختمان‌های پرخطر تعریف ناقصی ارائه خواهد شد که برای پایش آن مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود لذا شهرداری باید عیناً مصوبه شورا را در تدوین این لایحه مد نظر قرار می‌داد.

وی تاکید کرد: در لایحه ارائه شده توسط شهرداری کمیته‌ای پیش بینی شده که وظیفه آن تدوین آئین‌نامه برای ساختمان‌های ناایمن و پرخطر است. این در حالیست که ما کمیته‌های بسیاری در حوزه ایمن سازی در شورای شهر تهران داریم و ایجاد کمیته جدید لزومی ندارد. در حقیقت نباید مدام گلوگاه‌های جدید ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد وقوع حریق در این لایحه تناقضات بسیاری وجود دارد چرا که در تعریف ساختمان‌های بلندمرتبه ارتفاع ۲۳ متر و بیشتر در نظر گرفته شده و در جای دیگر هشت طبقه و بیشتر عنوان شده، لذا اگر این لایحه به این شکل به تصویب برسد قطعاً در اجرا با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

در ادامه این جلسه محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: بررسی‌های بسیار خوبی برای این لایحه انجام شد. البته برخی در دغدغه‌های اعطا درست است و باید در این لایحه مد نظر قرار گیرد اما ما سه جلسه از ایشان دعوت کردیم که نه خودشان و کارشناسان‌شان در جلسات حضور پیدا نکردند.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در مخالفت با این لایحه گفت: من نگرانم به علت گستردگی کار موجود در این لایحه پیش بینی‌های انجام شده اجرایی نشود. در هنگام وقوع حادثه پلاسکو دو کمیته برای بررسی این حادثه تشکیل شد، لذا باید از تجربیات موجود که حاصل بررسی این کمیته‌هاست استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بهتر است در گام نخست پایش و نظارت برای ساختمان‌های ۱۲ طبقه به بالا اجرایی شود تا مقدمه‌ای برای ورود به مسائل دیگر باشد. قطعاً اگر برای ۱۲ طبقه به بالا این موضوع در نظر گرفته شود حدود ۱۰۰۰ واحد ساختمانی مجوز ۱۲ طبقه به بالا دریافت کردند ولی اگر برای هشت طبقه به بالا در نظر بگیریم حدود ۵۰۰۰ واحد ساختمانی این مجوز را دریافت کرده‌اند که پایش همه آنها در گام نخست شاید اجرایی نباشد.

وی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که برای آنها صدور مجوز انجام شده اما هنوز پایان کار نگرفته‌اند باید در این لایحه مد نظر قرار گیرند و ایمنی آنها مورد پایش قرار گیرد. همچنین حضور نماینده تام الاختیار دادستان در این لایحه برای کمیته‌های مختلف امکان پذیر نیست چرا که در کمیته ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو نیز نماینده تام الاختیار دادستان حضور پیدا نکرد. قطعاً ایجاد الزاماتی برای سایر دستگاه‌ها برای حضور نمایندگان تام الاختیار امکان پذیر نیست.

علیخانی در موافقت با لایحه مطرح شده گفت: ساعت‌ها سه کمیسیون شورای شهر تهران با گذاشتن وقت و برگزاری جلسه تمامی پیشنهادات را بررسی کردند و اگر پیشنهاد جدیدی نیز مطرح می‌شد قطعاً بررسی می‌کردند، لذا صحیح نیست که الان به دلیل پیشنهادات جدید کلیات این لایحه را رد کنیم. قطعاً پیشنهادات جدید می‌تواند امروز در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتاً با هفت رأی موافق و ۱۰ رأی مخالف با کلیات این لایحه مخالفت کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر