۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۴۹۸۹۷
در حالی که ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه بدون اجازه مشترک ممنوع شده بود، رگولاتوری با اعلام اسامی شرکت‌های متخلفی که همچنان امکان ارسال پیامک انبوه را داشتند، از برخورد با این شرکت‌های متخلف خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، پس از سال‌ها گلایه مشترکان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آن‌ها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه‌ای ملزم کرد که از طریق وارد کردن یک کد واحد امکان اطلاع از پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده، هر سه اپراتور ایجاد شده و مشترکان بتوانند بدون هراس از دست دادن پیامک‌های بانکی راه ارسال پیام‌های تبلیغاتی را ببندند.

مجید حقی - معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- پیش از این درباره‌ی ارسال پیامک‌های انبوه اعلام کرده بود: در مقررات تصویب‌شده در شورای عالی فضای مجازی، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌روز ۵۰۰ پیامک تعیین شده است. این تصمیم در راستای رسالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت و حفاظت از حقوق مشترکین در حوزه ICT اجرایی شده است و این انتظار وجود دارد که رضایتمندی مشترکین را در پی داشته باشد.

شرکت‌های متخلف به پلیس فتا معرفی شدند

از طرفی اخیراً حقی اظهار کرده است که بر اساس بررسی‌های رگولاتوری، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه ارسال پیامک انبوه اذعان کرده‌اند امکان ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه به شماره مشترکانی را دارند که با استفاده از سامانه #۸۰۰* دریافت هرگونه پیامک تبلیغاتی را برای شماره‌های خود مسدود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این‌گونه اقدامات مصداق فعالیت‌های غیرمجاز پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات بوده و اعمال مقررات در مورد آن‌ها از وظایف و اختیارات رگولاتوری است، تصریح کرده است که اپراتورهای تلفن همراه باید از ارایه خدمات مستقیم یا غیرمستقیم به این دسته از شرکت‌ها جلوگیری کنند و این شرکت‌ها نیز وظیفه دارند ارایه سرویس‌های غیرمجاز و همچنین تبلیغات خود در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ارایه چنین سرویسی را متوقف کنند.

بنابراین در حالی که براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه بدون اجازه مشترک ممنوع است و با شرکت‌های متخلف در این حوزه برخورد می‌شود، حقی اعلام کرد به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشترکین، این موضوع به همراه لیست اسامی شرکت‌های متخلف به پلیس فتا اعلام شده است.

بیش از ۱۲۸ هزار شماره شخصی مسدود شد

درحالی که رگولاتوری سامانه ستاره ۸۰۰ مربع را برای مقابله با ارسال پیامک‌های ناخواسته معرفی کرده بود، چند ماه پس از آغاز به کار این سامانه، راهکار جدیدی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انتخاب شد و بدین ترتیب عده‌ای با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های شخصی به جای سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام‌ها پرداختند. در این میان برخی شرکت‌ها با خرید چندین سیم‌کارت اعتباری اقدام به سودجویی به شیوه‌ای جدید کرده و حتی به ارسال پیامک‌هایی با موضوع تبلیغات غیراخلاقی پرداخته و بدین واسطه سایت‌هایی را نیز معرفی کردند.

به همین دلیل رگولاتوری تصمیم گرفت خطوط ارسال‌کننده پیامک را بدون اینکه کاربران شماره‌ها را برای سامانه ۸۰۰ ارسال کنند، از طریق رفتارشناسی این خطوط و در صورتی که بدون استفاده از تلفن و اینترنت، تنها اقدام به ارسال پیامک انبوه می‌کردند شناسایی کند. در این راستا مطابق آمار منتشرشده در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا کنون بیش از ۱۲۸ هزار خط شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مسدود شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر