۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۹۸۰۲
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از کارخانجات تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بازدید کرد.

به گزارش پایداری ملی، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از کارخانجات تولید سکوی پرتاب موشک‌های بالستیک و انواع دیگری از تجهیزات نظامی این کشور بازدید کرده است.

به نوشته روزنامه «رویترز»، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) روز شنبه اعلام کرد کیم جونگ اون در بازدید از برخی کارخانجات و شهرهای این کشور، برای آن‌ها نقشه راه تعیین کرد. اما این پایگاه روشن نکرد این بازدیدها چه زمانی انجام شده است.

این گزارش تنها به جنبه اقتصادی مطلب اشاره کرد اما به عقیده مرکز مطالعات منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای «جیمز مارتین» واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، واقعیت این است که این کارخانجات هسته اصلی صنعت تولید تسلیحات کره‌شمالی را در بر می‌گیرند و نقشی مهم در توسعه فناوری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دارند.

«جفری لوئیس» محقق این مرکز تحقیقاتی به رویترز گفت «این مکان قلب صنعت دفاعی کره‌شمالی است. چنین بازدیدهایی را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که کره‌شمالی به سمت آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما حرکت کرد مشاهده کردیم».

یکی از این تأسیسات که توسط کیم مورد بازدید قرار گرفت، کارخانه بزرگ ماشین آلات «۸ فوریه» است که از آن برای تولید موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود. ۲۸ جولای ۲۰۱۷، موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۴» از این مکان مورد آزمایش قرار گرفت.


بازدید کیم جونگ اون از کارخانه موشک‌سازی «8 فوریه»

لوئیس گفت: «کره‌شمالی اغلب تلاش می‌کند با عدم نام‌گذاری این تأسیسات، وجود آن را مخفی نگه دارد. گاهی آن‌ها بدون نام هستند و در برخی موارد تنها نام مدیر تأسیسات آورده می‌شود».

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد کیم در بازدید از تولید روزانه این کارخانه، خواهان «برنامه مدرن‌سازی بیشتر» آن شده است.

تحلیل‌گران مرکز تحقیقاتی جیمز مارتین معتقدند هر دو کارخانه تولید تراکتور و کارخانه بزرگ ماشین‌آلات دقیق «کانگی» که به گفته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی مورد بازدید کیم قرار گرفته‌اند جزو کارخانجات مرتبط با صنایع دفاعی این کشور هستند و در برنامه موشکی پیونگ‌یانگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«جاشوا پولاک» یکی دیگر از محققین این مرکز گفت در عکس‌های متشر شده توسط خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم کنار دستگاه قالب‌زنی فلزات ذوب شده ایستاده است که ماهیت دوگانه بودن کاربری این کارخانجات را نشان می‌دهد.

او مدعی است: «ممکن است این دستگاه برای ساخت ظروف آلومینیومی، چرخ خودرو و میله پرچم استفاده شود اما راکت، نازل، پوکه توپ، روتور سانتریفیوژ گاز برای غنی‌سازی اورانیوم و قاب‌های محکم موتور راکت نیز می‌توانند در آن‌ها ساخته شوند».

کیم قدرت هسته‌ای کشورش را «تکمیل» عنوان کرد و پایان آزمایش موشک‌های دوربرد و سلاح‌های هسته‌ای را اعلام کرد. وی از سوی دیگر خواهان تولید بیشتر سلاح‌های عملیاتی شد.

دیدار کیم و دونالد ترامپ در اوایل سال جاری میلادی در ویتنام و با هدف تسلیم کردن سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی با شکست مواجه شد و پس از آن پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت.

کره‌شمالی موضع «فریب‌کارانه» و «خودسرانه» آمریکا در مذاکرات ویتنام را عامل شکست آن خوانده و تاکید کرده که با این شیوه واشنگتن حتی «یک اینچ» هم نمی‌تواند ما را حرکت دهد. رهبر کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا مهلت داده تا با تغییر مواضع خود، به میز مذاکره بازگردد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته در مصاحبه با «ان‌بی‌سی» درخصوص آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی اذعان کرد: «برخی فعالیت‌هایی که انجام شده همان طور که شما می‌توانیداز توئیتر رئیس جمهور نیز ببینید چیزی نبوده که باعث آزار ترامپ شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر