۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۹۷۱۱
رییس اداره هواشناسی کاشان با بیان اینکه این شهرستان بین پنج رودخانه خطرناک محصور و بنا شده است، گفت: کاشان نیازمند سیستم هشدار دهنده سریع سیل است تا از وقوع مشکلات و خسارتهای مربوط جلوگیری شود.
به گزارش پایداری ملی، عباس ارغوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: سیستم هشدار دهنده سریع سیل سیستمی که امکان برآورد مقدار سیل را با استفاده از داده‌های بارشی در هر نقطه از حوزه‌های آبخیز میسر می‌کند.

وی اعتبار مورد نیاز برای خرید سیستم هشدار دهند سیل را حدود ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با استفاده از این سیستم مردم از طریق ایمیل و یا تلفن از خطر وقوع سیل مطلع می شوند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان با اشاره به اینکه این شهرستان از نظر وقوع سیل، مقام نخست استان اصفهان را دارد، تصریح کرد: بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب های بهاری در شهرستان، افزون بر وارد کردن خسارت‌های مالی به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های شهری، موجب جان باختن دو نفر شد.

وی با اشاره به افزایش میزان بارندگی‌های در ۲ ماه گذشته، تصریح کرد: ترسالی در کاشان موقتی است یعنی باید بارندگی‌ها به مدت هشت سال ادامه یابد تا ترسالی دائمی در این شهرستان به وجود آید.

ارغوانی یادآور شد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهر ۹۷ تا اول مهر ۹۸) را ۱۳۴ میلی متر بیان کرد و افزود: با توجه به افزایش بارش‌ها تاکنون ۱۴۷.۲ میلی متر بارندگی شده که این رقم از حالت طبیعی بیشتر است و در واقع به نسبت بلندمدت ۱۳ درصد و در قیاس با سال زراعی گذشته نیز ۳۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی کاشان با توجه به افزایش این بارندگی‌ها به خصوص در ۲ ماه گذشته پس از نائین، نطنز و فرودگاه اصفهان در رتبه چهارم کم بارشی‌های استان اصفهان قرار دارد و این شهرستان به لحاظ بارش ها از وضعیت خوبی در استان برخوردار نیست.

چم رود، خنب و جزه، حیدر، قمصر و قهرود پنچ رودخانه شهرستان کاشان است که چم رود به عنوان وحشی‌ترین رودخانه یاد می‌شود که در صورت طغیان دانشگاه‌های کاشان، آزاد اسلامی، علوم پزشکی و شهرک‌های صنعتی و مسکونی قطب راوندی را تهدید می‌کند.

سیلاب رودخانه حیدر به علت صخره‌ای بودن و شیب تند به مرکز شهر کاشان سرازیر می‌شود که خطری جدی برای شهر به حساب می‌آید و رودخانه خنب و جزه نیز در صورت طغیان منطقه‌های سفیداب، لتحر و حسن آباد را دربر می‌گیرد.

شهرستان حدود ۳۶۵ هزار نفری کاشان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر