۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۹۳
استان البرز از ظرفیت های اقتصادی متعددی همچون شهرک های صنعتی برخوردار است که در راستای تحقق شعار سال می توان به خوبی از آن ها بهره مند شد تا به بهبود و رونق چشمگیری در حوزه اقتصادی و تولیدات برسیم.
به گزارش  پایداری ملی، کمتر از 10 سال است که البرز به عنوان استانی مستقل مطرح شده است و پیش از این جزو مناطق حواشی استان تهران به شمار می آمد؛ البرز با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر در مرکزیت کشور و همجواری پایتخت قرار گرفته و در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی است.

وجود جاذبه های گردشگری این استان یکی از ظرفیت های اقتصادی البرز به شمار می رود؛ همچنین حضور قومیت های مختلف در البرز که به تعبیر رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ایران کوچک یاد شده است موجب می شود تا البرز معدن فرهنگ های مختلف اقوام ایرانی باشد.

بعد اقتصادی این استان نیز یکی از زوایای حائز اهمیت به شمار می رود که در این راستا می توان به شهرک های صنعتی مستقر در این البرز اشاره کرد؛ از جمله مهمترین آن ها می توان به شهرک های صنعتی بهارستان، سیمین دشت، سپهر نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، ناحیه صنعتی کوثر اشتهارد، منطقه کارگاهی زیبادشت، مناطق صنعتی نور، ماهدشت، هلجرد، سردرآباد، رضوانیه و بسیاری دیگر اشاره کرد.

طبق این گزارش می توان گفت البرز در اقتصاد ایران به عنوان یک استان استراتژیک شناخته شده است چرا که قرار گرفتن در مسیر 14 استان کشور، همجواری با پایتخت، تراکم جمعیتی بالا و ارتباط نزدیک با یک بازار حدوداً 20 میلیون نفری و استقرار بخش زیادی از صنایع مهم و برندهای ملی در این استان از جمله شاخص‌هایی است که گویای این وضعیت استراتژیک است.

این وضعیت موجب شده در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری برای حضور در این استان و بهره‌ مندی از 250 فرصت سرمایه‌گذاری شناخته شده در البرز ابراز تمایل کنند، تمایلی که در صورت فراهم بودن شرایط می‌تواند بالفعل شود.

نزدیکی به جمعیت و دسترسی سهل به امکانات آموزشی، بهداشتی، درمانی و نیروی انسانی متخصص یکی از عواملی است که موجب تقویت جنبه اقتصادی البرز می شود؛ همچنین قابلیت‌های آب و خاک، استقرار صنایع استراتژیک و بزرگ، وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و منحصر به فرد، وجود مشاورین قوی و مطمئن – شرکت های خارجی و بین المللی، واقع شدن در شاهراه‌های ارتباطی کشور و سهل الوصول بودن دسترسی به فرودگاه‌های داخلی و بین المللی امام خمینی (ره)، مهرآباد، پیام و فرودگاه خصوصی آزادی از دیگر مشخصاتی است که جنبه اقتصادی استان البرز را تقویت می کند.

با توجه به اینکه البرز قطب سوم خودروسازی کشور محسوب می شود، بخش مهمی از تولیدات این حوزه بر عهده شهرستان های نظرآباد و اشتهارد است.

وجود دانشگاه‌های جامع البرز، علوم پزشکی و محیط زیست در این استان و همچنین وجود پارک علم و فناوری در البرز کمک می کند تا ظرفیت های اقتصادی این استان به درستی به ظرفیتی بالفعل تبدیل شوند.

شهرک صنعتی اشتهارد که بزرگترین شهرک صنعتی کشور به شمار می رود به دلیل نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در شعاع بالای 120 کیلومتری از تهران (معافیت مالیاتی) می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؛ سهولت در دسترسی به شاهراه های ایران، وجود نیروی انسانی متخصص و همچنین معافیت مالیاتی (در صورت واجد شرایط بودن)، ارزان بودن زمین، امکانات کامل (آب، برق،گاز و ...) این شهرک را به مکان مناسبی جهت احداث کارخانجات جدید تبدیل کرده است.

تمامی موارد بیان شده که تنها بخشی از ظرفیت های اقتصادی استان البرز محسوب می شوند، بیانگر ظرفیت ویژه این استان در راستای شعار سال هستند که در ادامه تمرکز جزئی تری از سوی مجموعه خبرگزاری فارس بر مسأله شهرک های صنعتی دولتی در این استان صورت می گیرد و اظهار نظرهای مسؤولان مربوطه را دنبال خواهیم کرد.

زیرساخت های صنعت در شهرک های صنعتی البرز تقویت شود

محمدامین فرشی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز، گفت: بودجه سال 98 با تبصره های مرتبط با تسهیلات ثابت سرمایه در گردش و سرمایه عارضه یابی همراه خواهد شد که به میزبان قابل توجهی نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز با بیان اینکه در سال 98 ملزم به ایجاد 27 هزار شغل در این استان هستیم، بیان کرد: تسهیلات رونق اقتصادی البرز در سال 98 بر مبنای چهار محور از جمله افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی فعال تا سقف ظرفیت موجود، احیای واحدهای غیرفعال، واحدهایی که در تملک بانک هستند و جذب سرمایه گذار جدید به منظور آماده سازی زیرساخت ها اعطا می شود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه این تسهیلات با سود 6 تا 9 درصد ارائه خواهند شد، بیان کرد: میزان 15 میلیارد تومان کمک های فنی اعتباری به واحدهای مربوطه در البرز با نرخ سوددهی 13 درصد ارائه خواهد شد.

فرشی در رابطه با نحوه پرداخت مالیات شهرک های صنعتی استان البرز اظهار کرد: بخشی از مالیات ارزش افزوده باید طبق ماده 38 ارزش افزوده ها به حساب شرکت شهرک های صنعتی واریز شود که این امر تاکنون در سراسر کشور مفقود مانده است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه های جامع و اولویت های اصلی برنامه های شرکت شهرک های صنعتی احیای شرکت های غیر فعال و نیمه فعال است اظهار کرد: در این راستا چندین مؤلفه همچون عارضه یابی ارائه تسهیلات انتقال تکنولوژی جدید و بازار فروش با محوریت صادرات در دستور کار شرکت شهرک ها قرار دارد.

60 درصد صنعت البرز در شهرک های صنعتی متمرکز شده است

علی محمدی، معاون شرکت شهرک های صنعتی استان البرز در این رابطه به خبرنگار فارس در البرز گفت: تبصره 19 از محل اعتبارات قانون بودجه سال 97 بیانگر وجود تفاهم نامه ای میان سازمان مدیریت و وزارت صنعت و معدن است.

معاون شرکت شهرک های صنعتی استان البرز از ایجاد کارگروه های حوزه اقتصادی در سال 98 خبر داد و افزود: در این کارگروه ها نسبت به تأمین اعتبار و تخصیص بودجه اقدام خواهد شد.

محمدی میزان اعتبار سرمایه در گردش برای کل کشور را 200 هزار میلیارد تومان برشمرد و اضافه کرد: 6 درصد از این اعتبار به استان البرز تخصیص خواهد یافت که اعتباری حدود یک هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود.

به گفته این مقام مسؤول حدود 90 درصد اعتبار پس از تخصیص به بحث سرمایه در گردش حوزه های اقتصادی استان البرز تزریق خواهد شد.

وی از وجود سه هزار و 500 واحد صنعتی در البرز خبر داد و گفت: در راستای تقویت آمار فضای اقتصادی استان البرز می توان به وجود 500 طرح صنعتی نیز اشاره کرد.

محمدی تعداد واحدهای صنعتی و اقتصادی البرز را 500 هزار ارزیابی کرد و یادآور شد: از میان این تعداد دو هزار واحد در شهرک های صنعتی استان البرز مستقر هستند.

اشتغال و پویایی تولید در البرز زمینه مهاجرت به این استان را فراهم کرده است

عزیزالله شهبازی استاندار البرز نیز در حاشیه دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی استان با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی عدم دسترسی فرد به اشتغال و درآمد مناسب است، به خبرنگار فارس در البرز گفت: رونق تولید در البرز افراد بسیاری را از سراسر کشور برای دستیابی به اشتغال پایدار به این استان جذب کرده است.

استاندار البرز ادامه داد: فرصت های شغلی بسیاری به دلیل پویایی تولید و واحدهای تولیدی و صنعتی در البرز وجود دارد و روند تولید شغل نیز معید این موضوع است.

شهبازی گفت: گسیل جمعیت از سراسر کشور و رشد سریع مهاجرت در البرز به دلیل جاذبه های شغلی این استان بوده از این رو بار مسؤولیت سنگینی بر دوش البرز محسوس است که در صورت عدم مدیریت صحیح منجر به ناهنجاری های اجتماعی و معضلاتی از این دست خواهد شد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر رونق تولید، افزود: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای تعیین شده رونق تولید در البرز را در رأس برنامه های استان قرار داده ایم چراکه این امر توسعه سرمایه گذاری، افزایش اشتغال، رونق اقتصادی و اجتماعی و... را به دنبال خواهد داشت.

استاندار البرز با بیان اینکه بستر توسعه اجتماعی البرز با رونق تولید فراهم می شود، عنوان کرد: با توجه به روند ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی جدید و گسترش واحدهای بزرگ و مطرح در البرز، اشتغال نیز وضعیت قابل قبولی دارد ام با توجه به افزایش تقاضای شغل و رشد جمعیت و مهاجرت همچنان نیازمند ایجاد بسترهای جدید اشتغال هستیم.

طبق گزارش خبرنگار فارس و بررسی های انجام شده مجموعه شهرک های صنعتی استان البرز حدود 6 درصد از تولیدات خود را در حوزه سلولزی متمرکز کرده است و سه درصد دیگر صنایع این مجموعه نیز به بخش نساجی مربوط می شود.

گفته می شود صنایع فلزی 21 درصد از ظرفیت شهرک های صنعتی دولتی استان البرز را به خود اختصاص داده اند و تولید مواد غذایی ظرفیتی بالغ بر 22 درصد را از آن خود کرده است.

تولیدات شیمیایی نیز 27 درصد از ظرفیت این مراکز را به خود اختصاص داده است و در این میان شاهد ارائه خدمات چهار درصدی در شهرک های صنعتی استان البرز هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی داوودی، مدیرکل روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان البرز میزان صادرات احصاء شده شهرک های صنعتی البرز در سال 97 را به شرح ذیل برشمرد؛

1_ صادرات صنایع کوچک و متوسط در استان البرز 189 میلیون و 90 هزار و 931 دلار

2_صادرات صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی 158 میلیون و 290 هزار و 931 دلار

3_صادرات صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی دولتی 116 میلیون 727 هزار و 931

4_صادرات صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی خصوصی 41  میلیون و 563 هزار دلار

5_صادرات مستقیم صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی دولتی 107 میلیون و 99 هزار و 503 دلار

6_صادرات غیرمستقیم صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی دولتی 9 میلیون و 628 هزار و 428 دلار

7_صادرات مستقیم صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی خصوصی 25 میلیون و 675 هزار دلار

8_صادرات غیرمستقیم صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی خصوصی دو میلیون و 300 هزار دلار

9_صادرات صنایع کوچک و متوسط خارج از شهرک های صنعتی 30 میلیون و 800 هزار دلار

10_صادرات مستقیم صنایع کوچک و متوسط خارج از شهرک های صنعتی 30 میلیون هزار دلار

11_صادرات غیرمستقیم صنایع کوچک و متوسط خارج از شهرک های صنعتی 800 هزار دلار

انتظار می رود در سال رونق تولید، این فرصت های طلایی در سطح استان البرز به ویژه شهرک های صنعتی موجب شود تا به بهبود و رونق چشمگیری در حوزه اقتصادی و تولیدات دست یابیم.

در این میان توجه و تقویت مصرف تولیدات داخلی و افزایش اتحاد و همدلی در فضای اقتصادی کشور کمک خواهد کرد تا کمتر شاهد بیکاری کارگران و تعطیلی واحدهای صنعتی باشیم.

البته طبق اظهارات مسؤولان ذیربط تقویت زیرساخت های صنعتی در اولویت کاری آن ها قرار گرفته است و سعی دارند ظرفیت های موجود را بیش از پیش شکوفا کنند البته در این میان نیم نگاهی به واحدهای صنعتی خاموش نیز خواهد شد.

همچنین بنابر پیگیری های خبرنگار فارس البرز ممکن است اعتبار مازادی در راستای تحقق شعار سال به نهادهای اقتصادی سطح کشور و استان البرز اختصاص یابد تا با توان و قدرت بیشتری در این مسیر گام برداشته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر