۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۸۵
وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا نوشت که رهبر ایران مدت‌ها پیش طی فتوایی منع تسلیحات هسته‌ای را اعلام کردند.
به گزارش پایداری ملی، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه در پیامی در توئیتر به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توکیو واکنش نشان داد.

وی در این پیام نوشت:« آیت‌الله خامنه‌ای مدتها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته‌ای، اعلام کردند که ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم. تروریسم اقتصادیِ " تیم بی " به مردم ایران آسیب می‌رساند و در منطقه تنش ایجاد می کند. اقدامات و نه حرف‌های دانلد ترامپ نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر! »

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران حین دیدار با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن گفت: «البته من اصلا به دنبال صدمه‌زدن به ایران نیستم. فقط می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به‌خاطر تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم».

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به پتانسیل اقتصادی عظیم ایران، گفت: «به دنبال این هستم که به ایران اجازه دهم به عرصه (بین‌المللی)‌ باز گردد. من ایرانی‌های زیادی را می‌شناسم، آنها افراد بسیار بزرگی هستند. ایران شانس این را دارد که به یک کشور بزرگ تبدیل شود».

ترامپ در حالی مدعی است ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی بوده و ژست دلسوزانه برای ممانعت از این مسئله می‌گیرد، که رهبر انقلاب اسلامی در ماه فروردین سال ۱۳۹۰ با صدور فتوایی ساخت و کاربرد هرگونه سلاح اتمی را «حرام» اعلام کرده و فرمودند: «ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ همگان می‌دانیم».

حدود یک سال پیش  (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای تکراری از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد. واشنگتن از کشورهای مختلف از جمله ترکیه خواسته که ضمن تبعیت از تحریم‌های ایران، هرگونه واردات نفت و میعانات گازی را به صفر برسانند.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است. 

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

شبکه «اِن. اِچ. کِی» در تلویزیون دولتی ژاپن روز جمعه (سوم خرداد) گزارش داده بود که نخست وزیر این کشور در حال بررسی سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) است و قصد دارد طی دیداری که با ترامپ در توکیو خواهد داشت، درباره این مسئله مشورت کند. هیچ یک از نخست وزیرهای ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷ شمسی) به ایران سفر نکرده و این اولین سفر در حالی خواهد بود که ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به شدت در حال تنش‌زایی با تهران است.

تمایل نخست وزیر ژاپن برای سفر به تهران پس از آن اعلام شده که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت طی سفری به توکیو، ضمن با مقامات ژاپنی دیدار و درباره لزوم کاهش تنش‌های در منطقه رایزنی کرده بود. ظریف روز ۲۶ اردیبهشت طی دیدار با آبه و «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با تأکید بر اینکه ایران تاکنون در برابر اقدامات ایالات متحده از جمله خروج این کشور از توافق هسته‌ای از خود «خویشتنداری حداکثری» نشان داده، گفت اقدامات تنش‌زای آمریکا در منطقه «غیرقابل قبول» است. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر