۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۵۷
در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان بوشهر:
استاندار بوشهربا بیان اینکه پیشنهاد سازمان محیط زیست در بهره‌مندی برخی استان‌ها از عوارض آلایندگی پارس جنوبی منتقی و منصفانه نیست از رئیس جمهور در خواست کرد از اجرایی شدن این پیشنهاد جلوگیری کند.
به گزارش پایداری ملی، عبدالکریم گراوند در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان بوشهر با تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) به برگزاری رزمایش پرتوی در ۱۲ اسفند گذشته در بوشهر پرداخت و با قدردانی از فعالیت کارگروه‌های ۱۰ گانه این رزمایش افزود: باید نقاط ضعف، قوت و پیشنهادات برای بهبود در زمینه رزمایش پرتوی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر تقویت نقاط قوت و برطرف شدن نقاط ضعف رزمایش پرتوی بیان کرد: تامین تجهیزات تخصصی برای رفع مشکلات امری مهم و ضروری است و تسریع در راه‌اندازی اورژانس هسته‌ای بوشهر باید مورد توجه قرار بگیرد تا پاسخگوی مشکلات این حوزه باشد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه برخی‌ها افراد در دیگر استان‌ها برای استفاده از اعتبارات عوارض آلایندگی منطقه پارس جنوبی برنامه‌ریزی کرده‌اند افزود: تحقق این مهم ظلم بزرگی در حق مردم استان بوشهر است چراکه بر اساس قانون بهره‌مندی از اعتبارات عوارض آلایندگی مشمول شهر‌ها و روستایی می‌شود که از مشکلات این عوارض متاثر هستند.

گراوند با بیان اینکه هیچ سنجش علمی در این خصوص وجود ندارد عنوان کرد: هیچ‌گونه بررسی، سنجش علمی، پایش عالمانه، علمی و مستندی در زمینه آلایندگی منطقه عسلویه وجود ندارد و وضعیت آلایندگی‌ها بر اساس نگاه و گزارشات است.

وی، با بیان اینکه صنایع پارس جنوبی در ۳۰ هزار هکتار اراضی دو شهرستان عسلویه و کنگان در استان بوشهر مستقر است گفت: ۱۴ هزار هکتار از مساحت پارس جنوبی در شهرستان عسلویه و ۱۶ هزار هکتار در شهرستان کنگان قرار دارد.

استاندار بوشهر، با اشاره به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه ارائه گزارش آلایندگی شهر‌ها تصریح کرد: این گزارش فاجعه لابی‌گری در کشور و مایه آبروریزی است چراکه پیشنهاد داده شده برای شهرستان‌های لامرد و مهر استان فارس ۲۸ درصد، عسلویه ۳۶ درصد، جم ۱۴ درصد و برای پارسیان ۲۲ درصد آلایندگی تخصیص یابد.

گراوند با اشاره به چگونگی انتقال آلایندگی به شهرستان‌های لامرد، پارسیان و مهر ناشی از پارس جنوبی افزود: بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست آلایندگی به شهرستان‌های لامرد، پارسیان و مهر انتقال می‌یابد، ولی شهرستان‌های کنگان، دشتی و دیر هم‌جوار پارس جنوبی فاقد آلایندگی هستند این نشان می‌هد در استان بوشهر این آلایندگی اثر ندارد، ولی شهرستان‌های فارس را آلوده می‌کند.

وی، با بیان اینکه ساکنان شهرستان عسلویه در زیر فلر‌های پارس جنوبی قرار دارند و سلامتی آنان در خطر است تصریح کرد: مردمی که در زیر فلر‌های صنایع پارس جنوبی دارند می‌سوزند ۳۶ درصد آلایندگی، ولی شهرستان لامرد، مهر در استان بوشهر که ۱۰۰۰ متر ارتفاع دارد و در ۸۰ کیلومتری عسلویه قرار دارد ۲۸ درصد آلایندگی آنان اعلام شده است.

استاندار بوشهر، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلایندگی شهر‌های مستقر در پارس جنوبی را شرم‌آور دانست و افزود: بخشی از صنایع پارس جنوبی که در شهرستان کنگان اجرایی شده و مردم این شهرستان در زیر فلر‌های آن سکونت دارند عوارض آلایندگی به آن تعلق نمی‌گیرد این نشان می‌دهد که لابی‌گری تا کجا نفوذ کرده است.

گراوند با بیان اینکه شهر چاه مبارک در شهرستان عسلویه به عنوان مطالعات زیست محیطی انتخاب شده است بیان کرد: این منطقه برای سکونت کارکنان پارس جنوبی درحال انجام مطالعات زیست محیطی است چگونه شهر‌های لامرد و مهر آن طرف‌تر از چاه مبارک دارای آلایندگی است، ولی چاه مبارک از این عوارض مستثنی است؟.

وی، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پیشنهاد بهره مندی حق آلایندگی به دیگر استان‌ها را ظلم آشکار علیه استان بوشهر دانست و تاکید کرد: کنگان که در قلب طرح‌های پارس جنوبی قرار دارد و فاصله شهرستان دیر با تاسیسات پارس جنوبی ۱۲ کیلومتر است و شهرستان دشتی چندان فاصله‌ای با پارس جنوبی ندارد که باید از این حق بی‌بهره باشند، اما شهرستان‌های مهر و لامرد در فاصله ۸۰ کیلومتری باید بهره‌مند شوند.

استاندار بوشهر با تاکید بر عکس‌العمل نمایندگان مردم استان بوشهر و دستگاه‌های امنیتی برای انعکاس آن به مسئولان ذیربط گفت: ما تابع قانون هستیم نه تابع لابی‌گری، تحقق این مهم یک ظلم فاحش و آشکار علیه مردم استان بوشهر است.

گراوند با بیان اینکه ۵۰ درصد از سهم اعتبارات عوارض آلایند‌های استان بوشهر برای رفاه و آسایش مردم تعلق می‌گیرد افزود: استان بوشهر که در آرامش قرار دارد و مردم و منابع آن در خدمت نظام، انقلاب است، نباید این پیشنهاد مورد توجه قرار بگیرد چراکه در افکار مردم بوشهر بخشودنی نیست.

وی، با بیان اینکه در آلایندگی حق مردم بوشهر، دیر، کنگان، دشتی و دیگر مناطق استان بوشهر حذف می‌شود ادامه داد: درحالیکه حق مردم شهرستان‌های مختلف استان بوشهر حذف می‌شود، ولی از آن طرف شهرستان‌های دیگر استان‌ها که در ارتفاع قرار دارند مشمول این آلایندگی می‌شوند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست چه پاسخی به مردم شهرستان‌های استان بوشهر در زیر فلر‌های پارس جنوبی دارند تصریح کرد: عاجرانه از رئیس جمهور درخواست می‌شود از پیشنهادی که سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلایندگی ارائه کرده جلوگیری شود چراکه تعرض به حق مسلم مردم استان بوشهر است.

گراوند تاکید کرد: مردم استان بوشهر اجاز نمی‌دهد این پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست محقق شود چراکه یک تبعیض آشکار و روشن است.

وی با بیان اینکه این رفتار‌ها با ذات جمهوری اسلامی هم‌خوانی ندارد افزود: در ایامی که به شهادت امام علی (ع) پیشوای عدالت خواهان جهان نزدیک می‌شویم، رفتار ضد عدالت و ضد منافع استان، نباید علیه مردم بوشهر انجام شود و لازم دست اندرکاران از این رفتار دست بردارند چراکه می‌تواند مایه دلخوری و نگرانی مردم استان بوشهر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر