۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۵۳۳
رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیلی " ناتیو" معتقد است عبور قیمت نفت از مرز 100 دلار در هر بشکه برای اقتصاد جهانی و اقتصاد خود آمریکا مخرب است.

به گزارش پایداری ملی، یاکوف کدمی، رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیلی " ناتیو"، طی نشستی که در شبکه راشا اینسایت برگزار شد، به ابعاد مختلف هرگونه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا پرداخت. 

وی معتقد است: غیرممکن است که آمریکا بتواند از درگیری نظامی با ایران پیروز بیرون بیاید. 

کدمی می‌گوید: اگر در پی درگیری نظامی قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه عبور کند اقتصاد چین آسیب خواهد دید و بیش از همه اقتصادهای اروپایی و خود اقتصاد آمریکا به همراه کل اقتصاد و صنعت در جهان خسارت می‌بینند.

*افزایش قیمت نفت اقتصاد مخرب اقتصاد آمریکا

این مقام اطلاعاتی سابق اسرائیل ادامه داد: اگر قیمت نفت دو برابر شود صنعت از بین خواهد رفت و این مسئله قبل از همه در خود آمریکا اتفاق خواهد افتاد. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق در جهان است. 

کدمی می‌گوید: اینکه نفت در تگزاس تولید شود و یا سیبری و یا حتی عربستان بر قیمت نفت تأثیرگذار نیست. اگر قیمت به 150 دلار در هر بشکه برسد اقتصادها نابود خواهند شد. 

*بحران انرژی دلیل شکست ژاپن در جنگ با آمریکا

این مقام اسرائیلی می‌گوید:‌ دلیل غلبه آمریکا بر ژاپن در جنگ جهانی دوم بحران در حوزه انرژی بود. نباید از یاد ببریم دو هفته قبل از حمله اتمی به هیروشیما آخرین پالایشگاه نفت ژاپن هم به طور کامل نابود شد و در واقع از آن زمان به بعد ژاپنی‌ها حتی سوخت برای حمل و نقل خود نداشتند و در واقع هیچ سوختی در این کشور طی دو تا سه هفته پس از حمله به پالایشگاه آخر وجود نداشت و  بحران در حوزه انرژی باعث شده بود ژاپنی‌ها هیچ چیز برای دفاع از خود نداشته باشند. 

کدمی می‌گوید: ژنرال‌های آمریکایی به طور کامل می‌دانند که غیر ممکن است که بتوان علیه ایران کاری کرد و بارها نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. 

وی معتقد است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای آمریکایی‌ها برای اعمال فشار علیه ایران است.

این مقام سابق اطلاعاتی می‌گوید: اگر ما دقیق‌تر نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هدفگذاری آمریکا در قبال ایران تغییر نظام حاکمیت در این کشور است و تمام اقدامات واشنگتن علیه این کشور نیز حول این محور اجرا می‌شود.

*سلاح هسته‌ای بهانه آمریکا برای فشار بر ایران در راستای تغییر نظام

کدمی می‌گوید: ترامپ به این نتیجه رسیده است که غیرممکن است بتوان در ایران به هدف تغییر نظام دست یافت.

این مقام اسرائیلی می‌گوید: دلیل فشارهای آمریکا این است که متخصصان آمریکایی که معیار فکری آمریکایی دارند و درباره خاورمیانه چیزی نمی‌دانند فکر می‌کنند که تشدید شرایط اقتصادی در ایران می‌تواند به فروپاشی حاکمیت بینجامد.

وی ادامه داد: آنها نمی‌فهمند که از چه چیزی صحبت می‌کنند. نظام کنونی در ایران کاملاً باثبات است و هیچ تهدیدی از سوی هیچ کس علیه آن وجود ندارد. حتی اگر غذای مردم ایران نصف شود باز هم حکومت پابرجا خواهد بود و این واقعیت  ایران است، ایران اسپانیا نیست. به همین دلیل است که هر کسی که شبیه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فکر می‌کند و تصور می‌کند که اگر شاهد کمبود در کشوری باشیم این مسئله به تغییر نظام در آن منجر می‌شود، اینگونه با ایران و حماس رفتار می‌کند و باید گفت که  آنها نمی‌دانند که درباره چه چیزی سخن می‌گویند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر