۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۹۴۴۴
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد: بیشتر شهرهای مهم دنیا تنها به یک فرودگاه متکی نیستند و حتی ازنظر پدافند غیرعامل تمرکز روی تنها یک فرودگاه صحیح نیست.
به گزارش پایداری ملی، بعد از دستور استاندار مبنی بر مشخص شدن اراضی مستعد برای احداث فرودگاه جدید مشهد، منابع طبیعی استان سه محل را برای احداث فرودگاه جدید مشهد معرفی کرده است و بنا بر اذعان مدیرکل فرودگاه‌های استان فرودگاه جدید جایگزین فرودگاه فعلی مشهد خواهد شد و فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تغییر کاربری خواهد داد که یکی از گزینه‌های تغییر کاربری جانشینی راه‌آهن مشهد به جای فرودگاه فعلی مشهد است.به گزارش خراسان رضوی، جابه‌جایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به دلیل آلودگی‌هایی که این فرودگاه برای شهروندان مشهدی به بار می‌آورد و نیز نزدیکی آن با مناطق مسکونی و ایجاد آلودگی صوتی پروازها، موضوعی است که چندین سال است مطرح می‌شود.

چند سال است راهکارهای متفاوتی برای برطرف کردن این دغدغه‌ها و آلودگی‌های ایجادشده بر اثر پرواز هواپیماها مطرح‌شده است؛ مانند احداث باند «مورب» و حتی جابه‌جایی فرودگاه که در سال 91 و بعد از مصوبه سفر چهارم هیئت دولت دهم به استان بسیار جدی شد که در آن مقطع چلندری مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی از احداث فرودگاه جدید مشهد در زمینی به مساحت هزار و 500 هکتار در فاصله 30 تا 40 کیلومتری مشهد خبر داده بود؛ اما در سال 93 به دلیل هزینه‌های بالا، طرح جابه‌جایی این فرودگاه منتفی و تصمیم‌ها بیشتر در خصوص ایجاد باند مورب و توسعه فرودگاه کنونی با جذب سرمایه‌گذاری خارجی گرفته شد.

 18 فروردین امسال استاندار خراسان رضوی موضوع جابه‌جایی فرودگاه مشهد را مطرح و اظهار کرد:"کلان‌شهر مشهد نیازمند یک فرودگاه با سطح کیفی بالاتر است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تعیین مکان جدید آن و تعیین مشاور خارجی برای انجام مطالعات در حال انجام است و تا چند ماه آینده به نتیجه خواهد رسید". این اظهارات در ابتدا چندان جدی به نظر نمی‌رسید تا این که 10 اردیبهشت جاری استاندار به‌طور رسمی جلسه‌ای را با عنوان امکان‌سنجی جابه‌جایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد برگزار کرد و در این جلسه مصوب شد "زمین‌های دولتی با مساحت بیش از هزار هکتار و بافاصله مناسب و استاندارد از شهر مشهد طی یک هفته آینده برای ساخت فرودگاه جدید شناسایی و به اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی معرفی شود تا اقدامات اجرایی برای تعیین گزینه نهایی انجام شود". 

در این جلسه همچنین با تأکید استاندار مقرر شد شهرداری مشهد برای انجام مطالعات اقتصادی زمین فعلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد و برآورد میزان درآمد حاصل از تغییر کاربری آن اقدام کند". منابع طبیعی 3 گزینه را پیشنهاد داده است بعد از گذشت مهلت یک‌هفته‌ای استاندار به سراغ معاونت عمرانی استانداری رفتیم تا از سرنوشت دستور استاندار باخبر شویم.

 مدیرکل دفتر فنی،امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری در گفت‌وگو با خراسان رضوی در خصوص دستور استاندار برای شناسایی اراضی موردنیاز احداث فرودگاه جدید مشهد اظهار کرد: بنا بود اداره کل منابع طبیعی استان از اراضی در اختیار، چند زمین را با مشخصات موردنیاز و با در نظر گرفتن همه استانداردهای زیست‌محیطی و دیگر پیش‌نیازهای قانونی به استانداری معرفی کند.

مهدی سالیانی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان طی مهلت مقرر، سه قطعه زمین موردنیاز را به استانداری معرفی کرده است. گزینه‌های پیشنهادی ارائه‌شده به شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام می‌شود تا این شرکت مطالعات فنی خود را بر آن‌ها انجام دهد. از این رو تا زمانی که مطالعات شرکت فرودگاه‌ها به انجام برسد و اعلام نظر این شرکت به ما منعکس شود، نمی‌توان درباره جزئیات محل‌های مشخص‌شده اظهارنظر کرد. 

وی ادامه داد: هدف از انتخاب اراضی منابع طبیعی برای این طرح درواقع هزینه نکردن برای تهیه زمین فرودگاه است و این که از منابع دولتی برای این موضوع هزینه نشود و از سرمایه‌گذاران خصوصی استفاده شود؛ اما اکنون نمی‌توان بیش از این در خصوص جزئیات اظهارنظر کرد. این که فرودگاه جدید باشد یا فرودگاه دوم بستگی به سیاست وزارت راه و شهرسازی دارد مدیر دفتر فنی استانداری در خصوص این که بناست فرودگاه جدید جایگزین فرودگاه فعلی مشهد باشد یا در نقش فرودگاه دوم برای شهر مقدس مشهد است؟ گفت: در این باره هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است و این موضوع به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بستگی دارد و هم‌اکنون تنها شناسایی زمین‌هایی که قابلیت احداث فرودگاه را دارند، مدنظر است. 

پیشنهاد اولیه برای جانشینی راه‌آهن به جای فرودگاه مشهد وی بابیان این که احداث فرودگاه مشهد مصوبه هیئت دولت در سفرهای استانی سال 1388 را دارد، در خصوص پیش‌فرض‌های ممکن برای فرودگاه فعلی مشهد و این که ممکن است راه‌آهن مشهد جانشین فرودگاه مشهد شود، اظهار کرد: موضوع جانشینی راه‌آهن به جای فرودگاه شهید هاشمی نژاد یکی از پیشنهادهای اولیه‌ای است که در این باره ارائه‌شده است ولی هنوز هیچ‌کدام از این پیشنهاد‌ها نهایی و قطعی نشده‌اند.

 اراضی در شعاع 100 کیلومتری مشهد معرفی شده‌اند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در خصوص جزئیات اراضی معرفی‌شده به استانداری به خراسان رضوی گفت: بر اساس آن چه استانداری از ما درخواست کرده است، اداره کل منابع طبیعی اراضی را که در شعاع 100 کیلومتری مشهد قرارگرفته‌اند، شناسایی و به آن‌ها معرفی کرده است. علیرضا صحرایی بابیان این که فعلاً نمی‌توان در خصوص جزئیات این اراضی اظهارنظر کرد، افزود: ما تنها اراضی را که بالای 500 هکتار وسعت دارند، به استانداری معرفی کردیم اما می‌توان گفت که تنها اراضی که در شرق و جنوب شرق مشهد قرار دارند، چنین قابلیت‌هایی دارند. 

هرچند تصمیم‌گیری در خصوص کیفیت اراضی و مسائل زیست‌محیطی و فنی به‌هیچ‌وجه بر عهده منابع طبیعی نیست و ما تنها اراضی که این قابلیت را دارند، به استانداری معرفی کردیم. مطالعات شهرداری یک‌ماهه و سطحی است از سوی دیگر بر اساس دستور استاندار بنا بود شهرداری مشهد مطالعات اقتصادی زمین فعلی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و برآورد میزان درآمد حاصل از تغییر کاربری آن را انجام دهد؛ به همین دلیل برای پیگیری این موضوع به سراغ معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد رفتیم. محمدرضا حسین نژاد در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: مهلتی که استانداری به شهرداری مشهد داده‌ یک‌ماهه بوده و هنوز مطالعات شروع نشده است. 

البته این مطالعات قرار است به صورت سطحی انجام شود. وی در خصوص دلیل سطحی بودن مطالعات توضیح داد: زمانی که یک طرح قوی تثبیت‌شده باشد مطالعات آن به‌صورت دقیق انجام خواهد شد اما زمانی که بر اساس پیش‌فرض جابه جایی بناست مطالعه‌ای انجام شود، سطحی خواهد بود. موضوع جابه جایی فرودگاه مشهد یک راهبرد و نگره کلی و متغیر است به‌طور مثال اگر قرار باشد در یک پیش فرض راه‌آهن به محل فرودگاه جابه جا شود، آن‌وقت زمین راه‌آهن باید به‌عنوان یک آورده موردمطالعه قرار گیرد بنابراین تا زمانی که این طرح توسط نهادهای مربوط تایید و نهایی نشود، به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شود. حسین نژاد درباره ضرورت احداث فرودگاه جدید مشهد توضیح داد: درواقع مرحله اول این پروژه شناسایی اراضی دارای ظرفیت است و در مرحله دوم هزینه‌های انجام این طرح برآورد و مراحل بعدی نیز انجام می‌شود.

 اما برآورد این که از محل فعلی فرودگاه مشهد چه میزان عایدات می‌تواند صرف این جابه جایی شود، بر عهده شهرداری است. اگر منابع مالی اجازه دهد جابه جایی فرودگاه ضروری است وی در خصوص ضرورت جابه جایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد نیز گفت: این که تمام راهبرد ما تنها توسعه فرودگاه فعلی باشد اشتباه است؛ از سویی آلودگی‌هایی که فرودگاه فعلی ایجاد می‌کند، قابل‌توجه است. علاوه بر این بیشتر شهرهای مهم دنیا تنها به یک فرودگاه متکی نیستند و حتی ازنظر پدافند غیرعامل تمرکز روی تنها یک فرودگاه صحیح نیست. البته این جابه جایی باید طی طرح مشخص شود که قرار است به‌صورت 100درصد باشد یا بخشی از فرودگاه فعلی حفظ شود.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: اگر منابع و اعتبارات مالی اجازه دهد ازنظر شهرسازی جابه جایی فرودگاه مشهد کاملاً ضروری است. البته نافی این نیست که مطالعات طرح انجام نشود و هیچ برنامه‌ای برای جابه جایی فرودگاه مشهد وجود نداشته باشد. از این رو باید از طرح موضوع و پیگیری‌های استاندار در این خصوص حمایت شود. 

دلیلی ندارد مشهد دو فرودگاه داشته باشد مدیر کل فرودگاه‌های استان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با تأکید بر این که فرودگاه جدید مشهد بناست تا 15 سال آینده ساخته شود، درباره این که فرودگاه جدید قرار است فرودگاه دوم مشهد باشد یا جایگزین فرودگاه فعلی شود، اظهار کرد: فرودگاه جدید هر زمان که به بهره‌برداری برسد جایگزین فرودگاه فعلی مشهد خواهد شد و هیچ دلیلی وجود ندارد برای شهری سه یا چهارمیلیون‌نفری دو فرودگاه تأسیس شود.

 طرح‌های توسعه فرودگاه فعلی مشهد را ادامه می‌دهیم محمدباقر قاسم‌زاده درباره طرح‌های توسعه فرودگاه فعلی مشهد نیز گفت: با توجه به این که فرودگاه جدید تا 15 سال آینده راه‌اندازی می‌شود، از این رو ضرورت دارد که طرح‌های توسعه فرودگاه فعلی را با توجه به تعداد مسافران و گردشگرانی که به مشهد مقدس مشرف می‌شوند مدنظر داشت و فرودگاه فعلی را تا زمانی که فرودگاه جدید راه‌اندازی و جایگزین فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد شود، توسعه داد.

 وی درباره سرانجام همکاری شرکت فرانسوی برای توسعه فرودگاه کنونی مشهد گفت: همکاری شرکت فرانسوی برای توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد به‌طورکلی منتفی شده است.مدیرکل فرودگاه‌های استان درباره احتمال جانشینی راه‌آهن به جای فرودگاه مشهد نیز اظهار کرد: به‌هرحال بعدازاین‌که فرودگاه جدید مشهد راه‌اندازی شد فرودگاه فعلی تغییر کاربری خواهد داد و جانشینی راه‌آهن مشهد به جای فرودگاه فعلی یکی از پیشنهاد‌های مطرح‌شده در این خصوص است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر