۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۷
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اظهار نامه قدرانی وزارت خارجه از این کمیسیون به دلیل پیگیری‌ها برای گشایش مرز افغانستان به روی تجهیزان مکانیکی ایران در ایام نوروز خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، حشمت‌الله فلاحت پیشه، اظهار کرد: در ایام نوروز سیلابی با ارتفاع شش متر به سمت شهر زرنج افغانستان در حال حرکت بود یعنی همان ایامی که مناطق جنوبی هم درگیر سیل بودند. آن زمان از ایران برای ارسال یکسری تجهیزات مکانیکی و عبور از مرز درخواست کمک شده بود که بلافاصله مکاتبات با مرزبانی صورت می‌گیرد، اما اجازه خروج داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: همان زمان سیلاب به نزدیکی مرز افغانستان می‌رسد که سرکنسولگری از افغانستان به بنده زنگ می‌زند و درخواست کمک برای بازگشایی مرز را می‌کند این کار از آن جهت انجام شد که بنده پیش از این در دیدار با سفرای کشورها در ایران به آنها گفته بودم که اگر مشکلی به وجود آمد تماس بگیرند، در نهایت با وزیر کشور و مسئولان مرزبانی تماس گرفته و نتیجه آن شد که مرز برای خروج تجهیزات مکانیکی جهت جلوگیری از ورود سیلاب به افغانستان و شهر زرنج باز شود. رودخانه واقع در شهر زرنج در خشکسالی شدید به سر می‌برد که با سیلاب اخیر از خشکسالی نجات پیدا کرد و با ورود تجهیزات مکانیکی شهر زرنج از سیل نجات پیدا کرد؛ البته که هنوز آب به سمت افغانستان در جریان است. با آن سیلاب یک سوم تالاب‌ها نجات پیدا کرده و کار اساسی صورت گرفت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که وزارت خارجه از کمیسیون امنیت ملی برای پیگیری گشایش مرز افغانستان و روی تجهیزات مکانیکی ایران تشکر کرده است که نتیجه آن نجات شهر زرنج افغانستان و انتقال یک و نیم میلیارد مترمکعب آب به داخل ایران و تحقق بزرگترین احیای طبیعی و کشاورزی چند دهه اخیر حوزه هامون بود. بنده هم از زحمات سرکنسول ایران در قندهار و کارکنان و مسئولان مرز سپاسگزارم که در ایام نوروز این طور خدمت‌رسانی کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر