۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۹۳۴۰
مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز گفت: ظرفیت سد کرج ۱۸۳ میلیون مترمکعب و ۹۳ درصد سد پُر است.
به گزارش پایداری ملی، سعید نقدی اظهار کرد: مدتی است به دلیل احتمال وقوع بارش‌ها و تشدید سیلاب‌ها به دلیل ذوب شدن ذخایر برفی ارتفاعات بالادست سد کرج، میزان رهاسازی آب از این سد افزایش‌یافته است تا در پایین‌دست مشکلی حادث نشود.

وی در ادامه گفت: ظرفیت سد کرج ۱۸۳ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۹۳ درصد سد کرج برابر با ۱۷۰ میلیون مترمکعب پر است که در قیاس سال قبل در همین تاریخ که ۸۸ درصد ظرفیت این سد پر بود، ۶ درصد افزایش حجم داریم، این در حالی است که بارندگی‌های سال آبی جاری تقریباً دو برابر سال قبل است و به‌رغم این افزایش چشم‌گیر بارش‌ها، برای سد ظرفیت خالی نگه‌داشته شده است تا حوادث ناشی از سیلاب‌ها به حداقل برسد.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز در ادامه افزود: با توجه به گرم شدن هوا و ذوب شدن برف در نقاط بالادست سد کرج، میزان ورودی سد بالا می‌رود و در این زمینه برای کنترل میزان ذخیره‌سازی آب در پشت سد، مقدار آب خروجی از سد که به سمت پایین‌دست روانه می‌شود را افزایش می‌دهیم.

نقدی توضیح داد: با توجه به اینکه میزان ارتفاع آب در پایین‌دست سد کمی افزایش می‌باید شرکت آب منطقه‌ای بااطلاع رسانی به‌موقع هشدارهای لازم را اعلام می‌کند تا مردم در حاشیه شاخه اصلی رودخانه اطراق نکنند یا آن‌هایی که در حال اجرای سازه‌ای در حاشیه رودخانه هستند یا ماشین‌آلاتی در آن نقاط دارند مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره برفی در بالادست سد آن‌قدری نیست که حتی تمام این برف ذوب شود خطری در پایین‌دست سد ایجاد کند، افزود: مدیریت فرمان سد همیشه با توجه به ذخیره ورودی و خروجی آب از دریچه‌های سد را کنترل می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای استان البرز عنوان کرد: ظرفیت سد طالقان نیز ۱۰۰ درصدی پر است و در حال حاضر سرریز دارد که میزان این سرریز کنترل‌شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر