۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۹۰۸۲
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: سرمازدگی به باغات گردو در خلخال بیش از 127 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

به گزارش پایداری ملی، بهبود علیزاده صبح امروز ضمن بازدید از عملیات سرشاخه‌کاری گردو در باغات گردوی شهرستان خلخال اظهار کرد: امسال در اثر سرمازدگی بیش از 127 میلیارد تومان در حوزه تولید گردو به باغداران شهرستان خلخال خسارت وارد شده است.

وی به اولویت کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان خلخال اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها، اصلاح الگوی کشت با ارقام مقاوم در برابر سرما بوده که در قدم اول با همکاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان خلخال برای باغداران و بهره برداران دوره آموزشی برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال تشریح کرد: این دوره آموزشی با حضور اساتید سرشاخه‌کاری از کشور ترکیه در خلخال برگزار شد که با استقبال اهالی و کشاورزان روبرو بوده و تفاوت‌های ارقام دیرگل‌ده و مقاوم در برابر سرما با رقم‌‌های دیگر تبیین و پیوندزنی این ارقام آموزش داده شد.

وی بیان کرد: از اواخر سال 1396 و سال 1397 موضوع سرشاخه‌کاری برای اصلاح الگوی کشت و تغییر باغات سنتی گردو به باغات مقاوم در برابر سرما در اولویت کاری جهاد کشاورزی بوده و در سال جاری نیز توسط کارشناسان باغبانی این سازمان در کلیه باغات در حال انجام است.

 علیزاده تصریح کرد: بیش از یک هزار پیوندک از باغ مادری گردو برای شهرستان خلخال تهیه شده که انتظار می‌رود با همت کشاورزان و بهره‌برداران و حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در باغات، در آینده‌ای نزدیک به محصولی خوب و مقاوم در برابر سرما تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 2300 هکتار از باغات زیر کشت این محصول بود، تأکید کرد: بخش عمده‌ای از گردوی استان اردبیل در شهرستان خلخال و مخصوصا بخش شاهرود و مرکزی خلخال تولید می‌شود و این محصول اقتصادی از مهم‌ترین منبع درآمد باغ‌داران شهرستان خلخال است که  که متاسفانه سرمای دیررس بهاره خسارات زیادی به آن وارد کرد.

علیزاده گفت: بیش‌ترین ارقام در باغات خلخال از گونه چندلر بوده که تلاش می‌شود برای جبران خسارات باغ‌داران بیش‌ترین پیوندک‌ها به این شهرستان اختصاص یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر