۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۷۳
حزب سبز آلمان خروج آمریکا از برجام را قابل درک ندانسته و این انتقاد را به برلین وارد کرد که در وعده خود برای تاسیس کانال اروپایی مبادلات تجاری با ایران هیچ گام رو به جلویی نداشته است.
به گزارش پایداری ملی، "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان در گفتگویی با روزنامه "دی ولت"، به مسئله تنش ایران و آمریکا پرداخته و در پاسخ به اینکه آیا واقعا خطر یک رویارویی نظامی در منطقه خلیج فارس وجود دارد گفت: خطر تشدید تنش ها روزانه افزایش می یابد و دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد. نیروهای امنیتی آمریکایی و ایرانی از نظر فیزیکی بسیار نزدیک به هم قرار دارند.  

نوری پور درباره احتمال مذاکرات بین آمریکا و ایران با توجه به درخواست آمریکا نیز گفت: سیگنال های آمریکا در تهران بیشتر به عنوان دشمنی با رویکرد مذاکره ارزیابی می شود. اما این مسئله مطلوب است که ایرانی ها خود را برای مذاکره آماده نشان دهند بخصوص که عملا مسائل زیادی برای مذاکره وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت آلمان و اروپا برای مذاکرات مستقیم بین تهران و آمریکا فشار بیاورند. وی این را تنها راهکار برای کاهش تنش ها دانست.

"نوری پور" در بخش دیگری از این مصاحبه لغو برجام از طرف آمریکا را با توجه به اینکه این معاهده یکی از مسائل ما با ایران را حل کرده و برنامه اتمی ایران را برای چندین سال متوقف کرده بود قابل فهم ندانست.

وی بزرگترین خطر بعد از لغو توافق هسته ای با ایران را این دانست که بدون این معاهده بازرسی ها  از تاسیسات هسته ای ایران دیگر وجود نخواهد داشت و بنابراین ما دیگر نمی دانیم که در آنجا چه اتفاقاتی خواهد افتاد. من می دانم که این معاهده صد درصد کامل نیست اما در این معاهده دقیق ترین سیستم بازرسی ها که برای یک کشور می تواند وجود داشته باشد اعمال شده است.

"نوری پور" در این باره ابراز نگرانی کرد که سیاست های ترامپ در قبال ایران عکس اهدافی را که وی می خواهد به دست آورد را محقق کند  و گفت: سیاست های واشنگتن در قبال ایران در دهه های اخیر بسیاری فرصت ها برای ایجاد تحولات مورد علاقه غرب در ایران را از بین برده است.

نوری پور در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اینکه در حال حاضر اروپا چه کاری می تواند انجام دهد گفت: مواردی وجود دارد که آلمانی ها و اروپایی‌ها می توانند انجام دهند. اما به جای آن وزرای امور خارجه برخی کشورهای اروپایی در برابر آمریکا موضع یک خرگوش در برابر مار را می گیرند.

وی هایکو ماس را هم یکی از این وزرای امور خارجه اروپایی با این موضع گیری ارزیابی کرده و گفت: آقای ماس بعد از تصویب تحریم های آمریکا علیه ایران در تابستان گذشته تاسیس یک سوئیفت اروپایی که با آن شرکت های اروپایی از طریق این سیستم پرداخت پولی بتوانند مناسبات تجاری با ایران را در پیش گیرند وعده داد. اما در این راستا هیچ گام رو به جلویی نداشتیم و زمانی که از وزارت امور خارجه کشورمان در این باره سوال می کنیم هم می گوید در اینجا مسئله یک پروژه دراز مدت مطرح است.

وی افزود: اما این هیچ کمکی به شرکت هایی که حالا می خواهند با ایران مبادلات تجاری انجام دهند نمی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر