۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۹۰۵۷
امیر محمد پور در حاشیه این بازدید گفت: این نوع ملخ که در استان ما وجود دارد از نوع ملخ مراکشی و ملخ کوهان دار است که هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود به ایران حمله نموده و دامنه انتشار آن به استان ما هم نیز کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در سفر به شهرستان رودبار، پس از دیدار با فرماندار، از کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی این شهرستان به همراه جانشین رئیس شورای پدافند غیرعامل رودبار، معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی، بازدید و روند عملیات مبارزه با این آفت را مورد ارزیابی قرار داد.
امیر محمد پور در حاشیه این بازدید گفت: این نوع ملخ که در استان ما وجود دارد از نوع ملخ مراکشی و ملخ کوهان دار است که هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود به ایران حمله نموده و دامنه انتشار آن به استان ما هم نیز کشیده شده است.
وی گفت: این نوع از ملخ‌ها بسیار خطرناک هستند و در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را نابود و علاوه بر خسارت مستقیم به باغات و اراضی کشاورزی، روی دامداری نیز تاثیرگذار هستند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان با بیان اینکه هجوم ملخ ها تهدید جدیدی نیست تصریح کرد: هجوم ملخ به اراضی شهرستان رودبار از سال های گذشته نیز وجود داشته و اما امسال این موج متفاوت تر از سال های گذشته و رشد قابل توجهی داشته است.
محمدپور با اشاره به عوامل افزایش جمعیت ملخ ها اظهار کرد: زمستانی که گذشت نسبت به سال قبل گرم تر بود و از طرفی بارش های بهاری امسال هم نیز منابع غذایی ملخ ها را فراهم نمود که ترکیب این دو مورد سبب افزایش جمعیت ملخ ها نسبت به سال گذشته شد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند زیستی استان گیلان تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش های اعلام شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی استان، حدود 11 هزار هکتار از مزارع و باغات استان درگیر ملخ شده که تا به امروز حدود چهار هزار هکتار از اراضی مبتلا به این آفت سمپاشی شده است.
محمد پور با بیان اینکه بارش ها سبب غنی شدن علفزار ها و چمن زارها شده است عنوان کرد: جمعیت ملخ ها به دلیل وجود غذای کافی در یک منطقه، ثابت ماند و مانع حرکت آنها می شود که همین امر مبارزه با آنان را آسان تر می کند.
وی تاکید کرد: ملخ مراکشی امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می دهد و ازین رو به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است.
دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به اینکه ملخ ها یک نسل بیشتر ندارد عنوان کرد: مبارزه با این آفت میبایست تا قبل از بالدار شدن این ملخ ها تداوم داشته و در صورت سم پاشی موثر این آفت قابل کنترل خواهد بود و پیش بینی می شود مبارزه با آفت ملخ مراکشی تا تیر ماه سال جاری در استان گیلان ادامه داشته باشد

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر