۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۴۸۹۹۱
مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر پاکسازی رسوبات شهری در دست انجام است، گفت: اکنون تمامی راه‌های اصلی و فرعی کلات بازگشایی شده است.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌علی شایان‌فر ، در خصوص آخرین وضعیت سیل در کلات،گفت: بر اثر بارش شدید و رگباری باران در کلات، شاهد سیلاب در این منطقه بودیم که به‌مدت دو ساعت محور مشهد-کلات مسدود شده بود که اکنون بازگشایی شده است.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: محور کلات- درگز هم که یک راه فرعی است دچار مسدودیت شده بود که آن هم در ساعت ۲۰ امشب بازگشایی شد.

وی اظهارکرد: در مجموع 13 واحد مسکونی خسارت دید که یک واحد آن تخریبی است و ۱۲ واحد دچار آب‌گرفتگی شدید شدند. علاوه بر این‌ها پنج واحد تجاری نیز دچار آبگرفتگی شدند.

شایانفر با بیان اینکه در حال حاضر پاکسازی رسوبات شهری در دست انجام است، گفت: اکنون تمامی راه‌های اصلی و فرعی کلات بازگشایی شده است.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به‌این سوال که آب، برق و گاز مناطق سیل‌زده در چه وضعیتی است، تصریح کرد: تمامی روستاهای کلات دارای برق هستند و برق روستای «گرو» نیز وصل شده است.

وی افزود: آب در روستای «رودسر» و «قره تیکان» قطع است که آب‌رسانی سیار برای آن مناطق انجام می‌شود و در برخی روستاها به‌دلیل ازدیاد حجم سیلاب، آب این مناطق تغییر کیفیت داده و کدر شده است، همچنین گاز یک روستا در این منطقه قطع شده بود که مشکل آن برطرف و انشعاب گاز مجددا وصل شد.

شایانفر خاطرنشان کرد: هنوز آب در چند راه روستایی از جمله نفطه به‌خلج، چارراه به‌خاکستر، روستای سینی و سنگ دیوار جریان دارد و راه آن‌ها را مسدود کرده است.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: پاکسازی سطح شهر تا حدودی انجام شده و تا فردا هم زمان می‌برد؛ چراکه حجم رسوباتی که توسط سیل به‌خیابان‌ها منتقل شده، بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه قبل از وقوع سیلاب هشدار و اخطاریه‌های لازم داده شده بود، گفت: سامانه بارشی هم در حال حاضر قطع شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

شایانفر بیان کرد: این اتفاق ناشی از بارش‌های ظهر و عصر امروز است که پیش‌بینی‌ها بر کاهش فعالیت این سامانه است و در حال حاضر نیازی به‌تخلیه روستاها نیست، مگر در مکان‌هایی که دچار ریزش یا رانش بشوند که اچنانچه نیاز شود اعلام می‌کنیم.

مدیر کل بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همه این حوادث اخیر در کشور و خراسان رضوی نشان داد این اتفاقات به‌دلیل تجاوز به‌حریم رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از کشاورزی‌هایی که انجام شده کاملا در بستر رودخانه است.

وی به‌هم استانی‌ها هشدار داد و گفت: کسانی که خطر سیلاب را حس کردند و دیدند باید حتما جابه‌جا شوند و ما هم حتما به‌آن‌ها کمک می‌کنیم و تسهیلات و وام بلاعوض به‌آن‌ها اعطا می‌شود، اما کسانی که در معرض خطر هستند باید در برابر حوادث، املاک و اراضی خود را بیمه کنند.

شایانفر افزود: میزان برآورد خسارت سیل در این منطقه توسط فرمانداری انجام شده، اما برآورد آن از سمت استانداری زمان می‌برد؛ چراکه در سه بخش تاسیسات زیربنایی، کشاورزی و اماکن مسکونی و تجاری آن را جمع‌بندی می‌کنیم.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی در خصوص تسهیلات به‌سیل‌زدگان، اظهارکرد: مطابق فرم‌هایی که به‌وزارت کشور ابلاغ می‌شود، برای واحدهای شهری تخریبی ۱۲ میلیون وام بلاعوض و ۵۰ میلیون وام تسهیلات داده می‌شود.

وی ابراز کرد: برای واحدهای روستایی ۱۰ میلیون وام بلاعوض و ۴۰ میلیون هم تسهیلات داده می‌شود که البته این تسهیلات از طریق بنیاد مسکن پرداخت می‌شود و استانداری و سازمان برنامه  نقش پیگیری کننده دارند و بنیاد مسکن اقدام می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر