۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۸۹۳۳
مقامات امنیتی کشورهای عضو سازمان شانگهای در شهر «بیشکک» موضوعاتی از جمله امنیت منطقه و افغانستان، تروریسم، امنیت سایبری، مرزها و غیره را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش پایداری ملی، «دمیر ساگینبایف» رئیس شورای امنیت قرقیزستان در تشریح نتایج نشست مقامات امنیتی کشورهای سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: در این نشست مسائل مربوط به امنیت و ثبات در فضای شانگهای بررسی شد.

وی گفت: حضار توسعه همکاری کشورهای شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی طلبی، قاچاق مواد مخدر، مجرمین بین‌المللی و امنیت سایبری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این مقام تصریح کرد: شرکت کنندگان نشست در مورد تشدید چالش‌ها، درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان و رشد تهدیدات مربوط به تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی طلبی هشدار دادند.

وی ادامه داد: طرفین هرگونه اقدامات تروریستی را محکوم کرده بر ایجاد جبهه واحد ضدتروریستی جهانی تحت نظارت سازمان ملل بدون ملاحظات سیاسی و استانداردهای دوگانه  تاکید کردند.

سگینبایف خاطر نشان کرد: علاوه بر این مقامات امنیتی شانگهای بر عدم دخالت سازمان ملل در امور داخلی کشورهای فعال در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کردند و استفاده از سازمان‌های رادیکال و تروریستی برای رسیدن به اهداف سیاسی را جنایت خواندند.

رئیس شورای امنیت قرقیزستان گفت: مقامات مذکور از لزوم اجرای برنامه جامع همکاری کشورهای عضو سازمان شاگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط‌گرایی برای سال‌های 2019- 2021 و اجرای کنوانسیون شانگهای در ارتباط با مقابله با تروریسم خبر دادند.

وی اظهار داشت: افغانستان یکی از نکات اصلی در پروسه تقویت امنیت و ثبات برای سازمان شانگهای است که در نشست نیز بررسی شد.

ساگینبایف عنوان کرد: شرکت کنندگان جلسه از تلاش‌های دولت و مردم افغانستان برای تأمین امنیت، توسعه اقتصادی، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر حمایت کردند.

این مقام ادامه داد: اهمیت فعالیت گروه تماس شانگهای- افغانستان نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشست این نهاد که در تاریخ 19 آوریل سال 2019 در شهر «بیشکک» برگزار شد، بررسی گردید.

رئیس شورای امنیت قرقیزستان تصریح کرد: علاوه بر این حضار بر ایجاد روش‌های مشترک برای مقابله با قاچاق مواد مخدر تاکید کردند زیرا رشد تولید مواد مخدر باعث نگرانی تمام اعضای شانگهای می‌باشد.

وی افزود: قاچاق مواد مخدر درآمد اصلی تروریست‌ها است بنابراین اجرای استراتژی مبارزه با مواد مخدر شانگهای برای سال‌های 2018- 2023 بسیار مهم است.

ساگینبایف اظهار داشت: مقامات امنیتی کشورهای شانگهای خواهان مبارزه با تهدیدات تروریستی در فضای سایبری هستند.

این مقام خاطر نشان کرد: در این زمینه پیام سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به جوانان بسیار مهم است که در سال گذشته در شهر «سیندئو» به امضا رسید.

وی ادامه داد: موضوع توسعه تعامل‌ها در چارچوب توافقنامه همکاری مربوط به مسائل مرزی سازمان شانگهای که در سال 2015 به امضا رسید نیز در این نشست مطرح شد تا نظامیان به تقویت امنیت در مرزها بپردازند.

در آستانه نشست سران کشورهای سازمان شانگهای جلسه مشترک مقامات امنیتی کشورهای سازمان مذکور برگزار شد.

در این جلسه «ادجید داول» مشاور مسائل امنیتی نخست وزیر هند، «کال محمد قاسم اف» رئیس شورای امنیت قزاقستان، «چاو کیچین» وزیر امنیت اجتماعی چین، «ظفر اقبال» دبیرکل دپارتمان امنیت ملی پاکستان، «نیکولای پاتروشیف» رئیس شورای امنیت روسیه، «محمدعالی وطن زاده» رئیس شورای امنیت تاجیکستان، «ویکتور محموداف» رئیس شورای امنیت ازبکستان، «ولادیمیر ناراف» دبیر کل سازمان شانگهای، «جمعه خانگیاس اف» رئیس کمیته اجرایی دفتر ضدتروریستی سازمان شانگهای و «دمیر ساگین بایف» رئیس شورای امنیت قرقیزستان حضور داشتند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر