۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۲۵
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که لحن ملایم و دوستانه به کار گرفته شده در مذاکرات اخیر با طرف آمریکایی، اصلاً به معنای آمادگی مسکو برای دادن امتیاز خاصی به واشنگتن و کوتاه آمدن از مواضع خویش نیست.

به گزارش پایداری ملی، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای تفسیر مذاکرات روز سه‌شنبه با "مایک پامپئو" وزیر خارجه ایالات متحده در سوچی یادآور شد: «اگر ما در جریان مذاکرات اخیر با مقامات آمریکایی با لحنی دوستانه و همراه با حسن نیت گفت وگو کرده‌ایم، اصلاً به معنای آن نیست که طرف روسی حاضر شده تا از مواضع خود کوتاه آمده و امتیاز خاصی به واشنگتن بدهد که مغایر با منافع ملی کشور باشد.»

به گفته وی، ملایم بودن و انعطاف پذیری دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و همیشه باید در مذاکرات منطقی و مودب بود.

لاوروف افزود: «ما همواره حاضر به مذاکره درباره همه مسائلی که نیاز به گفت‌وگو دارند، هستیم و معتقدیم که باید حرف‌های طرف مقابل شنیده شود. ما همیشه صحبت‌های طرف آمریکایی را می‌شنویم، هرچند باید بگویم که آنها همیشه هم حاضر به شنیدن حرف‌های ما نیستند.»

وزیر خارجه روسیه درباره امکان دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، با وجود شرط قبلی آمریکا درباره آزادی ملوانان اوکراینی، گفت: «روز گذشته "یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهور در این باره توضیح داد و من هم در تفسیر این موضوع باید بگویم، شخصاً شنیده‌ام که دونالد ترامپ به طور علنی برای تماس دوجانبه با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن، ابراز تمایل کرده است. اگر واقعاً پیشنهاد مشخص و رسمی در این باره به ما شود، مسکو از آن استقبال خواهد کرد. البته هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.»

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بندر سوچی (جنوب روسیه) ابتدا به مدت سه ساعت با همتای روسی خود مذاکره کرده و سپس به همراه "سرگئی لاوروف"، به حضور "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه رسیده و گفت‌وگوهای طرفین برای مدت یک ساعت و نیم دیگر نیز ادامه یافت. در جریان این مذاکرات مسائل مربوط به روابط دوجانبه، ثبات راهبردی و همچنین برخی مسائل بین المللی، ازجمله اوضاع در سوریه، ونزوئلا و وضعیت به وجودآمده درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بررسی قرار گرفت. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر