۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۸۹۲۲
یکی از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان رویکرد جبهه گیری رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران را درست ندانسته و گفت اینکه ترامپ فقط می گوید به من زنگ بزنید کافی نیست.

به گزارش پایداری ملی، "روپرشت پولنز"، از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی آلمان و رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان که در حال حاضر ریاست انجمن آلمانی مطالعات شرق اروپا را بر عهده دارد در مصاحبه با سایت رادیو آلمان درباره اهمیت دیدار اخیر وزیر امور خارجه آمریکا با همتای روسی خود در شهر سوچی گفت: من فکر می کنم این تلاشی است برای بهبود مناسبات بین دو کشور تا دوباره درباره نقاط مورد اختلاف مانند مسئله ونزوئلا و یا خاورمیانه به جای اینکه علیه هم اقدام کنند با یکدیگر صحبت کنند.

وی افزود: اساسا این خوب است وقتی که هر دو طرف دوباره مناسبات خود را بهبود بخشند چرا که خیلی از اختلافات به این ترتیب راحت تر و یا تنها این گونه می تواند حل شود وقتی که دو طرف در مسیر برابری قدم بگذارند.

پولنز در عین حال تاکید کرد که روسیه همچنان علاقمند است در مسیری باقی بماند که علیه علایق غرب در اختلافات و بحران ها قدم بگذارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله مناقشات اتمی با ایران و موضع روسیه در قبال این مسئله پرداخته و اظهار داشت: روسیه همچون سابق علاقه دارد که هیچ قدرت دیگری در دنیا به سلاح اتمی دست نیابد. این امر باعث شد که روسیه در مذاکرات اتمی با ایران مشارکت کند. روسیه این توافق را مانند دیگر اعضای شورای امنیت و آلمان امضا کرده است. ایران تا امروز بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی به این توافق پایبند بوده است. روسیه هم مانند اروپا خواستار پایبندی به این توافق است. اما ترامپ همواره با این توافق مخالف بود.  رئیس جمهور آمریکا اعتقاد دارد که ما می توانستیم به توافق بهتری دست یابیم. ترامپ به این توافق خاتمه داده و به این ترتیب در یک مناقشاتی با دیگر اعضای امضا کننده این معاهده وارد شده است.

این سیاستمدار آلمانی در ادامه به مناسبات ویژه بین روسیه و ایران اشاره کرده  و با توجه به موضع جبهه گیری سخت اخیر آمریکا در برابر ایران گفت: روسیه علاقمند به وقوع یک جنگ خلیجی دیگر نیست. از طرف دیگر روسیه علاقمند به جدایی غرب است و لغو توافق هسته ای از طرف ترامپ از یک طرف و خواست اروپاییان برای پایبندی به این توافق از طرف دیگر حالا این امکان را به روسیه می دهد و من انتظار دارم که روسیه تلاش کند در این مسئله شکاف ها را تشدید کند به گونه ای که موضع آن هایی که تمایل به حفظ این معاهده دارند را تقویت کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو رویکرد جبهه گیری فعلی آمریکا در قبال ایران بدون در نظر گرفتن یک چارچوب مذاکره و اینکه تنها بگوییم به من زنگ بزنید را کافی ندانسته و گفت: من این را راهکار درستی نمی دانم.

پولنز در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که من امیدوارم غرب از تجربیات خود درس بگیرد. غرب می تواند در صورتی که متحد عمل کند تاثیرگذار باشد. با این حال ترامپ هم باید به این نکته توجه کند که چند جانبه گری نشانه ضعف موضع آمریکا نبوده بلکه آمریکا هم به متحد نیاز دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر