۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۸۷
محققان به روشی برای فعال کردن سازوکار دفاعی خودکار سلول های بنیادی بدن انسان دست یافته اند که درمان طیف بسیار گسترده ای از بیماری ها و جراحت ها را تسهیل می کند.
به گزارش پایداری ملی، محققان به روشی برای فعال کردن سازوکار دفاعی خودکار سلول های بنیادی بدن انسان دست یافته اند که درمان طیف بسیار گسترده ای از بیماری ها و جراحت ها را تسهیل می کند.

سلول های بنیادی اگر چه خواص درمانی زیادی دارند، اما تا به حال تصور می شد، نبود سازوکارهای دفاعی در برخی از آنها موجب می شود این سلول ها در برابر حملات سایر ویروس ها و تهدیدات آسیب پذیر باشند.

پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ می گویند برای اولین بار راهی برای فعال کردن سازوکار دفاعی در این دسته از سلول های بنیادی یافته اند که استفاده درمانی از آنها را تسهیل می کند.

وقتی سلول های بدن انسان یا حیوانات با ویروسی مهاجم مواجه می شوند، سیستم ایمنی بدن با استفاده از پروتئینی به نام IFN به ویروس واکنش نشان می دهد. اما سلول های بنیادی جنینی به طور خودکار قادر به چنین کاری نیستند و در داخل بدن به شیوه ای نامعلوم برای محققان، از آنها حفاظت می شود.

پژوهشگران برای اولین بار از سلول های بنیادی بدن موش برای بررسی روشی که آنها را وادار به مقاومت در برابر ویروس ها کند، بهره گرفته اند. آنها موفق به شناسایی پروتئینی موسوم به mitochondrial antiviral signalling (MAVS) شده اند که واکنش ایمنی IFN را در سلول های بنیادی کنترل می کند.

MAVS معمولا در سلول های بنیادی در حالت خاموش و غیرفعال قرار دارد. اما پژوهشگران توانسته اند با استفاده از مولکولی موسوم به miR-673 که برای کنترل MAVS  به کار می رود، آن را به کار بیندازند. محققان در حال حاضر در حال انجام آزمایش هایی برای تثبیت این فرایند هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر