۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۸۸۸۴
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ضرورت مدیریت متمرکز و منسجم با هدف تصمیم‌گیری سریع و شجاعانه در برابر فشارهای آمریکا و واگذاری تصدی‌گری ها به مردم از جمله محورهای بحث نشست امروز هیئت دولت بود.
به گزارش پایداری ملی، محمود واعظی رئیس دفتر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز چهارشنبه 25 اردیبهشت با حضور در جمع خبرنگاران پس از اتمام نشست هیأت دولت، گفت: بخش قابل توجهی از وقت امروز نشست امروز دولت، اختصاص به لایحه شفافیت بود.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از محتوای نشست امروز هیأت دولت به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار شب گذشته‌شان با مسئولان نظام اختصاص داشت، اظهار داشت: مسائل اقتصادی، رونق تولید و اینکه چگونه می‌توانیم اشتغال و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به وجود آوریم و چگونه می‌توانیم بنگاه‌هایی را که هم دولت و هم نیروهای نظامی تصدی‌گری می‌کنند به مردم واگذار کنیم از جمله محورهای نشست امروز در دولت بود.

واعظی ادامه داد: همچنین درباره بحث گردشگری صحبت کردیم که چگونه می‌توانیم در این شرایط، رونق گردشگری داشته باشیم و در مجموع وقت‌مان صرف این شد که چه کنیم که دستورات مقام معظم رهبری با سرعت بیشتری عملیاتی شود. 

وی افزود: بحثی دیگر نیز در نشست امروز هیأت دولت انجام شد درباره اینکه که همان‌طور که در صحبت‌های دیشب رهبر معظم انقلاب هم مطرح شد، در این شرایط باید بتوانیم با فشارهای آمریکا مقابله کنیم، که بسیار مهم است که یک مدیریت متمرکز و منسجم داشته باشیم تا سریع و با شجاعت بتواند تصمیم بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: انشاءالله بتوانیم در جلسه بعدی درباره رونق تولید و توسعه کسب و کار در داخل در بخش‌های مختلف تصمیمات جدی بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره ارز 4200 و تصمیم دولت درباره کالابرگ گفت: تصمیم سال گذشته دولت به قوت خود باقی است و مباحث مطرح شده درباره کالا برگ الکترونیکی یا روش های دیگر، پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه و برخی از دستگاه های دیگر تنظیم کردند.

واعظی گفت: این پیشنهادات در کمیته ای بررسی می شود تا اگر روزی به این نتیجه رسیدیم که بهتر جواب می دهد آن را اعمال کنیم. این پیشنهادات روی میز است و روش های آمادگی است تا اگر در آینده لازم شد استفاده کنیم، اما فعلا سیاستی که دنبال می شود همان ارز 4200 است.

واعظی همچنین درباره انتخاب سخنگوی دولت گفت: موضوع سخنگو را بررسی کردیم و قرار است یک نفر به رئیس‌جمهور معرفی شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به حاشیه های ایجاد شده درباره سهمیه بندی بنزین اظهارداشت: پیش از آنکه دولت درباره سهمیه بندی دولت تصمیم بگیرد و موضوع نهایی شود، بر اساس اشتباه در خبررسانی، التهابی در جامعه به وجود آمد.

وی با بیان این که در همان زمان هم مسئولان درباره شایعه بودن این موضوع و قعطی نشدن آن واقعیت را به مردم گفتند، گفت: البته ما جلسات مختلفی در این باره تشکیل دادیم اما این که این تصمیم چه زمانی و چگونه اجرایی می شود، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و منتظر هستیم که آرامشی به وجود بیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آقای رئیس جمهور گفته‌اند «بازار رها است» پس چه کسی باید بازار را سر و سامان دهد، گفت: ببینید در حال طبیعی است که دولت باید بازار را سر و سامان دهد. وزارت بازرگانی گذشته دو شقه شد، بخشی در وزارت صنعت، و بخشی در وزارت بازرگانی است و این دو بخش از یک سیاست تبعیت نمی‌کنند و با هم اختلاف سلیقه‌ دارند بنابراین یک نفر باید بر آن ها نظارت و اقدامات را هم هماهنگ کند.  ما در دور میز دولت به یک نفر حامی از مصرف کننده نیاز داریم که آن وزیر بازرگانی است. 

وی تاکید کرد: پیشنهاد جدیدی خدمت آقای رئیس جمهور داده شده که ایشان یک معاون بگذارند و اجازه از شورای عالی هماهنگی اقتصادی بگیرند برای اینکه آنچه الان در بخشی که در وزارت صمت است و بخشی که در وزارت جهاد کشاورزی است زیر نظر این معاونت جمع شود و بتواند بازار را اداره کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره موضوع کمبود شکر تصریح کرد: ما در داخل کشور به هیچ وجه مسئله کمبود شکر نداریم اما به دلیل دیرکرد در توزیع آن این وضعیت پیش آمده است. الان در داخل کشور هم شکر وارداتی و هم شکر هایی که در داخل کشور تولید می شوند، وجود دارد.

وی درباره پیشنهاد ایران برای صادرات نفت یک و نیم میلیون بشکه ای به اروپا تصریح کرد: چیزی که در بیانیه و در صحبت های چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری بود، این است که تعهدات برجامی طرف مقابل باید اجرایی شود که اگر اجرایی شود این مطلبی گفتید در آن وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اروپا به 120 روز زمان برای نشان دادن تعهدش به اینستکس نیازدارد، خاطرنشان کرد: به نظر من حرف درستی نیست آن چیزی که ثبت شده و سازوکارش مشخص است، اجرایش نباید بیش از یک هفته طول بکشد. 

وی همچنین گفت: قرار است وزاری خارجه 3 کشور و اتحادیه اروپا راجع به مساله ایران بحث کنند و مذاکراتی با طرف ایرانی داشته باشند و ما حرفهایمان را آنجا خواهیم زد.

واعظی با بیان این که اینکه اروپایی ها از 120 روز زمان برای اجرایی کردن اینستکس سخن گفته اند، درست نیست،گفت: ما به هیچ وجه (از مهلت ارائه شده) کوتاه نمی آییم و در زمان 60 روز به آنچه که اعلام کردیم اقدام می کنیم که این زمان شروع هم شده است و در 60 روز دوم هم آنچه که در مرحله دوم است اجرایی خواهد شد. 

وی درباره سخنان رئیس جمهوری در جمع فعالان سیاسی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا 19 بار درخواست ملاقات کرده و پاسخی داده نشده است، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور این گونه گفت؛ در سفری که به نیویورک رفتم در سه روزی که آنجا بودم از کانال های مختلف 19 بار برای ملاقات تماس گرفته شد که من هم گفتم کسی از برجام خارج شده و میز مذاکره را برهم زده است ابتدا باید به قوانین بین المللی متعهد باشد تا طرف مقابل هم گفته های او را باور کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: خواسته جمهوری اسلامی ایران این است که هرکس که ادعایی دارد، ادعای خودش را در عمل و نه در حرف مشخص کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر