۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۴۸۸۸۳
رئیس مرکز بهداشت نهاوند گفت: انهدام کشت‌ سبزی‌های آلوده در نهاوند بعد از گذشت ۱۲ سال هنوز بلاتکلیف و روی زمین مانده است.
به گزارش پایدرای ملی، علی‌احسان خویشوند، اظهار داشت: بررسی کشت‌های سبزی آلوده در شهرستان نهاوند در جلسات و کمیته سلامت و امنیت غذایی با حضور فرمانداری، شبکه بهداشت و درمان، محیط‌زیست، اداره آب و جهاد کشاورزی بارها برگزار شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه پس از چندین سال هنوز این موضوع رسما حل نشده است و هنوز زمین‌های زیادی در حومه شهر با این آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند.

خویشوند افزود: در 12 سالی که موضوع کشت سبزی آلوده در نهاوند مطرح است، این موضوع هر بار در نشست‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان در اولویت بوده اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی عنوان کرد: اهمیت این موضوع در فصل گرما و با توجه به مصرف بالای این محصول توسط خانواده‌ها و امکان شیوع بیماری‌های گوارشی و انگلی بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند بیان کرد: مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل چهار بخش است که از این چهار بخش فقط مزارع دو بخش شهرستان با آب سالم آبیاری می‌شوند و دو بخش دیگر از آب فاضلاب خام و بدون تصفیه استفاده می‌کنند و سبزی این مزارع دارای آلودگی بسیار بالایی است.

خویشوند گفت: بخش اول مزارع کشت سبزی در شهر نهاوند شامل منطقه حسن‌آباد و منطقه پشت استادیوم علیمرادیان است که نوع کشت این مزارع سبزی خوردن است و چون آب آبیاری این مزارع از آب قنات و آب چشمه است سبزی این مزارع بدون آلودگی و خوردن آن‌ها بلامانع است.

وی تاکید کرد: همچنین بخش دوم مزارع کشت سبزی شهرستان شامل مزارعی است که با نهر راج آبیاری می‌شوند و به دلیل این‌که فاصله کمتری با شهر دارد آلودگی کمتری وارد آن می‌شود و سلامت سبزی این مزارع تا هنگامی که بیماری خاصی شیوع پیدا نکند قابل قبول است.

خویشوند اظهار داشت: بخش دیگر مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل مزارع جاده قدیم کفراش‌راه و میدان 17 شهریور و مزارعی است که با نهر شعبان آبیاری می‌شود که این مزارع عمدتا تولید بذر می‌کنند.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که این مزارع تا زمانی که به مرحله تولید بذر می‌رسند سبزی تولیدی خود را روی زمین و در بازار عرضه می‌کنند و از فاضلاب خام ساختمان‌های بالادست حاشیه شهر و فاضلاب‌هایی که در میدان 17 شهریور جاری می‌شود آبیاری می‌شوند که سبزی این مزارع آلودگی بالایی دارند و برای خوردن مناسب نیستند.

خویشوند افزود: آلودگی آب به دو صورت شیمیایی و میکروبی است و متاسفانه سبزی‌هایی که با فاضلاب و آب‌های آلوده به مواد شیمیایی آبیاری می‌شوند خطرناکند و ما توصیه می‌کنیم از این محصولات استفاده نشود.

وی عنوان کرد: آب‌های آلوده به فاضلاب‌های شیمیای دارای آلاینده‌هایی مانند نیترات و فلزات سنگین و سمی است که با حرارت یا شست‌وشو و ضد عفونی کردن از بین نمی‌روند و در نتیجه آثار جبران‌ناپذیری روی کودکان و جنین دارند.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند بیان کرد: فلزات سنگین با توجه به ثبات شیمیایی، تجزیه‌پذیری ضعیف و داشتن قدرت تجمع زیستی در بدن موجودات زنده به سرعت به آلاینده‌های سمی تبدیل می‌شوند.

خویشوند گفت: این فلزات توسط گیاهان و پس از مصرف آن‌ها توسط انسان جذب می‌شوند و با تجمع یافتن به غلظت‌های سمی می‌رسند و بیشترین و خطرناک‌ترین آثار مسمومیت به وسیله فلزات سنگین در مراحل رشد و نمو انسان رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: وجود فلزات سنگین در آب آشامیدنی نوزادان شیرخوار و خردسالان می‌تواند باعث کندذهنی و اختلال در یادگیری، اختلال در حافظه، آسیب دیدن سیستم عصبی و اختلالات حرکتی نظیر تشنج یا بیش‌فعالی آن‌ها شود.

خویشوند تصریح کرد: سبزی‌هایی را که آلودگی‌های میکروبی دارند می‌توان تا حدود زیادی با انجام سه مرحله گل‌زدایی، گندزدایی و شست‌وشوی نهایی برطرف و با اطمینان خاطر بیشتری مصرف کرد.

وی با تأکید بر این‌که بیماری‌های عفونی و اسهالی با مصرف سبزی آلوده افراد را تهدید می‌کند و مردم در هر صورت باید غیر از شست‌وشو، عملیات گندزدایی را هم انجام دهند، افزود: فاضلابی که سبزی‌ها در نهاوند با آن تغذیه می‌شوند، خالص نیست بلکه مخلوطی از فاضلاب شیمیایی، انسانی و آب رودخانه است اما در هر حال مضرات خود را دارد.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند عنوان کرد: امیدواریم با اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری در منطقه شهرک طالقانی و هدایت فاضلاب و پسماندهای حاصله در تصفیه‌خانه صنعتی تا حدود زیادی از سرریز شدن این آب‌های آلوده در نهر شعبان و  نهر راج جلوگیری شود تا کشاورزان و سبزی‌کاران این منطقه با مشکلات کمتری مواجه شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر