۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۷۳
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت تهران، در یک سخنرانی در ایالت «لوئیزیانا» تاکید کرده که واشنگتن به منظور حصول به اهداف خود، به فشارها علیه صنعت نفت ایران و ونزوئلا ادامه می‌دهد.
به گزارش پایداری ملی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که دولتش پیشتر اعلام کرده که به دنبال «به صفر رساندن» فروش نفت ایران است، بامداد امروز چهارشنبه در یک سخنرانی گفته که واشنگتن به استفاده از فشارهای نفتی علیه ایران و همچنین ونزوئلا ادامه خواهد داد.

دونالد ترامپ در سخنرانی  در پالایشگاه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در شهر «هکبری» ایالت «لوئیزیانا» طبق عادت رایج خود به تمجید و تعریف از مواضع سیاست داخلی و خارجی دولتش پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش اعظم این سخنرانی به آنچه که «استقلال» این کشور از واردات نفت و گاز خارجی خواند، اشاره کرد و گفت که آمریکا دیگر نیازی به این واردات ندارد.

ترامپ  گفت: «ما با کاهش دادن وابستگی‌مان به منابع انرژی کشورهای خارجی، به طرزی قابل توجه توانمان را برای مقابله با دشمنانمان، حمایت از دوستانمان و جنگیدن برای منافعمان افزایش داده‌ایم. برای مثال، متحدان آمریکا در سراسر جهان از قبیل لهستان و لیتوانی اکنون در حال استفاده از گاز طبیعی آمریکایی و کاهش وابستگی‌شان به کشورهایی هستند که از ذخایر انرژی خود به عنوان سلاحی برای تهدید و اجبار استفاده می‌کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا هرچند در این سخنرانی اشاره مستقیمی به نام کشوری که به گفته او از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند، نکرده اما او از ابتدای آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور، به کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به نفت و گاز وارداتی روسیه فشارهای زیادی اعمال کرده است.

او در بخشی از سخنرانی خود در ایالت لوئیزیانا به دفاع از مواضع غیرقانونی دولت آمریکا در قبال ایران و ونزوئلا پرداخت و اتهام‌زنی‌ها علیه آنها را تکرار کرد.

ترامپ تاکید کرد که دولت او با فشارها علیه ایران و ونزوئلا درصدد قطع درآمدهای نفتی آنها و حصول آمریکا به اهداف مدنظر خود است.

رئیس‌جمهور آمریکا که به خاطر حمایت‌های بی شائبه از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی و جنگ خونین این کشور در یمن مورد انتقادهای شدید اعضای ارشد کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرار گرفته، در سخنرانی امروز خود علیه ایران و ونزوئلا درباره حقوق بشر ادعاهای بی‌سندی مطرح کرده است.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که دولت ترامپ برای «صفر کردن» صادرات نفت ایران تصمیم گرفته استثنائات مربوط به خرید نفت از ایران را تمدید نکند.

تصمیم اعلامی دولت ترامپ علیه صنعت نفت ایران با انتقادهای مقام‌های بین‌المللی قرار گرفته و بسیاری از کارشناسان، «به صفر رسیدن فروش نفت ایران» را ناممکن خوانده‌اند.

«امانوئل کاچیکوو» وزیر نفت نیجریه که هشتمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است،  در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» درباره به صفر رسیدن صادرات نفت ایران گفته بود: «امکان ندارد».

اظهارات تازه ترامپ علیه ونزوئلا و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور هم در حالی صورت گرفته که علیرغم حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده او نتوانسته دولت مادورو را سرنگون کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر