۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۸۸۳۴
وجود پاساژها و مراکز خرید ناایمن در شهر قم به یکی از دغدغه‌ها آن‌هم از نوع زبانی بسیاری از مسئولان و مردم شده ‌و متأسفانه همتی برای اصلاح این خطر بزرگ در بین مسئولان و مردم دیده نمی‌شود.
به گزارش پایداری ملی، آفت "عادت" امروز چنان به همه ارکان جامعه و مردم  نفوذ کرده است که حتی شنیدن خبرهایی مانند مرگ و خسارت‌های بزرگ مالی نیز سبب نمی‌شود حتی مردم برای حفظ جان و مال خود از صندلی عادت خود کمی بلند شوند و قدمی در احوالات روزگار خود بزنند.

پنجشنبه گذشته مردم در حالی بیدار شدند که تیتر بسیاری از خبرها حاکی از خسارت‌های مالی و جانی آتش‌سوزی سرای "ایکی قاپیلی" بازار تبریز بود. بازاری که به‌عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده جهان در سال 1389 ثبت جهانی شده و به‌عنوان سمبل اعتبار یک شهر، برای بار دومی بود که در 10 سال گذشته  گرفتار حریق می‌شود.

خبری که بعد از آتش‌سوزی پاساژ پلاسکو، مردم بیشتر این نوع خبرها را می‌بینند و در بازه‌های زمانی نه خیلی زیاد صفحات خبرگزاری‌های استانی و روزنامه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

پلاسکویی که عنوان نخستین آسمان‌خراش مدرن خاورمیانه  را یدک می‌کشید و در دی‌ماه سال 95 در کمتر از 3 و نیم ساعت تمام 17 طبقه و 560 واحد تجاری آن فروریخت و شاهد از دست دادن جمعی از آتش‌نشان‌های کشورمان بودیم.

پاساژهای شهر قم در چه شرایطی قرار دارد؟

این سؤالی است که بعد از شنیدن هر خبر آتش‌سوزی در ذهن مردم قم  ایجاد می‌شود، اما آیا بعد از گذشت این چند سال اقدام مؤثری برای ایمن‌سازی پاساژها شهر قم که اکثراً نیز در قلب شهر قرار داده‌اند، انجام‌شده است؟

مراکز خریدی که بعضی از آن‌ها نام تاریخی‌شان از اعتبار تجاری‌شان سنگین‌تر بوده و مانند تیمچه حتی عنوان بزرگ‌ترین سقف ضربی کشور را یدک می‌کشد.

و جای تأسف داشت که علی زند معاون سازمان آتش‌نشانی قم در مصاحبه‌ای در سال 95 از عدم ایمنی تمام پاساژهای استان قم خبر داده بود که نه‌تنها آتش‌نشانی نظارتی بر پاساژها ندارد بلکه هیچ‌کدام ضوابط آتش‌نشانی را نیز رعایت نکرده‌اند.

خبر سوختن 100 باب مغازه در بازار بزرگ تبریز و نگرانی از ناایمنی پاساژهای شهر ما  را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با مسئولان استان در این باب داشته و جویای شرایط پاساژها  و ایمنی بازارهای استان قم شویم.

خطر در کمین مردم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار تسنیم، از ایمن نبودن پاساژهای  استان خبر داد و اظهار داشت: متأسفانه در صورت حادثه‌ای هرچند کوچک به علت نبودن سیستم اطفاء حریق و اعلام‌خطر شاهد تخریب و تلفات بسیار زیادی در هریک از پاساژها خواهیم بود.

عباس جعفری با درخواست از مردم برای همکاری با سازمان آتش‌نشانی تأکید کرد: باید شیرهای هیدرانت در جلوی پاساژها نصب‌شده و جعبه‌هایی در جلوی هر پاساژ که مخصوص آتش‌نشانی است تعبیه گردد تا  لوله‌هایی به‌اندازه همان محیط در جلوی هر پاساژ قرار گیرد که مأموران آتش‌نشانی  از همان نقطه جهت خاموش کردن آتش اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تأکید دوباره بر نقش مردم در اقدامات لازم برای ایمن‌سازی پاساژها ادامه داد: تنها با یک بازدید نیز می‌توانیم به ایمن نبودن پاساژهای اصلی شهر که اکثراً نیز در مرکز شهر قرار دارند پی ببریم و ایمن‌سازی این مکان‌ها نیازمند همکاری و اقدامات صاحبان مغازه‌ها است.

جعفری با اشاره به رتبه چهارم استان قم در بلندمرتبه‌سازی در کشور خاطرنشان کرد: نظارت سازمان آتش‌نشانی بر ساختمان‌سازی‌های جدید جدی بوده و بدون انجام ضوابط ایمنی مجوز لازم به آن داده نمی‌شود اما باوجود تخریب یک پاساژ در استان قم که اقدامی بی‌سابقه در کشور محسوب می‌شد هنوز پاساژها از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

لزوم همکاری همه ارگان‌ها در ایمن‌سازی پاساژها

مدیرکل بحران استان قم نیز در باب عدم ایمنی پاساژها اظهار داشت: نباید منتظر اتفاق غیرقابل جبرانی باشیم تا اقدامی انجام دهیم، سیل امسال نشان داد اقدامات به‌موقع و پیشگیرانه منابع طبیعی چطور توانست تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند و این نگرش باید در تمام حوزه‌ها اتفاق بیافتد.

محسن اروجی با ابراز تأسف از عدم ایمنی پاساژهای استان قم در برابر آتش‌سوزی ادامه داد: یک اتفاق ساده مانند اتصالی سیم‌کشی برق یک مغازه در پلاسکو تهران می‌تواند باعث یک فاجعه غیرقابل‌جبران در هر یک از پاساژهای استان قم شود که انجام اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی پاساژها نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و صاحبان مغازه‌ها است.

البته اتاق اصناف قم با همکاری اتحادیه‌های صنفی تحت پوشش آمادگی خود را جهت همکاری در اجرای طرح بهسازی و ایمن‌سازی بازار و مجتمع‌های تجاری ناایمن باهدف پیشگیری از حوادث ناگوار اعلام کرده است.

ساختمان‌های تجاری استان قم بازسازی شود

سخنگوی اورژانس استان قم نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ناایمنی پاساژهای استان قم و میزان آمادگی اورژانس در ارائه خدمات لازم اظهار داشت: حادثه پلاسکو و تکرار آتش‌سوزی بازار تبریز و ابعاد خسارت‌های مالی و جانی این دو حادثه، این نگرانی را درباره ناایمنی پاساژهای استان قم در حوزه بهداشت و درمان برای مسئولان قم به یکی از دغدغه‌های هرروزه تبدیل کرده است.

مهدی فراهانی با تأکید بر لزوم بازسازی ساختمان‌های فرسوده در استان قم افزود: نباید بازسازی ساختمان‌ها و پاساژهایی که همه در مرکز قم قرار دارند را به تأخیر بیندازیم زیرا در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای دسترسی به آن‌ها به علت حجم بالای تردد مردم بسیار سخت و در بعضی از مکان‌ها مانند بازار قم غیرقابل‌دسترس بوده که در صورت بروز حادثه شاهد آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مردم و  اماکن تاریخی خواهیم بود.

وی محدودیت برای حضور و عبور خودروهای امدادی در اطراف حرم مطهر را یکی دیگر از مشکلات جدی اورژانس دانست و خاطرنشان کرد: خیابان‌های باریک اطراف حرم مطهر و اجرای طرح‌های عمرانی و ترافیکی حضور عوامل آتش‌نشانی و اورژانس را درزمانی که حادثه‌ای رخ دهد را با مشکلاتی روبرو کرده که باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن، اقدامات لازم انجام شود.

تیتر "شب سخت و دلهره‌آور تبریز" در خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی یکی از آن خبرهایی است که باید دعا کنیم به لیست عادت‌های ما وارد نشده باشد تا  مردم با مطالبه گری و مسئولان بااحساس خطر شروع به انجام اقداماتی کنند که اگر روزی مانند سیل امسال به‌ناچار با آن درگیر شدیم استان قم دوباره برای  اقدامات به‌موقع و پیش‌بینی‌شده سربلند باشد و نخواهیم تیتر بزنیم " قلب قم نیز فرو ریخت".

گزارش از راحله روشن-تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر