۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۸۶۰۳
همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد غربی‌ها در شرایط فعلی نیز به این اطمینان کاذب رسیده بودند که ایران به هیچ وجه اراده خروج از برجام اروپایی را ندارد، این اطمینان اروپایی‌ها ناشی از برآوردی است که پیش از خروج ترامپ از برجام نیز به دست آورده بودند.

به گزارش پایداری ملی، پس از گذشت یک سال از خروج مهندسی شده و هماهنگ شیطان بزرگ با اروپا و وعده‌های پوچ و نسیه اروپایی‌ها و نگه داشتن ایران در برزخ تعلیق، انتظار، تشدید تحریم‌ها و فشار و زیاده‌خواهی نظام سلطه، بالاخره ایران (در حالی که در برابر تهدید ترامپ وعده داده بود که در صورت پاره کردن برجام توسط شیطان بزرگ، آن را آتش خواهدزد) تصمیم خود را در باره استفاده از بند‌های 26 و 36 برجام عملی و رسماً اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های 26 و 36 برجام، از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند». ایران همچنین به کشور‌های باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده و تأکید کرد: «در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیراین صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد». 

همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد غربی‌ها در شرایط فعلی نیز به این اطمینان کاذب رسیده بودند که ایران به هیچ وجه اراده خروج از برجام اروپایی را ندارد، این اطمینان اروپایی‌ها ناشی از برآوردی است که پیش از خروج ترامپ از برجام نیز به دست آورده بودند. تقریباً 10 روز قبل از خروج امریکا از برجام نوشتیم اگر امریکا به این اطمینان برسد که ایران با اروپایی‌ها به برجام ادامه می‌دهد حتماً از برجام خارج خواهد شد و مواضع دولتمردان به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور ایران این اطمینان را به ترامپ داده‌بود (خانم موگرینی در همان زمان از عزم جدی رئیس‌جمهور ایران برای ادامه برجام منهای امریکا سخن گفته بود). 

اینک نیز حیرت اروپایی‌ها در خصوص تصمیم جدید ایران از این جهت است که برآورد‌های آنان بر عزم دولتمردان ایران به ادامه برجام اروپایی دلالت می‌کرد. 

این تصمیم دیر هنگام ایران، خوشبختانه پرده از تزویر اروپایی‌ها برداشته و طوفان به پا کرده و آرایش فکری غرب را به هم ریخته و با واکنش خشمگینانه و عجولانه نظام سلطه و دستگاه رسانه‌ای غرب مواجه شده است تا جایی که وزیر دفاع فرانسه در همان لحظات اولیه صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران، ناشیانه و همراه با عصبانیت ایران را به بازگشت تحریم‌ها تهدید کرده و گفت: «اگر جمهوری اسلامی از پیروی از برجام دست بکشد، کشور‌های اروپایی از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران را بررسی خواهند کرد. هم‌اینک چنین تحریم‌هایی وضع نشده‌اند، زیرا ایران به تعهداتش در زمینه بازرسی‌های هسته‌ای و محدودسازی کار تأسیسات هسته‌ای خود عمل کرده است»، بیانیه مشترک بریتانیا، فرانسه، آلمان و خانم فدریکا موگرینی نیز در عین حالی که ضرب‌الاجل 60 روزه ایران را رد کرده بوی تهدید و نگاه از بالا به پایین و دستور از آن استشمام می‌شود. 

باید این حقیقت را جدی بگیریم که هدف اروپایی‌ها با هدف ما در برجام به اصطلاح اروپایی یکی نیست؛ دستگاه دیپلماسی ما به دنبال راه حلی برای رفع موانع به وجود آمده توسط امریکا در مسیر برجام از مسیر تعامل بیشتر با غربی‌ها بوده و هست در حالی که اروپایی‌ها در بازی کثیف پساخروج امریکا، با ایفای نقش پلیس خوب به‌عنوان مکمل امریکا قصد وقت کشی برای در غل و زنجیر کردن ایران و گره زدن زلف برجام به مسائل دیگر مثل موشکی، حقوق بشر، محور مقاومت و... را داشته و منتظر تأثیر گذاشتن فشار‌ها و تحریم‌های امریکا بر مردم ایران و فروپاشی از درون هستند. دستگاه دیپلماسی به هیچ وجه نباید روی قول اروپایی‌ها حساب کند. مقام معظم رهبری در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال گذشته دو هفته قبل از خروج امریکا از برجام در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «اروپا دنباله‌رو و کمک‌کار امریکاست، ما مذاکره کردیم که تحریم برطرف بشود؛ شروع مذاکره برای این بود، ادامه مذاکره برای این بود؛ و این باید تأمین بشود؛ اگر این تأمین نشد، بقیه چیز‌هایی که حاصل شده، ارزش زیادی را نخواهد داشت؛ و عرض کردم که [اروپایی‌ها]مخالفت هم نمی‌کنند؛ اروپایی‌ها دنبال امریکا حرکت می‌کنند، به همدیگر کمک هم می‌کنند». 

پیش از این استفان والت (استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد) پنج هدف: («تلاش برای خشنودی سعودی‌ها، رژیم صهیونیستی، جمهوریخواهان پولدار و کشور‌های حاشیه خلیج فارس»، «اجبار ایران به تن دادن به توافق جدید»، «تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران»، «جنگ پیشگیرانه» و «سیاست مهار ایران») را برای استراتژی پساخروج امریکا و تشدید فشار‌ها بر ایران مطرح کرده بود. جمهوری اسلامی ایران هرگز نباید مرعوب بازی مهندسی شده غربی‌ها بشود، باید توجه داشت که اروپایی‌ها فقط در انتخاب گزینه مناسب در بین پنج گزینه مذکور با امریکا اختلاف دارند و ذره‌ای از اصول مشترک خود با امریکا نظیر «مهار ایران و تسلیم شدن ایران در برابر نظام سلطه غربی»، «حمایت مطلق و بی‌شرط از رژیم صهیونیستی»، «محو اسلام انقلابی و محور مقاومت»، «تحمیل قواعد ظالمانه و من‌درآوردی غرب به ایران و جهان اسلام» و... با هم اختلاف نداشته و کوتاه نخواهند آمد. امریکا و اروپا دارای اهداف و منافع مشترک در برخورد و مواجهه با ایران هستند و دو لبه یک قیچی هستند و حرکت در مسیر طراحی شده توسط آنان فقط فرصت‌ها را از بین می‌برد. 

اینک که حقیقت بازی رندانه و تزویر اروپایی‌ها بر دولت محترم عریان شده و پا در وادی دیپلماسی انقلابی گذاشته، انتظار این است که قاطعانه و در سررسید 60 روزه از حقوق مسلم ایران در بند‌های 26 و 36 برجام استفاده کرده و هرگز تسلیم سیاست بازی اروپایی‌ها نشود و تردید نکند که غرب هیچ ابزاری جز مرعوب کردن ایران و وقت‌کشی به امید تأثیرگذاری تحریم‌های جدید و فروپاشی از درون نداشته و هر گونه مماشات با اروپایی‌ها سرانجامی جز گستاخی بیشتر غرب و مطالبات بیشتر از ایران و هموار کردن مسیر فروپاشی نظام اسلامی از درون در پی نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر