۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۸۴۶۴
گیلان؛
امیر محمد پور گفت: فضای سایبر در حال تحول و ترکیب با همه موضوعات است و فضاها و تهدیداتی را بوجود می آورد که نسبت به تهدیدات گذشته کاملا متفاوت است. بنابراین مقابله با تهدیدات غیر طبیعی و تهدیدات انسان ساخت یک رویکرد متغییر است، ما نمی‌توانیم یک رویکردی که از قبل برای یک تهدید انسان ساخت داشته ایم را برای همان تهدید در برهه کنونی داشته باشیم، چرا که اثر هر یک از تهدیدات با یکدیگر متفاوت است و همین اثر متفاوت نیز طی گذشت زمان تغییر می‌کند، لذا استحکامات دفاعی ما بایستی با پیشرفت و یا تغییر جنگ افزارها تغییر کند.

به گزارش پایداری ملی، سیزدهمین جلسه کارگروه تخصصی انرژی و آب شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان، رضا اسلامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان، مدیران عضو کارگروه تخصصی آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان، دبیران و مسئولین پدافند غیرعامل دستگاههای عضو کارگروه در سالن جلسات شرکت برق منطقه ای استان گیلان برگزار شد.

مصون سازی یعنی بی اثر سازی اثر تهدید بر کشور

امیر محمدپور ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پدافند غیرعامل را مثل مصونیت سازی بدن انسان دانست و اظهار کرد؛ مفهوم بیانات مقام معظم رهبری درباره مصون سازی پدافندغیرعامل این است که مصون سازی را بی اثر سازی اثر تهدید بر کشور تعریف می کنند. بعبارتی سازمان پدافند غیر عامل باید کارهایی را انجام دهد که تهدیدات متصور که در موضوعات مختلف اتفاق می افتاد هیچ اثری برما نگذارد. امام خامنه ای عزیز می فرمایند؛ پدافند غیرعامل نتیجه اش این است. ببینید چقدر مهم است که ما این حالت را در کل پیکره کشور و جامعه در دستگاه های مختلف بوجود بیاوریم. کاری کنیم که همت ما فقط مصروف به این نباشد که دشمن را منصرف کنیم یا برای مقابله خودمان را آماده بکنیم. نه، کاری کنیم که ما مصونیت در خودمان بوجود بیاوریم. این با پدافند غیرعامل تحقق پیدا می کند. بنابراین این مسئله، مسئله بسیار مهمی است که بایستی راه بیفتد.

سازمان پدافند غیرعامل از چه چیزی محافظت می‌کند؟

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان در ادامه با تعریف پیکره کشور، اظهار داشت؛ کل پیکره کشور یعنی، زیرساخت ها و رو ساخت ها، جامعه به معنی مردم و جمعیت و دستگاه ها یعنی نظام اجرایی کشور و نظام حکومتی و حکمرانی در واقع تعریف پدافند غیرعامل از منظر مقام معظم رهبری هستند، این تعریف پدافند غیرعامل را در مثلثی قرار می دهد که سه ضلع آن کل پیکره کشور را ایجاد میکند و در واقع این سه مولفه شاکله حکومت را تشکل می‌دهند، در واقع شان نزول حکومت ها نیز ارائه خدمات به مردم، اداره، پشتیبانی و تامین نیازمندی‌های آنان است، به‌ تعبیری پدافند غیرعامل از مردم،زیرساخت های کشور،نظام مدیریتی ومدل حکمرانی کشور حفاظت می‌کند؛

شناسایی تهدیدات و راه های مقابله با آن

امیرمحمدپور گفت: پدافند غیرعامل یک رابطه مستقیم با تهدیدات دارد، یعنی باید اثر تهدید را خنثی کند، اساسا تهدیدات دو دسته هستند؛

1) تهدیدات طبیعی (سیل، زلزله و طوفان و...) که منشاء طبیعی دارند.

2) تهدیدات غیر طبیعی (جنگ ها، حوادث صنعتی و ...) که به آن انسان ساخت میگویند و منشاء انسانی دارد.

وی تشریح کرد: در حوزه تهدیدات طبیعی به این خاطر که منشاء آن ها طبیعت است برخی از مضوعات در آن وجود ندارد و ویژگی های مختص به خود را دارد، به عنوان مثال چون منشاء آن ها طبیعی است، انسان در ایجاد آن نقشی ندارد، بنابراین انگیزه، اراده و دشمنی در تهدیدات طبیعی وجود ندارد اما در تهدیدات غیر طبیعی مشخصات عکسی را نسبت به تهدیدات طبیعی یافت می‌کنیم، و ریشه این تهدیدات انسان است، در تهدیدات انسان ساخت، دشمنی، اراده و انگیزه وجود دارد، وقتی در تهدیدات منشاء انسانی حضور دارد، چگونگی عمل ایجاد می شود و یعنی استراتژی، مفاهیم مبنایی وجود دارد که این یعنی دکترین، وقتی در تهدیدات از وجود منشاء انسانی صحبت می کنیم، به معنای این است که باید مفاهیم کی، کجا، و چگونه را مد نظر قرار دهیم این ها مولفه های انسانی تهدیدات انسان ساخت هستند.

استحکامات دفاعی ما باید با تغییر جنگ افزار ها تغییر کند

امیر محمد پور ادامه داد: فضای سایبر در حال تحول و ترکیب با همه موضوعات است و فضاها و تهدیداتی را بوجود می آورد که نسبت به تهدیدات گذشته کاملا متفاوت است. بنابراین مقابله با تهدیدات غیر طبیعی و تهدیدات انسان ساخت یک رویکرد متغییر است، ما نمی‌توانیم یک رویکردی که از قبل برای یک تهدید انسان ساخت داشته ایم را برای همان تهدید در برهه کنونی داشته باشیم، چرا که اثر هر یک از تهدیدات با یکدیگر متفاوت است و همین اثر متفاوت نیز طی گذشت زمان تغییر می‌کند، لذا استحکامات دفاعی ما بایستی با پیشرفت و یا تغییر جنگ افزارها تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه با وارد شدن هوشمندی به دارایی های ما، مقوله ما مقوله پیچیده تری خواهد شد افزود: در شهر هوشمند ما ابزارهای مختلفی از خانه، کارخانه و اتومبیل های هوشمند را شاهد هستیم و پلتفرمی که در لایه زیرین شهری با کارکرد های الکترونیکی و سایبری قرار دارد، تمام نظامات شهر را کنترل می‌کند و در اینگونه شهرها دیگر یک مهندس شهر ساز توانایی ندارد که شهر را کنترل و یا حتی بسازد و بایستی به دنبال کسب دانش های ترکیبی برود.

باید با شناسایی تهدید در دفاع بروز باشیم

محمد پور اضافه کرد: برای مصون سازی زیر ساخت های این چنینی نمی‌توان با دانش تک رشته ای این اتفاق را رقم زد ، باید با دانش های تخصصی پیشرفته و ترکیبی این کار را انجام دهیم، لذا بایستی برای اجرای پدافند غیرعامل در اینگونه موضوعات دانش های چند رشته ای را فرا بگیریم، که متاسفانه در داخل کشور این رشته ها را نداریم ولی دربرخی کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و استرالیا دانشگاه هایی وجود دارد به عنوان CIP یعنی حفاظت از زیر ساخت های حیاتی که در مقاطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

وی گفت:اگر فکر کنیم با دانشی که دیروز ما کسب کرده ایم می‌توانیم در برابر تهدیدات امروز دفاع کنیم، درگیر یک فکر عقب بَرنده شده ایم چرا که سرعت تولید علم بسیار زیاد شده و این سرعت زیاد بسیاری از متخصصین قدیمی را عقب گذاشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر