۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۸۴۲۵
آذربایجان غربی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و هم‌مرز بودن با سه کشور و به سبب آن مبادلات مرزی از ظرفیت‌ بالایی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی منطقه برخوردار بوده و استفاده بهینه از این موقعیت توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش پایداری ملی، آذربایجان غربی پنج پایانه مرزی، 9 گمرک و بازارچه و  967کیلومتر مرز مشترک با جمهوری نخجوان، عراق و ترکیه دارد و به ‌واسطه ترکیه تنها استان نزدیک به اتحادیه اروپاست و در واقع حلقه اتصال ایران به بازار اتحادیه اروپا مرزهای این استان است و همچنین ظرفیت قابل توجه منطقه آزاد ماکو از جمله مزیت های آذربایجان غربی بشمار می رود.

گسترش تبادلات بین مرزی از جمله روش‌های نقش آفرینی در تجارت جهانی است و ایجاد بازارچه‌های مرزی یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بوده و به‌ عنوان بخشی از یک راه‌ حل اقتصادی برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای،می‌تواند در مناطق مرزی ثبات ایجاد کند.

مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه آذربایجان غربی می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان را فر آهم کند و دقت به این امر ضروری است که ضمن توجه به نقش واسطه‌ای، فر آهم سازی مواد اولیه موردنیاز داخلی و ایجاد دریچه‌ای برای مبادلات محصولات تولیدی توجه ویژه به مقوله ساماندهی و مدیریت یکپارچه مبادلات و حداقل سازی پیامدهای منفی آن صورت گیرد.

راه‌های ارتباطی ایران و ترکیه در راستای توسعه تجارت دو کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه مرز سرو نقش مهمی در آزادراه هدف‌گذاری شده تبریز – ارومیه – مرسین دارد، می‌گوید: فاصله مرسین به‌ عنوان یکی از بندرهای مهم ترکیه، تنها 500کیلومتر با آذربایجان غربی است و می‌توان از این طریق در راستای توسعه تجارت دو طرف بهره برد.

رضا حسینی با اشاره به نقش مؤثر راه‌های ارتباطی ایران و ترکیه، می‌افزاید: این مسیر یکی از بسترهای اصلی توسعه ارتباط شرق و غرب است و ایران و ترکیه باید با همراهی یکدیگر به دنبال توسعه ارتباطات بین‌المللی مشترک باشیم و این امر با بهبود مسیرها و راه‌های ارتباطی میسر می‌شود.

تبدیل آذربایجان غربی به هاب نهاده‌های دامی منطقه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای و ایرانیان مقیم در این کشور، می‌گوید: آذربایجان غربی ظرفیت تبدیل به هاب نهاده‌های دامی کشور رادار است و می‌تواند از این ظرفیت در راستای اشتغال‌زایی و توسعه استان استفاده کند.

رضا حسینی می‌افزاید: ارزش سرمایه‌گذاری در این بخش به حدی است که تنها از بابت تأمین نهاده‌های دامی، بیش از هشت هزار شغل در آذربایجان غربی و شمال این استان ایجاد می‌شود البته شغل‌های غیرمستقیم دیگری نیز با اجرای این طرح بزرگ در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود که می‌تواند زمینه رونق روزافزون استان را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه دریافت موافقت وزارتخانه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این طرح بزرگ در دستور کار قرار دارد، بیان می‌کند: همچنین درصدد مقدمه سازی برای اختصاص یک هزار میلیارد ریال تسهیلات برای سرمایه در گردش و ایجاد زیرساخت‌های این طرح هستیم که امیدواریم عملیاتی شود.




راه اندازی مرکز لجستیک در آذربایجان غربی

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی ارائه پیشنهاد راه‌اندازی مرکز لجستیک با همراهی ایران و ترکیه در آذربایجان غربی را یکی ازمهم‌ترین برنامه‌ها عنوان می‌کند و میگوید: در این راستا قرار شده که شرکت مشترک لجستیک و حمل‌ونقل تشکیل شود که به این منظور اختصاص 500 دستگاه کشنده از طرف ایران و 500 دستگاه از طرف ترکیه مورد تأکید قرارگرفته است.

رضا حسینی می‌افزاید: این امر اقدام بزرگی است که در کنار ایجاد امنیت برای حوزه حمل‌ونقل استان، دروازه بازارهای دنیا را نیز به روی ما باز می‌کند.

حسینی بابیان اینکه «ترابزون» به‌عنوان یکی از مراکز تجاری مهم شرق ترکیه، تصریح می‌کند: علاوه بر توافق با مسئولان و سرمایه‌گذاران این منطقه برای توسعه همکاری‌ها، قرار شده که حمل دام زنده از این منطقه به آذربایجان غربی انجام شود، نتیجه‌ای قابل‌توجه به شمار می‌رود.

وی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های توسعه همکاری‌های آذربایجان غربی با ترکیه به‌ویژه شرق این کشور را استفاده از ظرفیت مسیر جاده ابریشم دانسته و بیان می‌کند: البته درگذشته این مسیر منحرف‌شده ولی می‌توان با فراهم کردن شرایط و ایجاد زیرساخت‌ها آن را احیا کرد که این امر در توسعه تجارت استان بسیار مؤثراست.

افتتاح پایانه مسافربری سرو، ترکیه در تابستان 98

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز در این باره تصریح می‌کند: ایران، 23 پایانه مرزی دارد که از این تعداد پنج پایانه در این استان فعال بوده که از این تعداد، سه پایانه به‌صورت مستقیم و یک پایانه به‌صورت غیرمستقیم با ترکیه در ارتباط است.

ارسلان شکری می‌گوید: سالانه چهار میلیون نفر از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی تردد می‌کنند که سه میلیون نفر از این تعداد را تردد در مرزهای ایران با ترکیه به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته وی بیشترین تردد مرزی از پایانه بازرگان با یک میلیون و 500 هزار تردد انجام می‌گیرد که رقمی کم‌نظیر در مرزهای کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پایانه جدید مسافری سرو در راستای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران مرزی در حال احداث است، می‌افزاید: این طرح اوایل تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توان از این پایانه در راستای تسریع در عبور و مرور مرزی استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر