۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۵۵
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری سمنان:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان،از پدافند غیرعامل به مثابه زرهی در برابر تهدیدات پیش رو نام برد و گفت: پدافند غیرعامل محدود به زمانه خطر و تهدید نیست و در همه حال باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش پایداری ملی، ایرج کارخائی پدافند غیرعامل را یک الزام مستمر دانست و با اشاره به بیانات رهبری در خصوص پدافندغیرعامل ، به بازخوانی ضرورت‌های پدافند غیرعامل از دیدگاه معظم‌له پرداخت . 

وی با اشاره به جایگاه پدافند غیرعامل از دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار کرد: یکی از آمال، آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تحقق و اجرایی شدن اصل پدافند غیرعامل در کلیه ابعاد و در سطحی فراگیر و گستره‌ای کشور است . 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا.. خامنه ای (مد ظله العالی) با نگرش انقلابی و دین محور نسبت به تهدیدات فراروی انقلاب اسلامی و همچنین درک ضرورت‌های دفاع از انقلاب و اسلام، رویکرد و افق جدیدی از پدافند غیرعامل را مطرح و تعریفی باز و موسع از پدافند غیرعامل داشته و لذا بر دائمی بودن و همیشگی بودن آن تاکید دارند. معظم له در یکی از بیانات خود در جمع مسئولان پدافند غیرعامل کشور ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به پدافندغیرعامل، ضرورت توجه به تغییرات در ابعاد تهدیدات و تحولات محیط ملی را گوشزد فرمودند . 

وی با اشاره به تشبیه پدافند غیرعامل به سیستم مصونیت‌بخشی بدن انسان گفت: بیشتر استراتژیست‌های نظامی برای تشبیه کارکردهای کشوری و نظامی از مقایسه سیستم‌های بدن انسان استفاده می‌کنند. مقام معظم رهبری هم در بیانات ارزنده خود از مفهوم مصون‌سازی کشور در مقایسه با مصون‌سازی بدن انسان بهره برده‌اند . 

کارخائی با بیان اینکه تشبیه کشور در فرمایشات رهبری انقلاب به نوعی در پیوند با خلقت کامل انسان توسط خداوند تبارک و تعالی مطرح شده گفت: بر همین اساس انتظار رهبری فرزانه انقلاب از مفهوم پدافند غیرعامل به نوعی مصونیت بخشی به کشور در برابر انواع تهدیدات است. 

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان سمنان با اشاره به تعریف مصونیت و تاثیر تهدیدات بر کشور از منظر رهبری اضافه کرد: مقام معظم رهبری در تعریف خود از مصونیت بر بی  اثر کردن تهدیدات بر کشور تاکید می‌فرمایند. لذا اگر این مفهوم را مطلق فرض کنیم بر پایه دیدگاه معظم‌له برای آسیب ناپذیرسازی کامل کشور باید بیشترین حد پایداری و امنیت را در زیرساخت‌های کشور متمرکز کنیم . 

این مقام مسوول ادامه داد: چنانچه این مفهوم مطلق فرض نشود، مفهوم پایداری و امنیت و رابطه آن با  زیرساخت‌ها را می‌توان در ۳ دسته طبقه‌بندی کرد که سطح "حداقل آسیب‌ناپذیری که بیشترین پایداری و امنیت را تولید می‌کند و به زیرساخت‌های حیاتی اختصاص خواهند یافت"، نخستین آنها است. سطح حداقل آسیب پذیری که به معنای حداکثر تلاش برای کاهش آسیب پذیری‌ها است به زیرساخت‌های دارای طبقه بندی حساس اختصاص می‌یابد . 

وی از سطح پذیرش آسیب پذیری به عنوان دیگر سطح از این سه‌گانه نام برد و اضافه کرد: در سطح پذیرش آسیب‌پذیری تلاش می‌شود آسیب پذیری‌ها تا حد امکان کاهش یابد لذا با توجه به اصل تناسب امنیت پایدار و رابطه آن با زیرساخت‌ها، اولویت‌ها در این بخش به سطوح مهم و بنیادی و زیرساخت‌های اساسی تعلق می‌گیرد . 

کارخائی در ادامه به مفهوم توسعه پدافند غیرعامل اشاره و خاطرنشان کرد: از دیدگاه رهبری معظم انقلاب، پیکره کشور به بدن انسان تشبیه شده است و لذا از آنجا که پیکره را می توان استخوان بندی کشور شامل زیرساختها و اداره آن دانست. لذا، می توان زیرساخت‌های کشور را متناسب با سطح‌بندی آنها مصداق این تشبیه فرض کرد . 

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان به مفهوم جامعه و مردم در دیدگاه های رهبری در حوزه پدافندغیرعامل اشاره کرد و گفت: منظور از جامعه در این بخش همان مردم هستند که اصلی‌ترین هدف در پدافند غیرعامل نیز شمرده می‌شوند. از همین رو، است که معظم‌له، پدافند غیرعامل را مردم محور می‌دانند . 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این تشبیه مردم را به عنوان یکی از محورهای اصلی مصون‌سازی دانسته‌اند. ضمن اینکه مصون سازی مردم در برابر تهدیدات، می تواند ابعاد مختلفی مانند: صیانت و حفاظت از مردم در برابر انواع تهدید ، حفظ انسجام و پیوستگی بین حکومت و مردم ، تولید ظرفیت و قابلیت اداره مردم در برابر انواع تهدیدات ، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط خاص و اضطراری ، تامین زیرساخت‌هایی برای تضمین امنیت و پایداری مردم در شرایط اضطراری و.. را در برگیرد . 

کارخائی به جایگاه دستگاه‌های اجرایی در این مصون‌سازی‌ها اشاره و اظهار کرد: دستگاههای اجرایی بیشتر به ساز و کارهای اداری و زیر ساخت‌های آن و تامین نیازهای مردم اطلاق می‌شود. بنابراین، دستگاههای اجرایی و نظام مدیریتی در اداره کشور از منظر رهبری فرزانه انقلاب در این نگرش به پدافندغیرعامل، عمدتا مردم و زیرساخت‌ها هستند . 

وی در ادامه به مفهوم دائمی بودن اقدامات پدافند غیرعامل اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانات خود رعایت و توجه به پدافند غیرعامل را اصلی دائمی و همیشگی می‌دانند. بر همین اساس، پرداختن به اصل دائمی پدافند غیرعامل در همه شئون و سطوح اجرایی باید از نظام برنامه‌ریزی تا تدوین برنامه، لوایح و قوانین گرفته تا اجرا و نظارت الزامی باشد . 

این مدیر اجرایی پدافند غیرعامل از دیدگاه رهبری را اصلی همیشگی و ضرورتی برای همه زمان‌ها ارزیابی و اضافه کرد: رهبری انقلاب تاکید بر اصل همیشگی پدافند غیرعامل دارند؛ چرا که شاید این شبهه در ذهن مخاطب ایجاد شود که پدافند غیرعامل مساله‌ای است که ضرورت آن خاص شرایط امروز کشور است اما ایشان بر همیشگی بودن و لازم الاجرا بودن آن به عنوان یک اصل دائمی و همیشگی تاکید ویژه دارند . 

وی به لزوم پدافند غیرعامل و ارتباط این ضرورت با زمان وقوع تهدیدات گفت: هر بار که بر اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل تاکید می‌شود برخی آن را محدود به نزدیک شدن به وقوع تهدیدات قلمداد می‌کنند اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که رعایت مفهوم پدافند غیرعامل در کلیه امور و شئون باید به عنوان یک اصل لحاظ شده و ارتباطی به دور یا نزدیک شدن وقوع تهدیدات دشمن نداشته باشد، بلکه پدافند غیرعامل تدبیری احتیاطی برای ارتقای پایداری و امنیت کشور در برابر انواع تهدیدات است . 

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان رویکرد علمی به پدافند غیرعامل را الزامی و نیاز زمانه دانست و اضافه کرد: کار علمی و توجه به ریشه‌های اصلی مسایل و مشکلات و تهدیدات کشور نکته‌ای اساسی است که در بیان رهبر انقلاب اسلامی نیز به وفور دیده می‌شود. از سوی دیگر، تحول در تهدیدات "انسان ساخت" که منشا و قوه محرکه آن، تحول در دانش و فناوری‌های برتری ساز بشری است نیز، ضرورت رویکرد و پرداخت علمی به مقولات پدافند غیرعامل را ایجاب می‌کند . 

کارخایی نگاه ژرف و عمیق علمی و اصرار آن بر ریشه‌یابی، علت‌یابی، تهدید شناسی و یافتن راه حل‌های دقیق و پاسخگو برای رویارویی با تهدیدات و نقاط آسیب‌پذیری‌ از"رویکرد علمی" و مدیریت علم‌منحور، راهبردی الزامی و عقلی برای مواجهه با تهدیدات ساخته است و از این رو همه مسئولان و از جمله رهبری انقلاب نیز بر توجه به آن تاکید دارند

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر