۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۸۳۴۸
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: از بین ۷ سد استان ۶ مورد به‌طور صد درصد پر شده و ذخیره یکی از آن‌ها هم ۹۳ درصد است، اما تنها سد اکباتان و آبشینه دارای تصفیه خانه است.
به گزارش پایداری ملی، منصور ستوده اظهار داشت: مقدار بارندگی انجام شده در همدان از ابتدای سال آبی 97-98 تاکنون 593 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 95 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته 303 و در میانگین بلندمدت 40 ساله 320 میلی‌متر بوده که بارندگی امسال نسبت به بلندمدت 85 درصد افزایش‌یافته است.

ستوده بیان کرد: با افزایش قابل‌توجه بارندگی، منابع آبی استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار شده به‌طوری‌که 5 سد اکباتان، سرابی، کلان، آبشینه و شنجور سر ریز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سد نعمت‌آباد اسدآباد هم در آستانه سرریز شدن بوده و 93 درصد سد شیرین سو کبودراهنگ هم پر شده است.

ستوده با اشاره به وضعیت سدهای استان مطرح کرد: حجم ذخیره سد اکباتان 35 میلیون و 370 هزار مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 17 میلیون و 210 هزار متر مکعب بوده و 51 درصد آن پر بود.

وی اعلام کرد: مقدار ورودی آب به این سد 10 متر مکعب در ثانیه بوده و خروجی آن هم بیش از یک مترمکعب برای مصرف شرب شهرستان همدان است.

ستوده گفت: سد آبشینه هم 5 میلیون متر مکعب آب دارد که به‌عنوان ذخیره دوم شهرستان همدان محسوب شده و در صورت نیاز از آن استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: سد کلان ملایر 45 میلیون و 230 هزار مترمکعب آب داشته و ورودی آن بیش از 9 مترمکعب است که از محل سرریز سد بیش از 2 مترمکعب و از دریچه پایینی آن 6 مترمکعب آب خارج می‌شود.

ستوده اعلام کرد: سد سرابی تویسرکان هم 9 میلیون و 80 هزار مترمکعب آب دارد که 80 لیتر در ثانیه از آن برای مصرف شرب خارج می‌شود.

وی گفت: از محل سرریز این سد هم نزدیک به 3 مترمکعب آب خارج می‌شود، اما مقدار قابل‌توجهی از ذخیره دو سد کلان و سرابی به دلیل نداشتن تصفیه‌خانه به مصرف شرب نمی‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: ساخت تصفیه‌خانه برای دو سد در حال انجام است که در صورت تأمین شدن اعتبار لازم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ستوده گفت: سد شیرین سو کبودراهنگ هم 4 میلیون و 110 هزار مترمکعب آب دارد و 93 آن پر است درحالی‌که سال‌های گذشته دارای ذخیره بسیار کمتری بود.

وی افزود: سد نعمت‌آباد اسدآباد هم 4 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب پر شده و به زود سرریز می‌کند و ذخیره این سد هم به دلیل نداشتن تصفیه‌خانه به مصرف شرب نمی‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر