۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۸۲۱۰
وزارت خارجه روسیه بر مواضع این کشور در مخالفت با تهیه پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرده و یادآور شد، روند کاهش تسلیحات هسته‌ای باید تدریجی، چندجانبه و بر اساس اصل برابری و غیرقابل تفکیک بودن امنیت باشد.

به گزارش پایداری ملی، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تهیه توافقنامه‌ای درباره ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای که در شرایط کنونی به پیمان مربوط به عدم گسترش سلاح‌های ‌ هسته‌ای آسیب می‌رساند، اقدامی کاملاً اشتباه خواهد بود.   

این بیانیه به مناسبت پایان سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس سال 2020 شرکت کنندگان در پیمان مربوط به عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای  با موضوع «خلع سلاح هسته‌ای» در نیویورک، با حضور هیئت نمایندگی روسیه منتشر شد.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که روند کاهش و محدودسازی تسلیحات هسته‌ای باید مرحله به مرحله و تدریجی بوده و بر اساس اصل برابری و غیرقابل تفکیک بودن امنیت باشد.

در این سند آمده است: «زمان آن رسیده تا به روی روند خلع سلاح هسته‌ای چندجانبه کار شود. در این زمینه فدراسیون روسیه قصد ندارد به هیچ کشوری اجازه دهد تا تمایلاتش را بر مسکو تحمیل کند. ما لازم می‌دانیم که در این عرصه بر اساس توافق جمعی و با توجه به منافع همه شرکت کنندگان تصمیم گیری و اقدام شود.»

لازم به یادآوری است که پیمان مربوط به ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای، هر نوع کار، آزمایش، نگهداری، انتقال و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را منع کرده است. در تاریخ 7 جولای سال 2017 در نتیجه رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، 122 کشور جهان از تعهدات برشمرده شده در این پیمان حمایت کردند. 

در این بین، کشورهای عضو "باشگاه هسته‌ای"، هند، پاکستان و کره شمالی با این مسئله مخالفت کردند. در تاریخ 29 اکتبر سال 2018 در نخستین نشست کمیته مذکور در مجمع عمومی سازمان ملل، روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا و چین، در بیانیه‌ای مشترک تایید کردند که پیمان مربوط به منع سلاح‌های هسته‌ای را امضاء نخواهند کرد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر